Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Teerenpeli Yhtiöt avaa kymmenennen ravintolansa kesäkuussa

Lahtelaisen Teerenpeli Yhtiöiden toimitusjohtaja Anssi Pyysing yrityksen Taivaanranta-ravintolassa Lahdessa. Oulun Teerenpeli-ravintolan remontti aloitetaan kevään aikana ja samalla alkaa myös henkilökunnan rekrytointi. Teerenpeli tuo Ouluun arviolta 10-15 uutta työpaikkaa. Kuva: Mirja Hussain

Lahtelainen perheyritys Teerenpeli Yhtiöt viettää 25-juhlavuottaan ja laajentaa ravintolatoimintaansa Ouluun. Uusi ravintola aukeaa Ouluun kesäkuussa Kauppurienkatu 8:aan, ja avattavaan Teerenpeliin tulee 230 asiakaspaikkaa. Paikkaa pyörittää franchising-yrittäjänä Markku Virtanen, joka toimii jo Tampereella ja Jyväskylässä Teerenpelien yrittäjänä.

– Ihmiset ovat kyselleet Oulussa järjestetyillä olutmessuilla, että milloinkas se Teerenpeli tulee Ouluun. Palaute rohkaisi tekemään tämän päätöksen, vaikka sopivaa paikkaa oli toki katseltu jo pitkään, jopa vuosia, sanoo Teerenpeli Yhtiöiden toimitusjohtaja Anssi Pyysing.

Uuden liikepaikan myötä Teerenpeli Yhtiöillä on 10 ravintolaa eri puolilla Suomea. Niistä kolme, Teerenpeli, Taivaanranta ja Wine Cafe Olavi, sijaitsevat Lahdessa. Mastokaupungissa on myös Lahden Teerenpeli Panimo & Tislaamo.

Lue myös: Aloitti myymällä rapusaalista, seilasi merillä ja perusti ravintolan kesken opintojen - Teerenpelin Anssi Pyysing on yhdistelmä impulsiivisuutta ja järkeviä riskejä
 

Pyysing sanoo, että vielä uusia Teerenpeli-ravintoloita on luvassa. Hänen mielestään Suomessa on muitakin kaupunkeja, jotka täyttävät kriteerit.

– Kuopio voisi olla seuraava kohde, mutta ajankohtaa en osaa vielä sanoa. Joskus nämä prosessit vievät seitsemän vuotta, joskus tapahtuu nopeammin.

Menestyksen salaisuus: "Täytyy innostua yhä uudelleen ja uudelleen"

Kun ensimmäinen Teerenpeli aloitti toimintansa Lahden Vapaudenkadulla 4. maaliskuuta 1994, työntekijöitä oli kaksi, ja heistä toinen oli Anssi Pyysing. Tänä päivänä yrityksen liikevaihto on 14 miljoonaa euroa.

– Tämä juhlavuosi on ollut itselleni koskettava vuosi. Eihän tämä nyt mikään superteko ole, saada yritys 25-vuotiaaksi, on niitä paljon muitakin. Mutta olen itsekin miettinyt paljon, miten Teerenpeli on edennyt tähän pisteeseen. Kai se on se, että täytyy olla tarpeeksi hyvä idea taustalla, perusklangi siellä ytimessä, joka saa innostumaan yhä uudelleen ja uudelleen. Minun täytyy innostua, mutta myös henkilökunnan ja asiakkaiden, Anssi Pyysing sanoo.

Teerenpelin kehitysjohtaja Marianne Pyysing on sanonut pitävänsä yrityksen yhtenä menestystekijänä rohkeutta kokeilla uutta, kuten laivaravintolaa ja viinikahvilaa. Tammikuussa valikoimiin tulivat omat viinit, jotka on kehitetty yhteistyössä Riikka ja Jyrki Sukulan kanssa. Niin ikään tammikuussa esiteltiin Lahden oman kiekkojoukkueen Pelicansin nimikkolonkero.

Asiakkaille tarjolla nostalgisia juomia ja viskikirjaa

Asiakkaille juhlavuosi on näkynyt erilaisin tempauksin maaliskuun aikana ja 1995 lanseeratun yrityksen ensimmäisen oman oluen paluulla Teerenpeli-ravintoloihin. Kyseessä on Puolukka Lysti, joka on suodattamaton tumma puolukka ALE. Lystiä valmistettiin aikoinaan 60 litran keittokattilassa.

– Lysti taitaa olla kohta juotu, mutta tuomme takaisin myös Kesä Hessun ja talvikaudeksi Pakkaspaavon eli muitakin vanhoja legendoja, Pyysing kertoo.

Loppuvuodesta on luvassa viskiaiheisen kirjan julkaisu. Teerenpeli Tislaamon Kaski Single Malt -viski on palkittu maailmalla useaan kertaan, ja myös PyyGin on päässyt palkintopallille. Teerenpelin Tislaamon liikevaihdosta yli 30 prosenttia tulee viennistä. Kaukaisimmat vientikohteet ovat Australia ja Hong Kong, viime vuonna käynnistyi vienti New Yorkiin. Juomia viedään jo yli kymmeneen maahan, mutta tärkein vientialue on Pohjois-Eurooppa.

Teerenpelin juhlavuositiedotteessa Pyysing kutsuu viskiä aikakapseliksi.

– Uskon, että yksi tulevaisuuden trendeistä liittyy siihen, että ihmiset ovat entistä turvallisuushakuisempia ja haluavat tietää tarkkaan, mitä suuhunsa laittavat. Uskon, että tulevaisuudessa sillä, että me teemme kaiken itse puhtaista raaka-aineista, on entistä suurempi arvo, Pyysing sanoo.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi