Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Sähköpyörien myynti kasvaa kohisten, mutta lahtelaisyrittäjän mukaan niihin liittyy vielä paljon ennakkoluuloja

Sähköpyörien osuus polkupyörien kokonaismyynnistä on Suomessa vain viisi prosenttia. Lahtelaisen Vescun pyörän Vesa Nieminen oikoo yleisimpiä harhaluuloja, joita ihmisillä sähköpyörästä on.

Lahtelaisen Vescun pyörän yrittäjä Vesa Nieminen kertoo, että sähköpyöristä suosituin on niin sanottu city-malli, mutta maastopyöriäkin kysellään. Kuluttaja voi valita jo 50-60 erilaisesta sähköpyörämallista. Akku ja moottori tuovat lisäpainoa kaksi kiloa tavalliseen pyörään verrattuna. Kuva: Sami Lettojärvi

Sähköpyörien suosio näkyy nykyään Lahden katukuvassa, sillä niitä tulee vastaan jo päivittäin, kun ennen niitä näki ehkä viikoittain. Osa vaihtaa jo ensimmäistä pyörää parempaan malliinkin. Silti sähköpyörien myynti on vielä pientä polkupyörien kokonaismyynnissä, sanoo lahtelaisen Vescun pyörän yrittäjä Vesa Nieminen.

Tekniikka & talous uutisoi maaliskuussa, että sähköpyörien myynti kasvoi Suomessa edellisvuodesta 135 prosenttia. Urheilun vähittäis- ja tukkukauppa ry:n tilastot kertovat, että sähköpyörien osuus polkupyörien kokonaismyynnistä oli vain noin viisi prosenttia.

– Ennakkoluuloja riittää. Ajatellaan, että en ole vielä tarpeeksi vanha käyttämään sähköpyörää tai että haluan polkea pyörällä itse. Sähköpyörää ei mielletä kuntoiluvälineeksi, vaikka kyse on sähköavusteisesta polkupyörästä, jonka tehoja pystyy säätämään ja ottamaan sähköt halutessaan kokonaan poiskin. Mopot ovat erikseen, Nieminen sanoo.

Hintakin on joillekin ostopäätöksen este. Niemisen mukaan uuden sähköpyörän saa halvimmillaan alle tuhannella eurolla, mutta hän ei suosittele sen hintaista sähköpyörää kellekään. Laadukkaammat osat ja pidemmän akunkeston saa noin 2 000 eurolla, mutta sähköpyörien hintahaarukka ulottuu jopa 10 000 euroon asti.

– Sähköpyörien hinnat eivät tästä ainakaan laske, pikemminkin hinnoissa on nousupainetta, joka johtuu esimerkiksi akkutekniikan kehittymisestä.

Niemisen mielestä sähköpyörällä jaksaa polkea pidemmän lenkin kuin tavallisella fillarilla.

– Se, joka on sähköpyörän ostanut, ei enää tavalliseen vaihda. Itselläni ei kyllä vielä ole sähköpyörää, mutta tulee niitä ammatin puolesta koeajettua.

"Kallis sijoitus, mutta köyhän ei kannata tässä säästää"

Vuonna 2018 Suomessa myytiin noin 13 500–15 000 sähköpyörää. Luvun uskotaan kasvavan vauhdilla tänä vuonna. Sähköpyöriä hankitaan työmatka- ja harrastekäyttöön. Sähköavusteisella pyörällä maisemat vaihtuvat vinhaan ja kevyesti, joten se sopii retkeilyyn maantiellä, maastoajoon ja työmatkoille.

Tuukka Riikosella on takanaan ensimmäinen talvi sähköpyörällä.

– Muutimme lähemmäksi työpaikkaa, ja ajattelin korvata toisen auton sähköpyörällä. Mittarissa on nyt tuhat kilometriä. En luopuisi tästä, mukava on ajaa. Kohta pääsen poluille testaamaan.

Tuukka Riikonen (vas.) suhauttaa päivittäin töihin uudehkolla sähköpyörällä. Isto Pippolalle sähköavusteinen pyörä on jo tuttu menopeli. "Ajan vuodessa 2 500 kilometriä." Kuva: Jarno Artika

Riikonen ei ole aiemmin pyöräillyt aktiivisesti tai harrastanut pyöräilyä.

– Mulle tämä on ihan uusi juttu. Piti perehtyä tekniikkaan ja osiin ennen hankintaa. Mietin maastopyörän ja peruspyörän välillä, mutta kallistuin tähän maastopyörään. Pyöräillessä saa raitista ilmaa ja olo on selvästi pirteämpi, tuumaa Riikonen ja esittelee täysjousitettua Cubea.

Pyörä painaa noin 22 kiloa ja kulkee täydellä teholla 25 kilometriä tunnissa. Menopeli maksoi kolmetuhatta euroa.

– Kallis sijoitus. Tutkittuani asiaa, tulin tulokseen, ettei tässä kohti kannata köyhän säästää.

Jos työpaikalla ei ole suihkua, sähköpyörällä ei ole pakko hikoilla

Sähköpyörien hintahaitari on hirmuinen.

– Sähköpyörien keskihinnat ovat selvästi peruspyöriä korkeammat. Nykyisin sähköpyörämalleja on monenlaisia ja saatavilla on eritasoisia pyöriä, toteaa Intersport-kauppias Jarkko Miinin.

Muutimme lähemmäksi työpaikkaa ja ajattelin korvata toisen auton sähköpyörällä. Tuukka Riikonen

Miininin mukaan sähköpyöräkauppa kasvaa kohisten, koska se alkoi nollasta. Ensimmäiset sähköpyörät tulivat Suomen markkinoille noin kymmenen vuotta sitten.

– Tällä hetkellä sähköpyörien osuus on meillä euromääräisesti kymmenisen prosenttia koko pyörämyynnistä, Miinin tuumaa.

Pyöräkaupassa puntarissa painavat hinta, arvot ja elämäntavat. Sähköpyörän yleistymistä edistää myös muun liikenteen sähköistyminen.

– Sähköavusteiset pyörät lisäävät työmatkapyöräilyn mahdollisuuksia valtavasti. Paineet yksin autoilun vähentämiselle ovat kovat, mutta monelle auton käyttäminen lyhyillä matkoilla on niinkin yksinkertaisesta asiasta kiinni kuin hikoilusta. Kun työpaikalla ei ole peseytymistiloja tai vaihtovaatteiden kuljettaminen mukana on liian työlästä, on helpompaa taittaa lyhytkin matka autolla. Sähköpyörä mahdollistaa leppoisat työmatkat, kertoo projektipäällikkö Hanna-Liisa Erkheikki Urheilun vähittäis- ja tukkukauppa ry:stä tiedotteessa.

Tuukka Riikonen sähköpyöräilee töihin. Matkaa kertyy noin seitsemän kilometriä suuntaansa.

– Kiinnostuin sähköpyörästä, koska olen niin laiska. Tavan pyörälläkin pääsisi, mutta... Aina tulee ajettua täydellä teholla, vaikka voisi tätä avustusta pienemmällekin säätää, tuumaa Riikonen ja viskaa repun selkäänsä.

Hollannissa myydään vuosittain jo 300 000 sähköpyörää

Muualla Euroopassa sähköpyörät ovat Suomea suositumpia. Pyöräilyn suurmaa Hollannissa myydään vuosittain noin 300 000 sähköpyörää, mikä on saman verran kuin Suomessa polkupyöriä kaiken kaikkiaan. Ruotsalaiset huristavat sähköpyörillä valtion tukemina. Tukea voi saada jopa tuhat euroa. Suomessa harkittiin tukea, mutta se kaatui kiivaaseen vastustukseen.

Lue myös: Tuore kaupunginjohtaja aikoo tutustua Lahteen sähköpyörällä – "Lahdessa ei kannata kovin synkästi katsella maailmaa"
 

– Keski-Euroopassa sähköpyörät ovat kova juttu. Itävallan Intersport myi viime vuonna yli 50 000 sähköpyörää. Siellä laskettelukeskuksissa sähköpyörien vuokraaminen alkaa olla isompi juttu kuin lasketteluvälineiden vuokraus, Jarkko Miinin kertoo.

Pyöräilyn suosion kasvu on nähtävissä myös Suomen Lapin rinnekeskuksissa, joihin on parin viime vuoden aikana ilmestynyt vuokrapyöriä, pyöräilijöitä ja reittejä.

Jaana Kainulainen
Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi