Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden valtuustolta vahva tuki sataman parkkimaksuille – demarikolmikko esitti maksullisuuden korvaamista kiekkopysäköinnillä

Valtuusto torjui Tapani Ripatin tekemän palautusesityksen. "Miksi auton säilyttämisestä julkisesti maksetussa tilassa ei tulisi maksaa", kysyi Sanna Mäkinen.

Pysäköinti maksaa satamassa ensimmäiseltä tunnilta euron ja seuraavilta 50 senttiä. Maksullisuus on voimassa arkisin kello 8 -18. Kuva: Katja Luoma

Lahden sataman maksullinen pysäköinti on kaupunginvaltuutettujen enemmistön mielestä oikea ratkaisu. Valtuusto otti maanantaina kantaa valtuustoaloitteeseen, jossa SDP:n Tapani Ripatti, Mika Kari ja Ulla Vaara esittivät sataman maksullisen pysäköinnin poistamista ja korvaamista neljän tunnin kiekkopysäköinnillä.

Kolmikko perusteli aloitetta eri kulttuuri- ja liikuntamuotoja käyttävien autoilijoiden aiempaa tasavertaisemmalla kohtelulla. Ripatti muistutti, että kiekkopysäköinti on käytössä myös pääkirjaston, kaupunginteatterin ja Urheilukeskuksen parkkialueilla.

– Ohjaako pysäköintitaksoitusta valvonta vai rahastus? Esitän, että valtuusto palauttaa asian uudelleen käsittelyyn, hän totesi.

Äänestyksessä selvät lukemat

Aloitteeseen laadittua vastinetta ei palautettu valmisteltavaksi, sillä valtuusto torjui Ripatin esityksen äänin 47–12.

Näin ollen satamassa säilyy voimassa syyskuussa alkanut käytäntö, jossa pysäköinti maksaa arkisin ensimmäiseltä tunnilta euron ja seuraavilta 50 senttiä.

Satamassa on kiekkopaikkoja yksi pitkä rivi. Markku Karjula (kesk.)

– Satamassa on kiekkopaikkoja yksi pitkä rivi. Lisäksi on kadunvarsipaikkoja, Markku Karjula (kesk.) muistutti.

Kalle Aaltonen (Pro Lahti) huomautti, että satamassa parkkimaksut ovat selvästi edullisempia kuin keskustassa.

– Jos tuote on kunnossa, ei ole minkään näköistä ongelmaa noilla hinnoilla. Pysäköintimaksut ovat naurettavan halpoja.

Satamaan asennetut parkkimittarit maksoivat noin 25 000 euroa. Tuotto on vuositasolla noin 120 000 euroa, kertoi teknisen ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja Francis McCarron (kok.).

– Johtavana ajatuksena on ollut, että pysäköinti ei voi olla täysin maksutonta, mutta tavoitteena on, että se on kuitenkin kohtuullisen hintaista.

"Miksi ei tulisi maksaa?"

Lautakunnan varapuheenjohtaja Sanna Mäkinen (sd.) korosti, että yksittäisen autopaikan todellinen kustannus voi kiivetä useaan sataan euroon kuukaudessa.

– Autoille varattu tila pois muusta käytöstä ja muista tuotoista. On lukuisia julkisia palveluita, joiden käytöstä tulee maksaa. Miksi auton säilyttämisestä julkisesti maksetussa tilassa ei tulisi maksaa?

Erkki Nieminen (sd.) puhui sataman pysäköinnin maksuttomuuden puolesta.

– Sataman pysäköinnin maksullisuus on ristiriidassa eräiden muiden alueiden kanssa. Olohuoneeseen pitää kuulua pysäköintimahdollisuus maksuttomana autoilijoille. Maksullisuutta vieroksutaan ja annetaan suuri arvo niille, jotka sitä vastustavat.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi