Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Enemmistö hämäläisehdokkaista vastustaa Helsinki–Kouvola-oikorataa: "Järjettömän kallis siitä saatavaan minimaaliseen hyötyyn nähden"

Heinolan ratahaaveille tyrmäys Etelä-Suomen Sanomien vaalikoneeseen vastanneilta ehdokkailta.

Kuva: Anssi Hietamaa

Hämäläisten eduskuntavaaliehdokkaiden enemmistö vastustaa Helsinki–Kouvola-oikorataa ja pitää Helsinki-Tampere-radan kehittämistä tärkeämpänä kuin Heinolasta Jyväskylään tai Mikkeliin suuntautuvien ratahankkeiden edistämistä.

Tulokset käyvät ilmi ehdokkaiden Etelä-Suomen Sanomien vaalikoneessa antamista vastauksista. Vaalikoneeseen on vastannut 117 Hämeen eduskuntavaaliehdokasta.

Riina Puusaaren mukaan myös kokonaan uusia raidehankkeita on syytä harkita ilmastosyistä. Kuvassa Puusaaren vierellä vihreiden kansanedustaja Ville Niinistö. Kuva: Piia Kujala

Väite 1: Helsinki-Tampere-radan kehittäminen on tärkeämpää kuin ratahankkeet Heinolasta Jyväskylään tai Mikkeliin.

Väitteen kanssa samaa mieltä on yli 60 prosenttia vaalikoneeseen vastanneesta 117:stä ehdokkaasta. Vahvimmin yhtä mieltä väitteestä ovat eduskuntapuolueista SDP, kokoomus ja vihreät.

SDP:n riihimäkeläinen Miia Nahkuri on täysin samaa mieltä väitteen kanssa ja perustaa mielipiteensä VR:n näkemykseen.

– Jos haluamme vastata ilmastonmuutoksen tuomaan haasteeseen ja tehdä raidehankkeen, jonka vaikutukset ulottuvat mahdollisimman laajalle alueelle Suomessa, on päärataa kehitettävä ja korjattava.

Samaa mieltä väitteen kanssa oleva vihreiden lahtelainen Riina Puusaari korostaa etenkin Helsinki-Kerava-välin parantamisen tarvetta.

– Raideliikennettä tulee kuitenkin kehittää pitkäjänteisesti yli hallituskausien ja jotta liikenteen päästöjä saadaan vähennettyä, tulee myös uusia raidehankkeita harkita – erityisesti sellaisille yhteysväleillä, joilla on paljon autoliikennettä, mutta ei matka-ajaltaan kilpailukykyistä raideyhteyttä.

Kokoomuksen loppilaisen Timo Heinosen mukaan päärataan satsaamisen tulee olla investointilistan kärjessä.

Päärata on meidän maamme menestyksen kannalta ykkösenä. Siitä hyötyy koko Suomi ja lentoradan kautta myös Päijät-Häme ja Lahden oikorata. Kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas Timo Heinonen

– Päärata on meidän maamme menestyksen kannalta ykkösenä. Siitä hyötyy koko Suomi ja lentoradan kautta myös Päijät-Häme ja Lahden oikorata.

Heinolalainen Ada Seppälä (kok.) ei välttele vastauksessaan kotiinpäin vetämistä ja on täysin eri mieltä väitteen kanssa.

– Ratahankkeet Heinolasta Jyväskylään ja Heinolasta Mikkeliin mahdollistaisi tavaraliikenteelle vähäpäästöisemmän kuljetustavan parantaen myöskin liikenneturvallisuutta kyseisillä valtateillä.

Niin ikään heinolalainen, Liike Nytin Ville-Matti Kuusela on Seppälän tavoin täysin eri mieltä väitteen kanssa.

– Valtakunnan koko raideverkoston kattavuuden kannalta oikorata Heinolan kautta Mikkeliin olisi järkevä.

Perussuomalaisten lahtelaisehdokas Maarit Tuomi ei osaa vastata väitteeseen.

– Mielestäni kaikki ratahankkeet ovat tärkeitä, jotta voimme pitää koko Suomen asuttuna ja ihmisillä on sujuvia vaihtoehtoisia liikkumismuotoja autoilun sijaan.

Tähtiliikkeen humppilalainen ehdokas Ari Valta myöntää, ettei tunne asiaa.

– Tässä voisi heittää, että Humppilasta rata Riihimäelle olisi hyvä.

Heinolalaisen Jouko Vuorenniemen (kd.) mukaan on tyhmää vastustaa Helsingin ja Kouvolan välistä oikorataa, jos se on koko maan kehityksen kannalta järkevä hanke. Kuva: Sami Lettojärvi

Väite 2: Helsingin ja Kouvolan välistä oikorataa pitää vastustaa.

Vajaat 55 prosenttia vastanneista on väitteen kanssa samaa mieltä. Eri mieltä sen sijaan on vajaat 32 prosenttia vastaajista. Omaa kantaansa empii vajaat 14 prosenttia vastaajista. Tässäkin kysymyksessä väitteen kanssa eniten yhtä mieltä eduskuntapuolueista ovat SDP, kokoomus ja vihreät.

SDP:n lahtelainen Mika Kari vastustaa ajatusta Helsingin ja Kouvolan oikoradasta. Uuden raidelinjauksen rakentaminen olisi hänen mielestään aivan liian kallista.

Yhteys maksaisi kohtuuttomasti hyötyynsä nähden. Nämä miljardit tulee laittaa olemassa olevan rataverkon kunnostamiseen ja yhteysnopeuksien kasvattamiseen. SDP:n eduskuntavaaliehdokas Mika Kari

– Yhteys maksaisi kohtuuttomasti hyötyynsä nähden. Nämä miljardit tulee laittaa olemassa olevan rataverkon kunnostamiseen ja yhteysnopeuksien kasvattamiseen. Itä- ja Etelä-Suomen yhdistävästä oikoradasta tehtiin jo vuosituhannen alussa, kun Lahden oikorata päätettiin rakentaa.

Samoilla linjoilla Karin kanssa on lahtelainen Francis McCarron (kok.).

– Hanke on järjettömän kallis siitä saatavaan minimaaliseen hyötyyn nähden.

Perussuomalaisten hollolalainen Jari Ronkainen vastustaa Helsinki-Kouvola-linjausta. Hänen mukaansa Itäradan tulisi kulkea Porvoosta Loviisan ja Kotkan kautta Lappeenrantaan.

Vasemmistoliiton lahtelainen Elisa Lientola pitäisi Helsingin ja Kouvolan välistä oikorataa kohtalokkaana Päijät-Hämeelle.

– Rata jättäisi Lahden sivuun ja olisi kohtalokas niin alueen elinkeinoelämälle kuin tuleville ratainfrahenkkeillekin.

Lientolan puoluetoveri, riihimäkeläinen Aino-Kaisa Pekonen on täysin vastakkaista mieltä.

– En vastusta mitään raidehankkeita, hän perustelee.

ESS:n vaalikoneen perusteella lahtelainen vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokas Elisa Lientola (kuvassa vasemmalla) ja hänen puoluetoverinsa, riihimäkeläinen kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen (etualalla) ovat täysin eri linjoilla Helsinki-Kouvola-oikoradasta. Kuvassa myös puolueen kansanedustaja Paavo Arhinmäki ja lahtelaisvaltuutettu Vuokko Kautto. Kuva: Janne Ranne

Keskustan janakkalalainen Petri Hakamäki on täysin eri mieltä väitteen kanssa.

– Mitään uutta rataosuutta ei pidä kynsin ja hampain vastustaa. Kaikki mahdollisuudet tulee tutkia avoimin mielin ja päättää toteuttamisesta mahdollisuuksien mukaan, vaikka pidemmälläkin tähtäimellä. Kaikki ei tule olemaan mahdollista, mutta mitään nimenomaista hanketta en vastusta omalta osaltani, enkä tule vastustamaan.

Kristillisdemokraattien heinolalaisehdokkaan Jouko Vuorennimen mielestä on tyhmää vastustaa, jos se on koko maan kehityksen kannalta järkevä hanke.

Erno Laisi
erno.laisi@ess.fi
@
Aiotko äänestää eduskuntavaaleissa?
Aiotko äänestää eduskuntavaaleissa?



Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi