Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Bussireittien luonnoksista virtasi runsaasti palautetta - katso, miten oman kaupunginosasi liikenne saattaa muuttua

Joukkoliikennettä kehitetään joustavaksi ja nopeaksi, mutta lahtelainen suosii omaa autoa. Nopeus ja kattavuus vaativat kompromisseja.

Uudessa luonnoksessa linja 12 olisi niin sanottu täydennyslinja, joka kulkisi arkipäivisin kerran tunnissa Lahden Nikkilästä Hollolan kirkonkylään. Kuva: Sami Kuusivirta

Lahden seudun liikenne LSL suunnittelee parhaillaan kaupunkibussien uutta linjastoa. Ensimmäisistä luonnoksista kysyttiin alkutalvella palautetta käyttäjiltä, ja toivomuksia saatiinkin noin tuhat, kertoo joukkoliikennelogistikko Katja Suhonen. Luonnoksia oli mahdollista kommentoida viime viikon tiistaihin asti.

Tavoitteena on ollut selkeyttää ja nopeuttaa joukkoliikenteen kulkua.

Lahdessa esiin nousi muutamia kohteita, joissa luonnoksiin haluttin erityisesti muutosta, esimerkiksi Kiekkostenkatu Kärpäsenmäellä, Renkomäki ja Korpikankare.

Kiekkoistenkadulle luonnos ehdotti reitin oikaisua, mutta asukkaat haluavat pitää entisen linjauksen. Tämä on helppo toteuttaa.

Suurempi pulma on Orimattilan ja Lahden väli. Palautteessa halutaan säilyttää yhteydet Pennalan kylään, mutta toisaalta toivotaan nopeita, suoria yhteyksiä Lahteen.

Luonnoksissa ei ole vielä otettu kantaa pysäkkien sijoitteluun tai lukumäärään eikä myöskään lopullisiin aikatauluihin.

Myöhemmin suunnitellaan vielä yölinjasto viikonloppuöitä varten sekä Vääksyn suunnan joukkoliikenne.

Valtavirta runkolinjoille

Suunnitelma perustuu niin sanottuun runkolinjamalliin, jossa rungon muodostavat kymmenen päälinjaa. Niillä liikennöinti olisi tiheää. Runkolinjojen lisäksi ajetaan täydennyslinjoja, jotka kulkevat esimerkiksi vain ruuhka-aikoina.

– Ihanne olisi, että runkolinjoja liikennöitäisiin 15 minuutin välein. Meillä on kuitenkin säästöpaineita, eikä tähän päästä.

Myös vahvan kasvun alueet, kuten Kytölä, Karisto ja Renkomäki, on erityisesti huomioitu. Ahtialan asukkaita ilahduttaa luonnoksessa esitetty suora reitti keskussairaalaan.

Uuden suunnitelman varsinainen uutuus ovat niin sanotut poikittaislinjat, jotka eivät kulje lainkaan keskustan kautta. Näitä on suunniteltu Renkomäen ja keskussairaalan ja toisaalta Kariston ja Mukkulan välille.

Vaihtoehto torille

Runkolinjaston luonnoksista kerättiin käyttäjiltä vastauksia monenlaisilla sähköisillä välineillä sekä kirjaston Lahti-pisteellä. Lisäksi tarkasteltiin nykyisiä matkustajamääriä, asukastiheyttä eri alueilla sekä alueen liikkumisdataa.

Uusi runkolinjasto on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain vuosien 2019–2022 aikana, kun nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät. Ensi kesänä jaettaviin uusiin aikatauluihin suunnitelma ei vielä vaikuta.

Luonnoksessa on myös verrattu kahta vaihtoehtoa keskustan liikenteen solmukohdaksi: joko tori ja matkakeskus nykyiseen tapaan tai uusi terminaali Vesijärvenkadulle kauppakeskus Trion kohdalle. Joukkoliikennesuunnitelmassa ei kuitenkaan tehdä päätöstä tästä asiasta.

Autolla lyhyitäkin matkoja

Joukkoliikenteen käyttö on yleistä työ-, koulu- ja opiskelumatkoilla. Päijät-Hämeessä joukkoliikennettä käytetään tavanomaista useammin myös ostos- ja asiointimatkoilla, kertoi Päijät-Hämeen henkilöliikennetutkimus vuonna 2016. Tutkimus oli osa valtakunnallista henkilöliikennetutkimusta.

Keskimäärin maakunnan asukkaat tekivät vuorokaudessa kolme matkaa, joiden keskipituus oli 14 kilometriä.

Eniten joukkoliikennettä käytetään, kun matkan pituus ylittää viisi kilometriä. Lahdessa joukkoliikenteen osuus matkoista oli kuitenkin vain viisi prosenttia ja naapurikunnissa vielä vähemmän.

Ylivoimaisesti suosituin kulkumuoto yli kilometrin matkoilla oli oma auto.

– Tässä meillä riittää tekemistä, tunnustaa Suhonen.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi