Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Koiskalasta uutta tietä pitkin Ahtialaan? – asukkaat jättivät adressin suunnitelmaa vastaan, kartanon mailla kulkeva tie suljettu puomeilla

Kartanon maiden läpi kulkeva tie suljettiin. "Liikenteellinen pattitilanne", sanoo kaupungin yleiskaavoittaja.

Koivukummunkadun ja Koiskalantien välinen yhteys on suljettu puomeilla Lahden Koiskalassa. Kuva: Vili Uuskallio

Lahden Koiskalassa vastustetaan Koiskalantieltä Ahtialan Ruukinkadulle johtavaa tievarausta. Kaupungille on jätetty asiasta adressi, jossa on 46 allekirjoitusta. Lisäksi lapset ovat laatineet oman adressinsa.

Uusi tielinjaus kulkisi pääosin yksityisillä mailla. Tietä vastustavat sekä asukkaat että maanomistajat, adressia koonnut Toni Kaasalainen kertoo.

Tieyhteyden tarvetta pohditaan meneillään olevassa kaavarunkotyössä, jossa hahmotellaan maankäytön mahdollisuuksia Koiskalan ja Tiiranmäen alueilla. Yleiskaavoittaja Sanna Suokas huomauttaa, että uuden tien tarve sisältyy jo nykyiseen yleiskaavaan.

– Nyt tarkastellaan linjausta ja myös sitä, onko tielle ylipäätään tarvetta, vai onko läpikulku vain kevyelle liikenteelle.

Yhteys Ahtialaan

Suokkaan mukaan tie tarvittaisiin, jotta vanhan Nastolan puolen asuinalueilta päästään kulkemaan kohti Ahtialan palveluita.

Osa haluaa kaavoittaa tontteja ja osa ei. Yleiskaavoittaja Sanna Suokas

– Koiskalantie on todella vaarallinen. Se on mutkikas, kapea eikä kevyen liikenteen yhteyksiä ole. Tärkeää on myös Koiskalantien parantaminen erityisesti kevyelle liikenteelle, mikä ei ole helppoa, kun ollaan kulttuurimaisemassa.

Asukkaat huomauttavat, että toisin kuin Koiskalantie, uusi tielinja kulkisi talojen vierestä.

– Uusi linjaus haittaisi tulevaisuudessa satojen ihmisten asumista, adressissa todetaan.

"En ole intopinkeänä"

Uusi tieyhteys kulkisi muun muassa Koiskalan kartanon maiden halki. Kartanon isäntä Kalle Knuuttila kertoo, että tien tarpeesta ei ole vielä käyty neuvotteluita kaupungin ja maanomistajien kesken.

– Suunnitelmassa on hyvät ja huonot puolensa. En ole ihan intopinkeänä luovuttamassa maitani tiepohjaksi. Täytyisi miettiä enemmän kuin että kaavoittaja ottaa kynän ja piirtää.

Koiskalan kartanon isännän Kalle Knuuttilan tavoitteena on jatkaa maataloutta, ei myydä tontteja. Knuuttila piteli sylissään karitsaa vuonna 2014. Kuva: Mirja Hussain

Knuuttila pitää Koiskalantietä ensisijaisena yhteytenä Ahtialaan.

– Koiskalantie syöttää suoraan moottoritien liittymään. Miksei sitä parannettaisi niin, että se pystyisi palvelemaan Taivaanrannan ja Tiiranmäen tarpeita?

Tie suljettiin puomeilla

Tällä hetkellä Koiskalantieltä ei ole yhteyttä Ruukinkadulle, koska kartano sulki Koivukummunkadun ja Koiskalantien välisen tien puomeilla. Sulkeminen liittyy järjestelyyn, jossa tiehoitokunnalta irrotettiin osia kaupungin kaava-alueelle ja kartanolle.

– Kyseessä on kilometrin mittainen vanha peltotie, jota on alettu käyttää. Jos tie pidettäisiin liikenteellä, se pitäisi tehdä niin kuin tie nykyisin tehdään, jotta se kantaisi raskasta liikennettä, Knuuttila perustelee tien sulkemista.

Lue myös: "Oleskelu ja pysähtely on lisääntynyt" – Rautatienkadun levennyksessä on johtopäätösten aika
 

Uuden tieyhteyden mahdollinen toteutus voi olla jopa vuosikymmenten päässä. Suokkaan mukaan Koiskalassa on liikenteellinen pattitilanne, kun alueelle pääsee vain Ruukinkadun kautta.

– Alueelle ei pääse esimerkiksi isoilla metsäkoneilla. Valtatien alikulkuun on jääty jumiin motolla.

Knuuttila huomauttaa, että tie suljettiin tiehoitokunnan yhteisellä päätöksellä.

– Lähes kaikki ovat olleet sitä mieltä, että hyvä, kun tie on suljettu. Olemme ilmoittaneet, että jos (kulkemiseen) on juridisia oikeuksia, sitten saa avaimen puomiin.

Omakotitontteja?

Koiskalan ja Tiiranmäen alueen kaavarunkoalueen pinta-ala on 285 hehtaaria. Tarkastelu oli alun perin tarkoitus tehdä vain Tiiranmäen alueella, mutta maaomistajien toivomuksesta selvitystä laajennettiin myös Koiskalaan.

– Viisi maanomistajaa on hakemuksessa mukana. Nyt kun työtä on lähdetty tekemään, vastustusta on tullut myös näiden osalta. Osa maanomistajista haluaa kaavoittaa tontteja ja osa ei, Suokas kertoo.

Koiskalantien itäpuolella kaupunki omistaa laajan maa-alueen. Tien länsipuolella mahdollinen asuntorakentaminen on yksityisissä käsissä.

– Tien rakentuminen ja tonttien asemakaavoittaminen ovat pitkän aikavälin juttuja. Alue ei ole kaupungin ykkösintressi.

Kuva: Anssi Hietamaa

Koiskalan kartanon omistuksessa on noin sata hehtaaria maata.

– Kartanon maat ovat suurimmaksi osaksi kulttuuriympäristöä, johon ei voida osoittaa tontteja. Pääosa tonteista olisi muiden yksityisten maanomistajien ja kaupungin mailla, Suokas sanoo.

Knuuttilan mukaan kaavarunkotyössä hahmoteltavat suunnitelmat saattavat realisoitua vasta hamassa tulevaisuudessa.

– Tavoitteeni on jatkaa maataloutta eikä myydä tontteja. Olen ymmärtänyt, että muilla maanomistajilla on halukkuutta myydä maitaan tonttimaaksi.

Kaksi luonnosta

Kaavarunko on epävirallinen suunnitteluvaihe, jolla pohjustetaan varsinaista kaavatyötä. Koiskalan kaavarungon luonnos on valmistumassa keväällä.

– Teemme kaksi vaihtoehtoista luonnosta, joista toisessa on läpikulkutie ja toisessa läpikulku on vain kevyelle liikenteelle, Suokas ennakoi.

Asukkaiden adressi tuodaan tekniselle ja ympäristölautakunnalle tiedoksi.

– Päättäjät sitten ottavat kantaa asiaan.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi