Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden ravintoloista näpistellään yhä irtaimistoa, vaikka tyyli on seestynyt – "Ennen oli enemmän sääntö kuin poikkeus ottaa muistoksi jotakin"

Takavuosina moni esimerkiksi täydensi opiskelija-asunnon keittiötä ravintolasta viedyillä ruokailuvälineillä.

Olisiko tälle lasille käyttöä kotona? Lahtelaisravintoloiden irtaimistoa lähtee edelleen asiakkaiden mukaan, mutta ei niin usein kuin ennen. Kuva: ESS-arkisto

Lahtelaisravintoloista lähtee toisinaan irtaimistoa pitkäkyntisten matkaan, minkä vuoksi osa ravitsemusliikkeistä on muuttanut käytäntöjään. Esimerkiksi Mamma Mariassa pöytiin ei enää ilman erillistä pyyntöä sijoiteta suola- ja pippurisirottimia. Pöytätilan säästämisen lisäksi syynä on se, etteivät esineet eksyisi taskuissa tai käsilaukuissa ulos ravintolasta, kuten silloin tällöin on käynyt.

– Esimerkiksi oliiviastiat tai suola- ja pippurisirottimet ovat kauniita astioita. Silloin siihen on suurempi houkutus, kertoo ravintoloitsija Luciano Martins.

Hänen mukaansa ravintolasta on vuosien saatossa kadonnut myös nimikirjoituksella varustettu jalkapallojoukkueen kannatusviiri. Nykyään ravintolan seinille ripustetut pelipaidatkin pyritään sijoittamaan niin, että niihin on vaikea päästä käsiksi. Aiemmin henkilökunta kattoi pöytiin ruokalistan ja mausteiden lisäksi myös täydet viinipullot, joiden oli määrä toimia vain esittelykappaleina. Järjestelystä kuitenkin luovuttiin.

– Yksi asiakas juoksi ulos ravintolasta viinipullo kädessä, kertoo ravintoloitsija Wolfgang Lindlar.

Martinsin mukaan ihmiset haluavat kotiinviemisiksi pääasiassa tavallista erityisempiä esineitä.

En usko, että kukaan varastaa sen takia, että kotona ei ole haarukkaa tai lusikkaa, sanoo Martins. Ulkomaalaiset vieraat saattavat haluta muistoesineiksi vaikkapa espressokupin tai suomalaisen olutvalmistajan lasin.

– Osa tulee kysymään, voisiko sellaisen saada ja joskus voimme jopa antaa.

"Kun opinnot alkoivat, hävisi ruokailuvälineitä"

Ravintola Santa Fé:ssä näpistelyiden määrässä on ollut laskeva trendi, kertoo ravintolanjohtaja Hannele Korhonen. Silloin tällöin houkutus käy kuitenkin jollekin asiakkaalle liian suureksi.

– Joskus huomaa, että jotakin on kadonnut. Esimerkiksi logollisia laseja saatetaan viedä. Ei kuitenkaan enää sellaisessa mittakaavassa kuin ennen, jolloin oli enemmän sääntö kuin poikkeus ottaa muistoksi jotakin, Korhonen sanoo.

Hänen mukaansa vielä kymmenisen vuotta sitten oli tavallista, että esimerkiksi oppilaitosten lukukauden käynnistyminen heijastui ravintolan hävikkimäärään.

– Kun opiskelijat aloittivat opinnot, hävisi ruokailuvälineitä. Nykyään monilla on ehkä tarkempi oma maku, eikä kotiin haluta keräilyeriä.

Erikoistuotteita päätyy asiakkaiden koteihin

Myös Lahden Amarillon ravintolapäällikkö Anne Joenkoski muistelee, että ravintolan astiasto on vuosien varrella kelvannut etenkin opiskelijoille.

– Kun Amarillo tuli Lahteen kymmenisen vuotta sitten, silloisia ravintolan chili-kuvioisia lautasia, kippoja ja kuppeja alkoi löytyä ihmisten kotoa.

Joenkosken mukaan näpistysten yleisyyttä on hankala määrittää, sillä hävikkiä syntyy muutenkin astioiden hajotessa. Hän on kuitenkin huomannut, että erilaiset kampanjatuotteet herättävät kiinnostusta. Kun Sinebrychoff lanseerasi vuonna 2012 markkinoille Garage-juoman, panimo toimitti ravintolaan tuotteen logolla varustettuja juomalaseja. Lahden Amarillosta ne katosivat pian.

– Tiesimme, että ne lähtevät ihmisten mukaan ja niinhän siinä kävi. Se ei kuitenkaan ollut hävikkiä meille, sillä kyseessä oli panimon tuottama juttu, Joenkoski sanoo.

Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi