Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Luhdan kenkä-alet olivat oikeutettuja

Urheilukaupan mainonta kokeilee sallittuja rajoja.

Luhta valmistuttaa ja myy urheilukenkiä. Kuva: Viena Kytöjoki

Markkinaoikeus on päätöksessään tämän kuun alussa hylännyt kuluttaja-asiamiehen hakemuksen, joka koski Luhdan eli L-Fashion Groupin myymien kenkien hinnoittelua.

Luhta oli myynyt kahta urheilukenkämallia eri aikoina vähitellen halventuvilla hinnoilla yli vuoden ajan. Kulloistakin hintaa oli verrattu alkuperäiseen myyntihintaan. Hinnat putosivat ensimmäisessä tapauksessa 159 eurosta 129 euroon ja toisessa 89,95 eurosta 44,98 euroon.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että L-Fashion Group ei voinut ottaa verrokiksi alkuperäishintaa, koska tuotteita ei ollut myyty sillä hinnalla kahden kuukauden aikana ennen alennusta. Tämä on kuluttajansuojalain edellytys.

Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, että kyseessä oli rajattua tuotevalikoimaa koskeva kausituotteiden poistomyynti.

Markkinaoikeuden mielestä kahden kuukauden aikaraja on huomattava lyhyt ja ankara vaatimus etenkin tuotteille, joiden kysyntä laskee merkittävästi varsinaisen myyntisesongin jälkeen.

Päätös ei ole vielä lainvoimainen.

Muitakin kokeiljoita

Urheiluliike XXL Sports & Outdoorin mainontaa käsiteltiin Korkeimmassa oikeudessa asti vuonna 2017. Kuluttaja-asiamies oli aiemmin kieltänyt yritystä muun muassa käyttämästä ilmaisuja edullisin tai hintatakuu. Markkinaoikeus oli toista mieltä, mutta korkein oikeus kumosi sen päätöksen. Lopulta markkinaoikeus kielsi XXL:ää käyttämästä mainonnassaan toteen näyttämättömiä väitteitä. Päätös annettiin viime kesäkuussa.

Markkinaoikeus kielsi tuoreessa päätöksessään myös SNG Sportia -yhtiötä käyttämästä harhaanjohtavia alennusprosentteja. Kieltoa on noudatettava 40 000 euron sakon uhalla.

Markkinaoikeuden mielestä SNG Sportia ei hinnoittelussaan elokuun 2016 ja maaliskuun 2017 välillä pystynyt näyttämään toteen, että olisi koskaan myynyt tuotteita vertailuhinnoilla.

Päätös ei ole vielä lainvoimainen.

Myös huonekalukaupat ovat olleet kuluttaja-asiamiehen tarkkailussa pitkään jatkuneiden suurten alennusprosenttiensa vuoksi.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi