Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahtelainen taksipomo lyttää jättitutkimuksen - "Antaa hinnoista virheellisen kuvan"

Liikenteen lupa- ja valvontaviranomaisen Traficomin tuoreessa tutkimuksessa arvioidaan kyytihintojen nousseen taksialan vapauttamisen jälkeen. Lahden Aluetaksi oy:n toimitusjohtaja Timo Ahokanto ampuu tiedon tuoreeltaan alas ja piikittelee tutkimuksen luotettavuutta.

Lahden Aluetaksi oy:n mukaan liikevoitto ja kyytien myynti autoa kohti on pudonnut, kun palvelutarjontaa on tullut vahvasti lisää. Kuva: Janne Ranne

Lahden Aluetaksi oy:n toimitusjohtaja Timo Ahokanto arvostelee Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimuksessa esitettyjä hintatietoja. Torstaina julkistetun tutkimuksen mukaan hinnat ovat nousseet monissa maakunnissa.

Tähän joukkoon kuuluu myös Päijät-Häme, jossa hinnat ovat tutkimuksen mukaan nousseet kuusi prosenttia. Tutkimuksen hintahavainnoissa käytettiin perusteina vuorokaudenaikaa, perusmaksua, aikaveloitusta ja kilometriveloitusta. Lentokenttäkyytejäkin otettiin tutkimukseen mukaan.

Ahokannon mukaan taksimatkojen hinnat ovat Lahden Aluetaksin välittämien kyytien osalta laskeneet 89 prosentissa matkoista. Pitkillä matkoilla hinnat ovat voineet nousta, mutta lyhyissä kuljetuksissa pudotus on ollut vähintään pari prosenttia.

– Tutkimus antaa hinnoista virheellisen kuvan.

Lahden Aluetaksin autoissa on myös siirrytty neljästä taksaluokasta kahteen.

– Se on tuonut omat alennuksensa riippuen autossa olevasta henkilömäärästä, sanoo Timo Ahokanto.

Hän kiinnittää huomiota siihen, että hinta-arviot on tutkimuksessa tehty epäluotettavin perustein ja ongelma myös tunnustetaan.

– Kun tutkimuksen tekijä itsekin toteaa näin, niin en tiedä, miten suhtautuisin tämän tutkimuksen julkaisemiseen.

Tutkimuksella on haettu vastauksia siihen, miten taksialan vapautuminen on vaikuttanut muun muassa palveluiden saatavuuteen, laatuun ja hintoihin. Taksibisnes vapautui kilpailulle viime vuoden kesällä. Tutkimus tehtiin syksyllä.

Helsinkiläinen Tiina Pohjanpelto otti torstaina Lahden matkakeskuksessa kyydin taksiyrittäjä Esa Kasakkamäeltä. Pohjanpelto käyttää yleensä bussia, mutta nyt matkatavaroiden paljous puolsi taksin valitsemista. Kuva: Janne Ranne

Keskiarvot ennallaan

Helsinkiläisen taksiyhtiö Menevä oy:n toimitusjohtaja Tuomo Halminen on sitä mieltä, että pirssikyytien hintataso ei ole taksialan vapauttamisen jälkeen juuri muuttunut. Menevä on halunnut pitää keskiarvohinnat ennallaan.

– Olemme pyrkineet olemaan se edullisempi vaihtoehto, ja merkittävät kilpailijat ovat ehkä nostaneet hintoja. Suuria eroja ei kuitenkaan ole.

Halminen muistuttaa, että taksialan hinnoittelurakenne on muuttunut. Muutos on vaikuttanut siihen, että lyhyet matkat ovat suhteellisesti halvempia kuin ennen ja pitkät matkat vastaavasti aikaisempaa kalliimpia.

Selkeä lopputulos

Lahtelainen taksialan yrittäjä Jari Kontula arvioi, että nykyinen hinnoittelumalli on asiakkaan kannalta aiempaa selkeämpi.

Ennen matkustajalle piti selvittää, että 1,65 euron suuruisen kilometrihinnan lisäksi loppulaskuun vaikutti, oliko auto matkan aikana seissyt tai oliko autolla ajettu hiljaa.

Nyt matka pirssiautolla maksaa 1,10 euroa kilometriltä ja sen päälle kertyy 77 senttiä minuutilta.

– Se on helpompi selvittää kuin vanhan lain mukainen taksa, vertaa Kontula.

Hän on toimitusjohtaja Timo Ahokannon kanssa samaa mieltä, että kyytihinnat ovat Lahden Aluetaksin autoissa laskeneet.

Maltillista kilpailua

Toimitusjohtaja Tuomo Halmisen mielestä taksialan kilpailu on pysynyt maltillisena.

– Kun kilpailua ei ennen juuri ollut, niin nyt sitä on havaittavissa.

Halmisen mukaan taksiyrittäjistä moni pelkäsi kilpailutilannetta ja vaihtoi muihin töihin tai siirtyi eläkkeelle. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että pois lähteneiden ammattilaisten tilalle pitäisi saada uusia.

Sellaista ongelmaa Halmisen mielestä taas ei ole syntynyt, että töissä jo oleville kuljettajille olisi ollut vaikea löytää töitä.

Halminen uskoo, että jatkossa yritykset keskittyvät kukin omaan asiakasryhmäänsä usean kunnan alueella. Ennen viime vuonna voimaan tullutta uudistusta asiakaskuntaa jaettiin taksien sijainnin perusteella, mutta paikallisuuden merkitys vähenee.

– Näin tämä kehitys tulee jatkumaan.

Samoilla apajilla lisää väkeä

Lahden Aluetaksilla on Lahden ja Hollolan alueella 155 autoa. Niiden joukkoa täydentää nyt 30–40 autoa, jotka kyyditsevät asiakkaitaan muiden taksiyhtiöiden tunnusten alla.

Muutos näkyy siinä, että taksitolpilla on asiakkaita odottavia mittariautoja ajoittain pitkä jono. Liikevoitto ja kyytien myynti yhtä autoa kohti on Timo Ahokannon mukaan vähentynyt.

Ahokanto muistuttaa, että taksiuudistuksen valmistelussa uskottiin palvelutarjonnan kasvavan, hintojen putoavan ja kysynnän lisääntyvän.

– Se ei ihan sen ideologisen ajatusmaailman mukaan mennyt. Tarjontaa on entistä enemmän, mutta kysynnässä ei ole tapahtunut mitään isompaa.

Odottavan aika on pitkä

Traficomin tutkimus mairittelee taksipalveluiden laatua, sillä tutkimukseen haastatelluista kansalaisista lähes 90 prosenttia oli tyytyväisiä palveluihin.

Taksiyrittäjä Jari Kontulan mukaan kielteinen palaute koskee useimmiten auton viipymistä.

– Se on suurin syy niin kuin on ollut aikaisemminkin. Kun asiakkaita on paljon, taksia joutuu odottamaan pitempään kuin on varautunut odottamaan.

Tosin kiitettävät palveluarvosanat notkahtavat invataksien kohdalla. Asiakkaat ovat tutkimuksen mukaan törmänneet puutteisiin kuljettajien ajotyylissä ja ajokunnossa. Myös invataksien kiireiset aikataulut ovat hirvittäneet asiakkaita.

Timo Ahokannon mukaan ongelma ei ole tuttu Lahden Aluetaksille. Menevä oy:n toimitusjohtaja Tuomo Halminen ei niin ikään ole havainnut, että yhtiön väreissä ajavista invatakseista olisi tullut valituksia.

– Nämä ajotapa-asiat ovat jatkuvan koulutuksen ja kurssituksen paikka.

Halminen muistuttaa, että asiakas ei välttämättä aina saa tuttua kuljettajaa käyttöönsä. Vieras kuski voi aiheuttaa kyyditettävässä tyytymättömyyttä.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Ovatko taksikyytien hinnat omien kokemustesi perusteella nousseet vai laskeneet Päijät-Hämeessä?
Ovatko taksikyytien hinnat omien kokemustesi perusteella nousseet vai laskeneet Päijät-Hämeessä?



Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi