Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Takkuileva tietotekniikka kiusasi yo-kokelaita – muistitikkujen viat teettivät Lahdessa ongelmia

Äidinkielen lukutaidon ylioppilaskoe ei kaikissa lukioissa sujunut vaikeuksitta. Kahdessa lukiossa kokeen aloittaminen viivästyi tuntuvasti, ja Lahdessakin esiintyi tietoteknistä takkuilua.

Ylioppilastutkintolautakunnan laatimat kysymykset tulevat kouluille muistitikuissa. Kuvan tikut olivat Lahden lyseon käytössä vuonna 2016. Kuva: Katja Luoma

Tietotekniikan ongelmat kiusasivat äidinkielen lukutaidon kokeeseen osallistuneita abiturientteja erityisesti kahdessa lukiossa, joista kumpikaan ei sijainnut Lahdessa. Koetilojen palvelimet ja verkon asetukset teettivät ylimääräistä työtä, jonka vuoksi kokeen alku viivästyi Ylioppilastutkintolautakunnan mukaan yli kahdella tunnilla.

Lahdessa päästiin vähemmällä, mutta ei aivan ilman pulmia. Koekysymyksiä sisältäneet muistitikut eivät Lahden lyseossa sopineetkaan kaikkien yo-kokelaiden tietokoneisiin, jolloin kone ja tikku piti yhdistää toisiinsa väliliittimien avulla.

– Niitä tarvittiin yllättävän paljon. Muuten kaikki meni sujuvasti, sanoo lyseon äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Nina Kuisma.

Muistitikku avaa tietokoneen ja koetehtävät. Samalla kone pysyy suljetussa verkossa eikä opiskelija pääse normaaleihin nettiselaimiin.

Ylioppilastutkintolautakunta (YTL) kertoo verkkosivuillaan, että osassa kouluille lähetetyistä USB-muistitikuista on yhteensopivuusongelmia joidenkin tietokonemallien kanssa. YTL:n mukaan haitta ilmenee siten, että muistitikku ei näy tietokoneen käynnistysvalikossa tai kone käynnistyykin kovalevyltään.

Kuisman mukaan abiturientit pääsivät aloittamaan kokeen kohtuullisen ajoissa, kun kaikki tarvittavat väliliittimet oli saatu avuksi. Lyseossa on kaksi isoa salia langattomia yhteyksiä varten ja neljä luokkatilaa, joissa toimivat puolestaan langalliset yhteydet.

Kannaksen lukion rehtori Jyrki Rosti kertoo tekniikan toimineen tiistaisessa yo-kokeessa normaalisti. Mahdollisiin häiriötilanteisiin oli varauduttu ja valmistauduttu jo ennakolta.

– Olen viestitellyt kollegoiden kanssa, eikä missään [lahtelaisessa] lukiossa ole ollut mitään suurempia ongelmia.

Ylioppilastutkintolautakunta ei ole halunnut paljastaa kahta lukiota, joissa ongelmat olivat suurempia. Ylen tietojen mukaan kokeen alku myöhästyi pahasti ainakin Kouvolan yhteislyseossa.

"Näitä tehtäviä olisi kiva tehdä"

Lehtori Nina Kuisma piti äidinkielen lukutaidon kokeen tehtäviä miellyttävinä. Tietysti opiskelijan haasteeksi jäi vastata tehtäviin tarpeeksi monipuolisesti ja syvällisesti.

– Itse ajattelin, että näitä tehtäviä olisi kiva tehdä, jos olisin itse opiskelija.

Kuisma piti erityisen onnistuneena sitä, että kokeeseen oli otettu Mauri Kunnaksen ja Tove Janssonin kirjoittamaa lastenkirjallisuutta. Kunnaksen tekstiin liittyi J.L.Runebergin runo, ja abiturienttien piti analysoida, kuinka hyvin runo oli suunnattu kuvakirjan lapsilukijoille. Samoin yo-kokelaiden tuli arvioida henkilökuvaa Saarijärven Paavosta, joka on Runebergin tunnetun runon päähahmo.

– Runeberg on meillä käyty hyvin läpi, joten aineisto oli tuttua, arvioi Nina Kuisma.

Yo-kokelaiden piti myös verrata kahta työpaikkailmoitusta, kuinka hyvin ne onnistuivat houkuttelemaan työnhakijoita. Toinen vaihtoehto oli analysoida uutisen kerrontaa, rakennetta ja lähteitä. Esimerkkinä oli Suomessa toissavuonna riehuneesta Kiira-rajuilmasta tehty uutinen.

Opiskelijat saivat tutkittavakseen myös videomateriaalia, ja heidän tuli analysoida, miten pelon ilmapiiri syntyy.

"Hyvällä tavalla vaativa"

"Hyvällä tavalla vaativa"

Kannaksen lukion lehtori Kirsi Niemissalo-Kupiainen ei ollut vielä tiistaina alkuillasta ehtinyt lukea abiturienttien koevastauksia, mutta koekysymyksiä hän piti hyvällä tavalla vaativina.

– Äidinkielen lukutaidon kokeessa vaadittiin aika keskeisiä asioita, joita olimme harjoitelleet. Tehtävät oli laadittu niin, että niistä pystyi selviytymään. Hyvään arvosanaan vaaditaan kuitenkin niiden asioiden syvällistä osaamista, joita on opiskeltu tunneilla.

– Tämän päivän koe todella mittasi lukutaitoa. Kolmannessa tehtävässä opiskelijoiden piti analysoida tapoja, jolla Tove Janssonin tekstissä luodaan pelon ilmapiiriä. Tällaisessa tehtävässä pintatason osaaminen ei riitä, vaan on pystyttävä myös analysoimaan vaikkapa tekstin kielellisiä valintoja ja tulkitsemaan tekstiä.

Hyville äidinkielen osaajille tällaiset tehtävät ovat Niemissalo-Kupiaisen mielestä mahdollisuuksia osoittaa todellista osaamistaan.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Heidi Nikunen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi