Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Sähköinen ulkomainostaulu tahkoaa rahaa omistajalleen - Pelicans ja Lahden Hiihtoseura haistoivat bisneksen

Sähköiset led-ulkomainostaulut ovat osoittautuneet lupaavaksi tulonlähteeksi omistajilleen. Usko taulujen tuomaan tuottoon on kova, mutta alan asiantuntija esittää kuitenkin varoituksen sanan.

Sähköiset led-ulkomainostaulut ovat lisääntyneet vauhdilla. Järjestöt, kiinteistöjen omistajat ja yritykset ovat huomaneet ledien tuottavan hyvin. Tosin tuotto voi ajan mittaan hyytyä. Kuva: Mirja Hussain

Led-tekniikalla toimivat sähköiset mainostaulut ovat yhä suositumpi rahasampo. Lahden Hiihtoseura (LHS) otti maanantaina käyttöön neljä mainosnäyttöä, ja Lahden Pelicans pystytti kahdesta taulustaan toisen miltei kaksi vuotta sitten.

Led-tauluihin myydään mainoksia, jotka ovat vuorotahtiin näkyvissä esimerkiksi kymmenen sekuntia. Koska taulu pystyy pyörittämään peräkkäin useita mainoksia, on tuottokin paljon suurempi kuin perinteisissä ulkomainostauluissa.

Led-lyhenne viittaa valotekniikkaan, jota käytetään etenkin valaisimissa, merkkivaloissa ja näyttötauluissa. Led-mainostaulujen valo kirkastuu ja himmenee riippuen luonnonvalon kulloisestakin määrästä.

Satojentuhansien investointi

LHS Median led-taulut sijaitsevat Hennalassa Helsingintien varrella sekä Launeella Uudenmaankadun, Saksalankadun ja Tapparakadun risteyksessä. Lisäksi yksi mainosnäyttö on Jalkarannantiellä lähellä Teivaan satamaa ja yksi Kivistönmäellä Lahdenkadun varrella.

Neljän taulun hankkiminen merkitsi yhteensä noin 200 000 euron investointia. LHS Median hallituksen jäsen Erkki Raita luottaa siihen, että mainosnäytöt alkavat tahkota tuottoa jo ensimmäisenä toimintavuonna.

– Kysyntää on ollut yllättävän hyvin.

LHS aikoo käyttää mainostulot lasten ja nuorten harrastustoimintaan. Raita ei sulje pois, etteikö led-tauluja hankittaisi vielä lisää.

Plussan puolella

Lahden Pelicans on löytänyt digitaalisille mainosnäytöilleen paikat Isku-Areenan vierestä läheltä Hollolankatua sekä Kivistönmäeltä Heinlammintien ja Lahdenkadun risteyksestä.

Toimitusjohtaja Tomi-Pekka Kolu kertoo, että yhtiö selvittää mahdollisuuksia hankkia lisää tauluja. Hän ei kerro, millaista tuottoa nykyiset mainosnäytöt ovat tehneet, mutta plussan puolella ollaan.

– Jos me luotamme siihen, että saamme myydyksi mainoksia ja olemme mahdollisesti hankkimassa tauluja lisää, se kertoo toiminnan olevan jollain tasolla kannattavaa.

Pelicansin taustayhtiön samoin kuin muidenkin led-mainosmyyjien on tyydyttävä siihen, että taulujen kuvat ovat liikkumattomia. Videokuva ei ole sallittu

Taulumainonnan pelisääntöihin kuuluu Lahdessa myös, että yhden mainoskuvan on oltava vuorollaan näkyvissä vähintään 10 sekuntia. Samoin olisi toivottavaa, että perättäisten mainosten värisävyt eivät poikkeaisi vahvasti toisistaan.

– Olen nähnyt uusissakin tauluissa, ettei tätä toivetta ole aina kuultu, sanoo Lahden kaupungin ylläpitovalvoja Heikki Nelimarkka.

Tuotolle lisää jakajia

Led-mainospottia jakamaan on tulossa yhä lisää väkeä. Lahden kaupunki käy neuvotteluja kahden asiasta kiinnostuneen toimijan kanssa, joista toinen haluaisi pystyttää yhden led-ulkomainosnäytön ja toinen puolestaan kaksi.

Ongelmaksi nousee sopivien paikkojen niukkuus. Taulun omistaja haluaa tietenkin näkyvän sijainnin, ja kaupungilla on taas omat vaatimuksensa ennen kuin sijoituslupa ja rakennuslupa heltiävät. Liikenneyksikkö ottaa kantaa, miten taulu istuu paikkaansa liikenteellisesti ja kaupunkikuvaryhmä tutkii taulun sopivuutta ympäristöönsä.

Esimerkiksi LHS:n tauluille etsittiin sopivia paikkoja noin puolitoista vuotta.

– Ei se niinkään ole, etteikö paikkoja olisi. Etsivä löytää, kuten sanotaan, huomauttaa Heikki Nelimarkka.

Nelimarkka ei usko, että Lahdessa nähtäisiin mitään räjähdysmäistä led- taulujen lisääntymistä. Huomattava määrä keskeisistä ulkomainontapaikoista kuuluu näet Harjulan Setlementin hallinnoimalle Harjula-Mainokselle, joka käyttää perinteisiä ei-sähköisiä mainoksia.

Sopivien sijoituspaikkojen löytyminen isoille led-tauluille voi Lahdessa olla haastavaa. Lahden Hiihtoseura sai yhden mainosnäytöistään Hennalaan Helsingintien varteen Kuva: Mirja Hussain

Nousuvauhti jatkuu

Rahasampo näyttää jatkossakin houkuttelevalta, sillä digitaalinen ulkomainonta on kasvanut viitenä peräkkäisenä vuonna 10–15 prosentin vuosivauhtia. Lupaavat markkinat vetävät alalle yhä uusia toimijoita, ja taulujen määrä isoissa kaupungeissa nousee useisiin kymmeniin.

Kasvun riemua tosin himmentää, että markkinoiden kasvu ei takaa kaikille tulojen nousua. Joillakin paikkakunnilla on jo törmätty siihen, että led-mainosnäytöistä on ylitarjontaa. Silloin mainosten hinta on romahtanut.

– Bisneksen määrä ei loppupelissä hirveästi kasva vaikka Lahteen laitettaisiin 15 taulua lisää, arvioi lahtelaisen Esa Digitalin toimitusjohtaja Esa Rimpiläinen.

Esa Digitalilla on eri puolilla Suomea 24 led-näyttötaulua, joista yksi on Lahdessa ja yksi Hollolassa.

Osaamista tarvitaan

Led-mainonnan tuottoa heikentää osaltaan, jos mainostilan myynti ei ole riittävän ammattimaista.

– Kaikissa led-näytöissä on sellainen ominaisuus, että ensin alkuvaiheessa ne myyvät erittäin hyvin, mutta sitten myynti tasaantuu, luonnehtii Rimpiläinen.

Hän uskoo led-ulkomainonnan keskittyvän entisestään. Media-alan yritykset ovat ostaneet yksittäisiä tauluja pois saman alan pieniltä toimijoilta.

Samoin kehitys voi kulkea siihen, että monille 1–4 taulun omistajille tulee yhteinen mediamyyjä.

– Keskinäinen kilpailu jää silloin pois, ja se on ainoa tapa pitää hintakilpailu kurissa, sanoo Esa Rimpiläinen.

Monta mahdollisuutta

Led-ulkomainostaulujen yhtenä valttina on pidetty niiden monikäyttöisyyttä. Nimekkäiden ja isojen firmojen mainokset antavat ledeille uskottavuutta markkinointikeinona, mutta yhtä lailla pienet paikalliset yritykset ovat nähneet sähköisissä tienvarsitauluissa hyvän mainoskanavan.

Vakituisesti pyörivien mainosten sekaan voidaan sijoittaa sesonkikampanjoita, kuten esimerkiksi rengasliikkeiden tarjouksia keväisin ja syksyisin. Samoin voidaan markkinoida vaikkapa elokuvalippuja sen mukaan, mihin näytökseen vielä mahtuisi katsojia.

Sadeilmoilla taulut voivat automaattisesti pyörittää kumisaapastarjouksia, ja hellesäällä puolestaan kaupataan aurinkovoiteita.

– Reagoitavuus on tulossa ulkomainonnan puolelle, mikä tekee siitä entistä kiinnostavampaa. Staattiset (so. muuttumattomat) mainokset eivät ole tulevaisuutta, arvioi Mainostajien liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi