Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kehätien tekijät joutuivat Hollolassa tiukoille - "Ei ole itsestäänselvyys, että tehdään tähän silta"

Lahden eteläinen kehätie Hollolan Soramäestä Lahden Kujalaan edistyy aikataulussa. Rakentajien ammattitaitoa koetellaan kuitenkin äärimmilleen.

Destia oy:n työpäällikkö Pekka Nissinen (vas.) ja työnjohtaja Antti Korkeaoja pitävät Vähäjoen siltaa haasteellisena rakennuskohteena. Kuva: Anssi Hietamaa

Eteläisen kehätien rakentajat saavat toden teolla näyttää osaamistaan Hollolan Okeroisissa heti Nostavantien länsipuolella. Sinne tehdään 230 metriä pitkä Vähäjoen silta, joka loivasti oikealle kaartamalla ylittää junaradan sekä jyrkän laakson yli 25 metristä.

Sillan itäpuolella kehätien on määrä puhkaista Patiokallio ja jatkua sitten pitkin Luhdanjoen siltaa, joka on Vähäjoen siltaa matalampi mutta 50 metriä pitempi. Sen jälkeen tie jatkaa hienoista alamäkeä kohti Lahtea.

Vähäjoella betonipilarit vaakapalkkeineen ovat jo valmiina, ja sillan kansi on määrä valaa kesällä. Kohteesta vastaava työnjohtaja Antti Korkeaoja Destiasta myöntää, että kohde ei ole helppo.

– Näissä oloissa ei ole mikään itsestäänselvyys, että tehdään tähän silta.

Junaliikenne tuo urakoitsijalle lisähaasteensa, sillä anturoiden paalutustöihin radanvarressa ei ole ollut käytettävissä yhtään liikaa tilaa. Runsas lumentulo on samoin aiheuttanut omat vaivansa.

– Seitsemän ukkoa on tänääkin tehnyt lumitöitä, sanoo Korkeaoja.

Luhdanjoen siltaan tarkoitetut teräspalkit saadaan työmaalle lähiviikkoina. Luhdanjoella ollaan valutöissä elokuussa, jos kaikki menee suunnitellulla tavalla.

Vähäjoen sillan muotti alkaa olla valmis. Puurakennelma kootaan suurimmaksi osaksi paikan päällä ja siirretään paikoilleen ennen raudoitusvaihetta. Kuva: Anssi Hietamaa

Kujalan silta valmistuu

Muuallakin eteläisen kehätien siltatyömailla on tänä vuonna vilkasta. Tiehen kuuluu 39 siltaa, joista nyt on vasta kolme valettu. Kun vuosi on päätöksessään, tilanne on aivan toinen.

Tietyömaan itäpäässä valmistuu Kujalan risteyssilta, jota pitkin Vanhanradankatu ylittää moottoritien. Sillan valmistuttua Kujalan suunnasta pääsee moottoritielle sekä etelän että pohjoisen suuntaan ja moottoritieltä vastaavasti Kujalaan.

– Lahden kaupunki pääsee nyt ihan eri tavalla jatkamaan alueen markkinointia, muistuttaa Liikenneviraston projektijohtaja Janne Wikström.

Myös kehätieltä pohjoiseen lähtevät liikennevirrat menevät aikanaan Kujalassa ramppia pitkin yli moottoritien, mutta siltä osin ollaan valmiita vasta ensi vuonna.

Monta kertaa joen yli

Muut rakenteilla olevat sillat ovat pienempiä kuin Hollolan ja Lahden Kujalan kohteet. Sinne tänne mutkitteleva Porvoonjoki vaatii useammankin ylikulkuväylän. Siltoja tarvitaan myös Nikulan ja Launeen eritasoliittymiin, joissa kehätie alittaa Helsingintien ja Uudenmaankadun.

Silloista 18 sijaitsee Destian vastualueella, joka ulottuu Hollolan Soramäestä Lahden Okeroisiin. Lopuista 21 sillasta Okeroisten ja Kujalan välillä huolehtii Skanska Infran ja Pöyry Finlandin Valtari-allianssi.

Pelkästään Valtarin alueella siltojen rakennuskustannukset ovat yhteensä 17,2 miljoonaa euroa.

Hollolan Vähäjoen silta ylittää joen ja junaradan korkeimmillaan yli 25 metrissä. Betonipilarit vaakapalkkeineen ovat jo paikoillaan. Kuva: Anssi Hietamaa

Jyskettä riittää vielä

Liipolan tunnelissa räjäytetään kalliota louheeksi 4–6 räjähdyksen päivävauhtia. Jyske ja jytinä syvällä kiven sisässä loppuu kesä-heinäkuun taitteessa.

– Olemme aikataulussa tai vähän sen paremmalla puolella, arvioi projektijohtaja Wikström.

Maan alla tehdään töitä suunnilleen kellarilämpötilassa. Tunnelia ei Wikströmin mukaan kiirehditä puhkomaan auki eri suuntiin, koska sen jälkeen viima ja pakkasilma alkaisivat liiaksi haitata työntekoa.

Toinen tunnelityömaa sijaitsee Patomäessä. Siellä kaivanto on saatu auki, ja anturoiden sekä seinien valutyöt ovat alkaneet.

Asfalttia pintaan

Kun ensi kesä on eletty, niin eteläinen kehätie on saanut pintaansa jo pitkän pätkän asfalttia. Tiessä on käyttöönottovaiheessa 150 millimetrin päällystekerros ja kolmen vuoden käytön jälkeen paksuutta nostetaan 200 millimetriin.

Pitkin talvea on louhittu kiveä, rakennettu muotteja siltoihin, tehty raudoitustöitä ja siirretty maamassoja. Betonivalu ei sen sijaan onnistu, jos pakkanen äityy kovaksi.

Sydäntalven kuukausina on hiljaista, mutta kesän koittaessa tietyömaan noin 300 työntekijän joukko kasvaa taas yli 500:n.

– Tiukka kesä on tulossa. Paljon on tehtävää, sanoo projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen Liikennevirastosta.

Poravaunu jyskyttää louhintatöissä Hollolan Patiokallion laella. Kalliota on kehätielinjauksen kohdalta räjäytetty pois jo noin 100 000 kuutiometriä. Kuva: Anssi Hietamaa

Aikataulu pitänyt

Hämäläisen mukaan myös Destian vastualueella kehätien länsipäässä ollaan hyvin aikataulussa. Viime kesä tarjosi rakentajille suotuisat olot.

– Miltei puolet on tehty eikä vielä vuottakaan olla rakennettu.

Uudenmaankadun levennys Lahdessa Renkomäen ja Launeen välillä sen sijaan on hiukan tavoitetahdistaan jäljessä. Viivästys johtuu Aukeankadun liittymän johtosiirroista, jotka osoittautuivat ennakoitua työläämmiksi.

Uudenmaankadun levennetty eteläosa valmistui ajokuntoon viime vuoden lopulla. Tieosuus viimeistellään ensi kesänä, jolloin uraka on ohi.

Vastoinkäymisiä ollut

Projektijohtaja Janne Wikström myöntää, että kehätietyömaalla on ollut myös vastoinkäymisiä. Hän huomauttaa, että ongelmien ratkaisua varten työmailla on noin 400 ammattilaista.

– Me olemme päässeet valikoimaan huipputekijät omiin rooleihinsa.

Huipputekijöitä onkin Lahden ja Hollolan maastoihin tullut ympäri maata, kuten Turun seudulta, Satakunnasta, Savosta ja Pohjanmaalta. Etenkin tunnelintekijät ovat niin pieni ammattikunta, että pitkälti samat henkilöt kiertävät pitkin Suomea työmaalta toiselle.

Lue myös: Kuiva kesä auttoi kehätien tekijöitä Lahdessa ja Hollolassa - aikataulusta ollaan nyt jopa edellä
 

Uudenmaankadun urakan työntekijöistä noin puolet on tullut Lahden seudulta. Varsinaisella kehätietyömaalla päijäthämäläisten osuus on sen sijaan jäänyt pienemmäksi. Valtarin työmailla työskentelevistä noin neljännes asuu Lahden seudulla. Destian vastuualueen 140 työntekijästä 25 on Lahdesta tai kauempaa maakunnasta.

Wikström huomauttaa, että kaikkia erikoisosaajia ei olisi edes löytynyt Päijät-Hämeestä.

– Meidän näkemyksemme mukaan paikalliset ovat päässeet hyvin meille töihin ja he ovat täällä pärjänneet hyvin.

Budjetti

Tieurakan talousarvio on kestänyt

Lahden eteläinen kehätie maksaa noin 275 miljoonaa euroa.

Budjetti on toistaiseksi pitänyt.

Tähänastiset kustannukset ovat noin 120 miljoonaa euroa.

Edellä mainituilla kokonaiskustannuksilla saadaan 13 kilometrin mittainen pätkä ajorataa, jolle valtatie 12 siirtyy Hollolan ja Lahden alueella vuonna 2020.

Tielle tulee siltojen lisäksi kuusi eritasoliittymää ja kaksi maantietunnelia.

Noin kuuden kilometrin matkalle tehdään melusuojausta.

Lahden Uudenmaankadun eteläosan levennys 3,1 kilometrin matkalta on osa kehätiehanketta.

Hankkeeseen kuuluu myös kolmannen kaistan rakentaminen moottoritien kumpaankin suuntaan Lahden Kujalan uuden liittymän ja Joutjärven liittymän välille.

Eteläisen kehätietyömaan paalutuksista suurin osa on valmiina.

Myös louhintatöistä suurin osa on ohitse sekä Destian että Valtarin vastuualueilla.

Asfaltointia ei ole vielä tehty juuri lainkaan.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi