Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahdessa Liipolan tunnelin louhinta edennyt pois asuintalojen alta

Tunnelin louhinta aloitettiin viime heinäkuussa. Tunnelityön alkuvaiheessa kiveä räjäytettiin pienissä erissä useita kertoja päivässä viiden metrin matkalta, koska tunnelia pystyttiin louhimaan vain yhdestä suunnasta kerrallaan. Kuva: Aku Isotalo

Lahden eteläiseen kehätiehen liittyvällä Liipolan tunnelityömaalla on saatu valmiiksi asuntojen alla kulkeva tunneliosuus.

Liipolassa Jyrkänkadun asuinrakennuksista viisi sijaitsee suoraan louhittavan tunnelin päällä. Lisäksi useampi talo sijaitsee hieman tunnelin sivussa. Tunnelin louhinta on aiheuttanut Jyrkänkadun asukkaille meluhaittaa.

Suoraan Jyrkänkadun kerrostalojen alapuolella tapahtuva louhinta saatiin valmiiksi torstaina 4. huhtikuuta ja kokonaan tunnelilouhinnan on tarkoitus valmistua kesäkuussa 2019. Tämän hetkisen aikataulun mukaisesti Liipolan tunneli avataan liikenteelle loppuvuodesta 2020.

Jyrkänkadun asukkaille on jaettu tietoa tunnelityömaan vaiheista viikoittain.

Tunnelityömaalla paiskitaan töitä myös lauantaisin

Liipolan tunnelin länsiosassa, eli Lahden keskustan päässä, louhintatöistä on jäljellä vielä suuaukkojen puhkaisut. Lisäksi Liipolan välitunnelilla avolouhinta jatkuu huhtikuun puoleen väliin asti. Tunneleiden osalta välitunnelin kohdalla on jäljellä tarkkuuslouhinnat.

Työmaalta muistutetaan, että tunneleiden suuaukoilla tehtävät tarkkuuslouhinnat saattavat aiheuttaa hetkellisen kovan äänen tai pamauksen, mutta eivät enää merkittävää louhintatärinää. Tunnelin itäpäässä, eli Kujalan ja valtatien 4 päässä, tunnelilouhinta jatkuu aina kesäkuuhun asti.

Tunnelilouhinnan valmistumisen jälkeen tunnelissa porataan pultinreikiä arviolta kesäkuuhun asti ja tehdään verhousrakenteen tartuntapulttien porauksia joulukuuhun asti. Työmaatiedotteen mukaan työvaiheiden äänet kuuluvat yläpuolella oleviin taloihin, mutta vähemmän kuin louhintatöiden yhteydessä syntyneet porausäänet. Tunnelityömaalla paiskitaan töitä kesään saakka myös lauantaisin, mutta ei kerrostalokiinteistöjen alapuolella.

Tiehanke

Lahden eteläinen kehätie

Kehätie-hanke koostuu kahdesta eri osasta, jotka toteutetaan kolmena urakkana.

Liipolan tunneli on osa 1B-hanketta, joka on projekteista toinen.

Teknisesti haastavaan osaan sisältyy useiden eritasoliittymien ja kahden tunnelin rakentaminen.

Moottoritietunnelissa omat tunneliputket eri ajosuunnille ja 80 km/h nopeusrajoitus.

Pyöräily ja jalankulku on kielletty tunnelissa.

Kehätie-hankkeen tavoitteena on varmistaa sujuvampi ja turvallisempi liikenne vilkkaalla valtatiellä 12.

Lisäksi tarkoitus on edistää maankäytön ja elinkeinoelämän kehittymistä Lahden seudulla.

Hanke alkoi huhtikuussa 2016 ja se valmistunee vuonna 2021.

1B-osan urakoitsija on Valtari, jonka muodostavat Skanska Infra ja Pöyry Finland.

Kokonaiskustannusarvio on 275 miljoonaa euroa, josta Liikennevirasto maksaa 72 prosenttia, Lahden kaupunki 25,2 ja Hollola 2,8.

Ruska Paronen
ruska.paronen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi