Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Yksityistetty Launeen kotihoito saanut kritiikkiä - johto näkee syyksi henkilöstöpulan

Ulkoistuksesta saatiin aluksi hyvät kokemukset, mutta kesän jälkeen ongelmat kasaantuivat.

Hoitajista on jatkuva pula. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä palkkaa uusia kotihoitajia testaamalla heitä työhaastattelun sijaan mummosimulaattorissa. Rekrytoija Kirsi Petäjäsuvanto ja mummon roolissa rekrytointiasiantuntija Soili Viitaniemi viime elokuussa. Kuva: Mirja Hussain

Vanhusten palveluasumisen epäkohtia on ruodittu paljon viime kuukausina, mutta vanhusten kotihoidon ongelmista on puhuttu vähemmän. Siinäkin ovat yksityiset yritykset ovat tulleet mukaan.

Ylen MOT-ohjelma kertoi maanantaina puutteista yksityistetyssä kotihoidossa. Yhtenä esimerkkinä oli Debora-yhtiö, joka toimii esimerkiksi Lahden Launeella ja Heinolassa. Ohjelman mukaan Deboran toiminta Lahdessa on ollut pitkään tilaajan eli Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tarkkailussa. Viime syksynä yhtymä ei enää ohjannut uusia hoidettavia yhtiölle.

Ongelmia on ollut myös Deboran toiminnassa Turussa. Sekä Lahdessa että Turussa työntekijät ovat valittaneet työnantajastaan kuntaorganisaatiolle.

Deboran omistaa suomalainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot sekä yhtiön toimiva johto. Deboran toimitusjohtaja Anna-Maria Mäkelä myöntää, että vaikeuksia on ollut. Hän näkee päällimmäiseksi syyksi henkilöstöpulan.

– On ollut tosi isoja haasteita hyvän henkilöstön saannissa. Syksyllä päätimme hyvässä yhteistyössä kaupungin kanssa, ettemme ota lisää asiakkaita, ennen kuin saamme resurssit kuntoon.

Liian huonokuntoisia kotona

Mäkelä vakuuttaa arvostavansa työntekijöiden toimintaa eli heidän rohkeuttaan tuoda esiin epäkohtia.

– Emme halua piilotella vakavia asioita.

Yhtiössä on myös tehty iso organisaatiomuutos vuoden vaihteessa. Uudet lähiesimiehet ovat aloittaneet tehtävissään maaliskuussa.

– Olemme halunneet parantaa henkilöstön johtamista ja tehneet toimenpiteitä, joilla työssä jaksaminen paranee.

Mäkelä tosin muistuttaa, että kotihoidossa pidetään nykyisin liian huonokuntoisia vanhuksia.

– Se on poliittinen päätös.

Yksityistäminen ei syynä

Launeen alueen kotihoito yksityistettiin keväällä 2015. Launeen hoito oli todettu kalliiksi ja sinne haluttiin parempaa tuottavuutta. Deboran lisäksi Launeen palveluita tuotti Mainio Vire eli nykyisin Mehiläinen. Seurantatutkimuksessa kaksi vuotta myöhemmin todettiin, että kustannukset olivat laskeneet neljänneksellä.

Onko siis hinta laskenut laadun kustannuksella, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tulosaluejohtaja Corinne Soini?

Deboran ongelmat ovat tuttuja, mutta itse ulkoistus ei siihen ollut syytä, hän vakuuttaa.

– Tutkimuksessa todettiin nimenomaan, että laatu ei ollut kärsinyt. Vaikeudet alkoivat viime kesän jälkeen. Heillä oli vakava henkilökuntapula, emmekä ohjanneet heille uusia asiakkaita. Mutta tämä katkos kesti vain pari kolme viikkoa.

Yhtymä kävi Deboran kanssa helmikuussa "isomman keskustelun", jossa kuntayhtymä näki, että jotain muutoksia on tehtävä.

– He ovat tehneet muutoksia johtamisessa. Odotan siltä nyt paljon.

Ei haamukäyntejä

Mummosimulaattorissa on pyritty kodinomaiseen tunnelmaan. Kuva: Mirja Hussain

MOT-ohjelman mukaan hoitajien on pitänyt väärentää kotikäyntien aikatauluja ja jopa merkitä tekemättömiä käyntejä tehdyksi.

Soinin mukaan tällaisia haamukäyntejä ei ole tullut tietoon Lahdessa.

Sopimus hyvinvointiyhtymän ja Deboran kanssa on voimassa vielä optiovuodet eli seuraavat kaksi vuotta. Sen sijaan Mehiläinen halusi lopettaa kotipalvelutyön tämän viikon jälkeen. Sen tilalle kilpailutettiin Stella-yhtiö.

– Myös Mehiläisellä on ollut ongelmia, mutta ei tämän tyyppisiä (kuin Deboralla).

Asiakkaat tai omaiset ovat valittaneet sekä yksityisestä että kuntayhtymän omasta kotipalvelusta. Yhtymä sai pari vuotta sitten aluehallintovirastolta huomautuksen vanhusten kotihoidon puutteista. Avi katsoi päätöksessään, että kotihoidon laiminlyönnit ovat jatkuneet Lahdessa useita vuosia.

– Henkilöstöongelma koskee kaikkia. Yksin työskentely asiakkaan kotona on haasteellista, selittää Soini.

Uusi uhka lähestyy

Soini kiistää, että kyseessä kuitenkaan olisi akuutti kriisitilanne.

– Pystymme tarjoamaan kotihoidon palvelut kaikille tarvitseville Päijät-Hämeessä.

Hän on erittäin tyytyväinen myös siihen, että yhtymässä on kaksi kokoaikaista henkilöä valvomassa vanhuspalveluita.

– Aiemmin kunnissa joku teki sitä ohimennen oman toimen ohessa.

Sen sijaan hoidon lähitulevaisuus näyttää huolestuttavalta, kun yli 75-vuotiaiden määrä lisääntyy hurjaa vauhtia.

– Tarvitsemme enemmän hoitajia, mutta myös uutta tekniikkaa. Kuvapuhelimella voidaan hoitaa joitain tehtäviä.

Launeen alueella asiakas pystyy nyt valitsemaan, kumman yhtiön hoitoa hän haluaa. Soini lupaa tulevaisuudessa lisää valinnan vapautta, jota tuo palvelusetelijärjestelmä.

Päijät-Hämeessä oli viime vuoden lopussa kotihoidon piirissä noin 2 000 vanhusta, joista yli puolet Lahdessa.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi