Aiheet
Päijät-Häme

Jätteenkuljetuksen uudelleenjärjestely voisi tuoda lahtelaisillekin huimat säästöt – näin on käynyt jo monissa isoissa kaupungeissa

Kärkölässä kulut saatiin kuriin keskitetyllä kilpailutuksella: omakotiasukas Pentti Rantala on tyytyväinen. Jyväskylä siirtyi keskitettyyn malliin jo vuosia sitten: säästöä on kertynyt kuntalaisille kymmeniä miljoonia, ympäristön kuormitus on vähentynyt ja turvallisuus parantunut. Tämä malli ei ole kelvannut Päijät-Hämeen jätelautakunnalle.

Lassila & Tikanoja on tehnyt valituksen Päijät-Hämeen jätelautakunnan päätöksestä siitä, että se on päättänyt pitää maakunnassa voimassa hajautetun mallin jätteenkuljetuksessa. Arkistokuva. Kuva: Janne Laakkonen

Kärköläläinen Pertti Rantala seisoo jäteastiansa vieressä tyytyväisenä. Hänen ei ole tarvinnut pariin vuoteen kilpailuttaa jätteenkuljetuksia. Kilpailutuksen hoitaa kunnan valtuuttamana Päijät-Hämeen Jätehuolto (PHJ), ja hinnat pysyvät vakaina useita vuosia kerrallaan.

– Minun kuljetustaksani pysyivät aika lailla ennallaan, kun täällä siirryttiin keskitettyyn kilpailutukseen. Olin aiemmin pyytänyt kuljetusyhtiöiltä tarjoukset omakotitalomme lisäksi kahteen rivitaloyhtiöön, joiden isännöinnistä vastaan, Rantala kertoo.

Kärköläläinen Pertti Rantala on tyytyväinen nykyiseen jätekuljetusjärjestelmään. Hinnat pysyvät alhaisina, eikä itse tarvitse yrittää tinkiä niitä alaspäin. Kuva: Juha Peurala

Kaikki kärköläläiset eivät ole Rantalan tapaan tinkijöitä. Keskimäärin kuljetustaksat putosivat Kärkölässä 40 prosenttia, kun kunta alkoi jätelain perusmallin mukaisesti vastata kuljetusten järjestämisestä.

Aiemmin jätekuljetuksia hallitsi kunnassa yksi yhtiö, joka nosti hintojaan tasaiseen tahtiin. PHJ:n kilpailutuksen jälkeenkin kuljetuksia hoitaa yksi yhtiö, mutta alhaisemmilla hinnoilla.

Päijät-Hämeessä vastavirtaan

Kärkölän käyttämä malli edustaa Suomessa jo valtavirtaa. Tuoreet Suomen Kiertovoima ry:n tilastot kertovat, että jo 70 prosenttia suomalaisista asuu kunnassa, jossa on keskitetty kilpailutus. Monet kunnat ovat siirtyneet siihen jo vuosia sitten, eikä mikään kunta ole palannut takaisin kiinteistönhaltijoiden kilpailuttamaan malliin.

Päijät-Hämeessä kuljetaan vastavirtaan. Kärkölä on Päijät-Hämeen kunnista ainoa, jossa on koko kunnassa käytössä keskitetty kilpailutus. Lisäksi keskitetty kilpailutus on muutamassa kunnassa osittain. Muissa kunnissa kiinteän jätteen kuljetukset ovat kiinteistön haltijoiden vastuulla.

Päijät-Hämeen jätelautakunta on kahteen otteeseen päättänyt pitää hajautetun mallin voimassa, toisin kuin viranhaltijat ovat esittäneet. Lautakunnan päätöksistä on valitettu oikeuteen, joka on kumonnut jätelautakunnan päätökset. Tällä hetkellä korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyssä on valitus, jonka on tehnyt jätteenkuljetuspalveluita tarjoava Lassila & Tikanoja.

Huomattavaa hinnanlaskua Jyväskylässä

Monissa isoissa kaupungeissa on luovuttu jo vuosia sitten kiinteistönhaltijoiden vastuulla olevasta kuljetuksesta. 140 000 asukkaan Jyväskylässä siirryttiin keskitettyyn malliin kymmenisen vuotta sitten. Kokemukset ovat erittäin hyviä.

– Entiseen verrattuna positiivisia asioita on useita: säästöä on kertynyt kuntalaisille kymmeniä miljoonia, ympäristön kuormitus on vähentynyt ja turvallisuus parantunut. Myös uusinta, ilmastoystävällistä tekniikkaa on otettu käyttöön, palvelupäällikkö ja Jyväskylän seudun jätelautakunnan esittelijä Kari Ström kertoo.

Säästö tulee aina kuntalaisille. Palvelupäällikkö Kari Ström

Hän kertoo, että kuljetusten hinnat laskivat aluksi keskimäärin noin 40 prosenttia. Sopimukset ovat monivuotisia, ja hinnat ovat pysyneet vakaina.

Tehokkuus lisääntyy ja liikenteen päästöt vähenevät, kun yhdellä alueella käy vain yksi jäteauto. Raskaiden ajoneuvojen mahdollisimman vähäinen liikkuminen lisää myös turvallisuutta esimerkiksi lapsiperheiden asuntoalueilla.

– Pahimmillaanhan jopa seitsemän isoa autoa on kurvaillut samoilla nurkilla jätteitä hakemassa.

Pelkästään Jyväskylän kaupungin alueella on useita alueita, joiden jätekuljetuksia kilpailutetaan.

– Meillä on yleensä lähes joka vuosi jokin kilpailutus meneillään. Tämä on osoittautunut hyväksi malliksi. Kuljetuksia hoitamassa on neljä tai viisi yritystä, ja uusiakin on viime vuosina tullut mukaan.

Valvonta onnistuu paremmin keskitetyssä

Ström uskoo, että Lahden seudulla voitaisiin saavuttaa kymmenien prosenttien säästöt kuljetuskustannuksissa, jos täällä siirryttäisiin keskitettyyn malliin.

– Yksittäisen asukkaan kohdalla säästö ei ole iso, mutta kun pienet summat kerrotaan satojen tuhansien ja miljoonien jätetyhjennysten kerroilla, säästöt ovat miljoonaluokkaa. Säästö tulee aina kuntalaisille, koska jätemaksuilla ei voi kerätä ylimääräistä kunnalle tai kuntien jäteyhtiöille.

Lue myös: Päättäjät ovat ajaneet kuljetusliikkeiden etua asukkaiden ja kierrätyksen kustannuksella, sanoo PHJ:n pomo
 

Ström korostaa, että myös jätehuollon valvonta onnistuu paremmin keskitetyssä mallissa. Jos jätekuljetukset ovat kiinteistöjen vastuulla, seuranta on vaikeampaa, eikä reaaliaikaista.

Valvonta kuuluu jätelautakunnille ja jokaisen kiinteistön on kuuluttava järjestettyyn jätehuoltoon.

Puheenjohtajalla ei kantaa asiaan

Päijät-Hämeen jätelautakunta joutuu käsittelemään kuljetusjärjestelmäasiaa jälleen kerran lähivuosina.

On aivan turha esittää, että keskitetty malli olisi kuolinisku kuljetusyrittäjille. Toimitusjohtaja Tuula Honkanen

– Jos korkein hallinto-oikeus kumoaa lautakunnan päätöksen, ja päätös saadaan vasta tämän vuoden lopulla, asiaa tuskin ehditään käsitellä uudelleen nykyisen lautakunnan kauden aikana, lautakunnan puheenjohtaja Markus Pälli (kok.) arvioi.

Pälli ei ollut itse tekemässä nykyistä päätöstä, vaan aloitti lautakunnassa myöhemmin. Hän toivoo, että uusi päätös tehdään faktojen pohjalta. Hän kertoo saaneensa yksittäisiltä henkilöiltä enemmän viestejä nykyjärjestelmän puolesta kuin kunnan järjestämän kilpailutuksen puolesta. Jätelautakunta aikoo tutustua niin Kärkölän kuin muutaman ison kaupungin kokemuksiin keskitetystä kilpailutuksesta.

– Minulla ei ole valmista kantaa asiaan. Nykymallin hyvä puoli on se, että siinä voi itse valita kuljetusyhtiön. Kunnan järjestämän kilpailutuksen hyvä puoli taas on se, että jos kilpailutus osataan hoitaa oikein, hinnat voivat laskea. Pitkän aikavälin vaikutuksista ei kuitenkaan ole tietoa. Pelkkä kuljetusjärjestelmä ei ole autuaaksi tekevä asia jätehuollossa.

Pälli muistuttaa, että nykyisessä mallissakin esimerkiksi omakotiasujat voivat kilpailuttaa yhdessä jätekuljetuksiaan, kunhan ne noudattavat jätehuoltomääräyksiä. Jos kadun tai alueen yhteiseen sopimukseen päästään, myös jäteralli vähenee.

"Harva jaksaa kilpailuttaa itse"

Päijät-Hämeen Jätehuollon toimitusjohtaja Tuula Honkanen on useasti tuonut esiin keskitetyn järjestelmän etuja, ja huomauttanut, että harva asukas jaksaa kilpailuttaa kuljetuksia perusteellisesti.

– Nykymallissa kaikilla alueilla ei ole mahdollisuutta oikeasti valita tai saada palvelua usealta kuljetusyritykseltä, vaikka teoriassa näin olisikin. Edullisempien hintojen lisäksi keskitetty kilpailutus tarjoaisi monia muitakin etuja. Keskitetyssä mallissa voisimme viedä kiinteistöille uusia, kehittyneitä keräysjärjestelmiä kuten lokeroastioita, Honkanen sanoo.

Myös kuljetuskalustolta voitaisiin vaatia ympäristöystävällisyyttä eli esimerkiksi biokaasuautoja. Näin on tehty viimeksi Kuopiossa ja Jyväskylässä, jotka ovat olleet pitkään keskitetyssä mallissa.

Tuula Honkasen mielestä keskitetty malli ei olisi kuolinisku kuljetusyrityksille. Kuva: Juha Peurala

Honkanen toivoo, että kunnan järjestämä kilpailutus kirjattaisiin selkeästi jätelakiin.

Niin kauan kuin laki antaa mahdollisuuden kahteen tapaan järjestää kuljetukset, vääntö Päijät-Hämeen jätelautakunnassa voi jatkua. Esimerkiksi lautakunnan sysmäläinen jäsen Virpi Streng (kok.) kannattaa yhä kiinteistön haltijoiden järjestämää kuljetusta.

– Nykyjärjestelmä on vuosien saatossa todettu hyvin toimivaksi. Kiinteistöt voivat valita mieleisensä yrityksen, ja vaihtaa toiseen, jos palvelu ei toimi halutulla tavalla. Kiinteistöjen itse tilaama kuljetus on joustavinta ja edullisinta, hän sanoo.

Keskitetyn mallin uhkana Streng pitää sitä, että kuljetusyritysten määrä putoaa merkittävästi, ja johtaa vuosien saatossa siihen, että ala keskittyy ja hinnat nousevat.

"Keskustelussa pelottelua"

Kärkölässä kuului uuden kuljetusjärjestelmän aloituksen jälkeen soraääniäkin. Jotkut harmittelivat sitä, että joutuivat lajittelemaan ja ottamaan käyttöön myös energiajäteastian. Kaikilla maksut eivät laskeneet.

– Valittajissa oli myös heitä, joiden tontilta kukaan ei ollut aiemmin hakenut jätteitä, Rantala kertoo.

PHJ:n Honkasen mukaan jätehuoltoa on saatu tehostettua kaikissa kunnissa, joissa kuljetusten järjestäminen on kunnan vastuulla.

Hintavaikutuksia on tutkittu muutama vuosi sitten: Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen selvityksessä kunnan järjestämät kuljetukset olivat merkittävästi edullisempia.

Kuntaliiton erityisasiantuntija Tuulia Innala huomauttaa, että kuntien päätöksenteossa ei aina ymmärretä katsoa kokonaisvaikutuksia.

– Päätösprosessi on usein kovin politisoitunut ja keskustelussa saatetaan pelotella paikallisten kuljetusyritysten häviämisellä.

– Todellisuudessa kuljetusala on jo keskittynyt jonkin aikaa, jätteiden kuljetusjärjestelmästä riippumatta. Usein pienellä paikkakunnalla on ”valittavana” vain yksi kuljetusliike, Innala sanoo.

Lahden kokoisella alueella keskitetysti järjestetty kilpailutus tarkoittaisi Tuula Honkasen mukaan sitä, että kuljetuksia pääsisi hoitamaan useampi yrittäjä. Hänen mielestään on aivan turha esittää, että keskitetty malli olisi kuolinisku kuljetusyrittäjille.

Jätelaki

Pakko liittyä

Kaikki Suomen asuin- ja vapaa-ajan kiinteistöt ovat velvollisia liittymään järjestettyyn jätehuoltoon.

Jätteiden kuljetusten järjestämiseen on kaksi mallia. Keskitetyssä eli kunnallisessa mallissa kunta (tai sen valtuuttama taho) kilpailuttaa kuljetukset ja hajautetussa mallissa kiinteistöjen haltijat kilpailuttavat itse kuljetukset.

Kiinteistönhaltijamallin edellytykset on lueteltu jätelaissa. Yksi edellytys on, että mallin vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi.

70 prosenttia suomalaisista asuu kunnissa, joissa on käytössä keskitetty malli sekalaisen yhdyskuntajätteen keräämisessä (Suomen Kiertovoima ry:n selvitys).

Terhi Säynäjärvi
terhi.saynajarvi@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt