Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Poliisi sai suuren ja salaperäisen panssari-Mersun – "Tällä päästään sinne, minne tavallisella poliisiautolla ei pääse", katso kuvat

Hämeen poliisi esitteli uutta Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvoa medialle keskiviikkona Lahdessa. Kuva: Sami Kuusivirta

Poliisin uusi panssariajoneuvo on kaukana perinteisestä maijasta. Yhteistä niille on, että kumpaakin käytetään tavalliseen partiointiin.

Jos poliisia tarvitaan aseellisen keikan hoitamiseen, maijat pysyvät taustalla ja panssari-Mercedes ajaa etulinjaan.

– Tällä autolla päästään sinne, minne tavallisella poliisiautolla ei pääse. Se tarjoaa poliisille riittävän suojaustason, vakuuttaa komisario Ari Turunen Hämeen poliisilaitokselta.

Kuva: Sami Kuusivirta

Kun poliisin omasuoja on kunnossa, se pysyy toimintakykyisenä ja kykenee suojaamaan kansalaisia.

Yksityiskohtia uuden auton suojaa antavista ja teknisistä ominaisuuksista on turha kysellä. Autoa ei myöskään saa kuvata sisäpuolelta.

Kansalaisille auto tulee kuitenkin tutuksi – eikä kyse välttämättä ole siitä, että jotakin tavallisesta poikkeavaa olisi tapahtunut.

– Kansalaisten ei tarvitse huolestua, päin vastoin, Ari Turunen sanoo.

Poliisin uudella maasturilla on massaa peräti 5 400 kiloa. Kuva: Sami Kuusivirta

Panssariajoneuvoa käytetään jokapäiväiseen partiointiin Lahden alueen kaduilla ja teillä. Operatiivinen toimintaa käynnistyy asteittain lähiviikkoina.

Hämeen poliisilaitoksen ensimmäinen panssari-Merdeces tuli Lahteen viime viikolla. Laitoksen toinen auto sijoitetaan Hämeenlinnaan myöhemmin keväällä.

Poliisihallitus on hankkinut kaikkiaan 15 panssaroitua autoa. Hankinta on rahoitettu valtion viime vuoden talousarviossa myönnetyllä lisärahoituksella.

Yhden auton hinta on 400 000 euroa. Summa riittäisi 6–7 poliisimiehen viran palkkauskustannuksiin vuodeksi. Komisario Turusen mukaan hankinnasta ei ole käyty keskustelua tuosta näkökulmasta.

B-kortilliset autokouluun

Kuva: Sami Kuusivirta

Neljä poliisilaitosta – Häme niitten joukossa – saa kaksi panssari-Mercedestä, muut yhden.

Autoja käytetään perinteisen partioinnin ohella muun muassa valtiovierailujen turvaamiseen. Poliisiylitarkastaja Mika Heinilä Poliisihallituksesta pitää mahdollisena, että Hämeestä tai muista poliisilaitoksista siirretään tarvittaessa autoja pääkaupunkiseudulle.

Kuva: Sami Kuusivirta

Heinilän mukaan uusista autoista tähän mennessä saadut kokemukset ovat olleet erinomaisen hyviä. Niille on ollut tarvetta tehtävissä, joihin liittyy aseella uhkaaminen.

Haluaako poliisi autolla osoittaa voimaansa?

– Sellaista vaikutusta ei haeta. Poliisin kannalta kyse on suojavälineestä.

Kuva: Sami Kuusivirta

Panssariauto on rekisteröity kuorma-autoksi. Sen kuljettaminen edellyttää vähintään C1-ajo-oikeutta; normaalisti poliisityössä riittää B-luokan ajo-oikeus. Uusien autojen vuoksi osa poliisimiehistä joutui autokouluun täydentämään ajo-oikeutensa C1:een.

Tältä se näyttää keulasta. Kuva: Sami Kuusivirta

Lisäksi jokaisen operatiivisessa toiminnassa autoa kuljettavan on suoritettava poliisin oma panssariauton kuljettajakoulutus. Poliisi ei paljasta, kuinka monella Hämeen poliisilaitoksen poliisimiehellä on lisenssi taskussa. Poliisihallituksesta kerrotaan, että heitä on "riittävästi".

Uudesta kalustosta huolimatta poliisi voi edelleenkin tarvita esimerkiksi Puolustusvoimain virka-apua.

Kuva: Sami Kuusivirta
Kuva: Sami Kuusivirta
Mikko Kivelä
mikko.kivela@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi