Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kioski oli kiinni, sitten tulivat kuorma ja tarkastaja – 90 prosenttia Lahden ravintoloista pärjää Oiva-tarkastuksissa hyvin

Oiva-raportin hymiöt kertovat elintarviketurvallisuuden tason. Suosikkiravintolan arviointimenestyksen voi tarkistaa ovenpielestä tai verkkosivuilta.

"Olen nähnyt Oiva-merkintöjä joissakin kaupoissa. En ole nähnyt kuin hymynaamoja", sanoo ravintolaan menossa oleva Janni. "En ole asiasta hirveän tietoinen", kertoo seuralainen Tiina. Kuva: Juha Peurala

Lahden Vapaudenkadulla toimivalle Jonen Grillille saapui marraskuussa elintarvikekuorma. Kioski ei ollut auki, ja tavarat ehtivät olla 20 minuuttia lämpimässä. Samaan aikaan paikalle sattui tulemaan terveystarkastaja.

– Tavaroita ei saisi jättää niin, että kylmäketju katkeaa. Se olin minun mokani, yrittäjä Jouni Mielonen myöntää.

Arvioinnissa Jonen Grilli sai huonon arvosanan muun muassa tilojen, pintojen ja välineiden puhtaudesta sekä tilojen ja välineiden riittävyydestä. Mielonen vakuuttaa, että puutteet olivat vain hetkellisiä.

– Nyt vain pitäisi saada uusi tarkastus. Tarkastaja tulee ihan lähiaikoina uudelleen. Saimme juuri City-lehden äänestyksessä parhaan katuruoan tittelin. Ruoan laadussa ei ole mitään vikaa, hän korostaa.

Valtaosalla asiat hyvin

"Oiva-merkinnöistä puhutaan asiakkaiden kanssa ehkä viikoittain. Arvioinnissa katsotaan tosi tarkasti, että on esimerkiksi käsineet kädessä", kertovat Emmiina Nupponen ja Sirpa Hepolehto Trion Cafe Sinuhesta. Kuva: Juha Peurala

Vuonna 2015 Jonen Grilli sai parhaan eli oivallisen arvosanan elintarvikealan yritysten Oiva-järjestelmän tarkastuksessa. Hyvään tai oivalliseen arvosanaan yltää noin 90 prosenttia tarkastetuista kohteista, kertoo Lahden johtava terveystarkastaja Tomi Bondarew.

– Tavallisesti eniten huomautettavaa on perussiisteydessä ja lämpötilanhallinnassa, hän kertoo.

Oiva-tarkastuksia tehdään riskinarvioinnin sekä toiminnan kokoluokan ja luonteen perusteella.

– Laitoksissa voidaan käydä useamman kerran vuodessa. Kaikkiin elintarvikehuoneistoihin tarkastuksia ei tehdä vuosittain. Matalan riskitason paikoissa tarkastus voi olla esimerkiksi kerran kolmessa vuodessa.

Bondarewin mukaan valvontakäynneillä tehtävä neuvonta ja ohjaus saattaa useimmiten asiat kuntoon.

– Toimijat reagoivat puutteisiin, kun ne valvontakäynnillä havaitaan. Ihan positiivisesti on suhtauduttu ja korjauksia tehty.

"Ajattelemattomuutta"

"En ole huomannut Oiva-merkintöjä", sanoo Trion Subwayssa Nino-poikansa kanssa poikennut Sanna Sakasan. Kuva: Juha Peurala

Oiva-arviointien raportit on pidettävä esillä sisäänkäynnin yhteydessä. Lahden keskustassa tiedot ovatkin vaivatta löydettävissä useimpien ravintoloiden ja kahviloiden ovenpielistä.

Esimerkiksi Aleksanterinkadun Burger Kingin ovelta on luettavissa, että toukokuussa 2017 korjattavaa on ollut elintarvikkeiden lämpötilojen hallinnassa sekä tilojen ja välineiden soveltuvuudessa, riittävyydessä ja kunnossapidossa.

Törmäämme kentällä siihen, että tämä on juuri laitettu tähän tai asia on näin vain tämän kerran. Johtava terveystarkastaja Tomi Bondarew

Vapaudenkadulla toimivan suositun italialaisravintolan Mamma Marian tuulikaapissa on haalistunut Oiva-raportti marraskuulta 2014. Tuoreessa, joulukuussa tehdyssä tarkastuksessa korjattavaa löytyi muun muassa elintarvikkeiden lämpötilojen hallinnasta sekä tilojen, pintojen ja välineiden puhtaudesta.

Bondarew ei ota kantaa yksittäisen yrityksen toimintaan, mutta toteaa yleisellä tasolla, että puutteissa on usein kyse ajattelemattomuudesta.

– Voi olla, että kun asiat ovat rutiinia, jossain vaiheessa ei nähdä omaa toimintaa enää samassa valossa. Syynä voivat ovat kiire, huolimattomuus, uudet työntekijät ja koulutuksen puute. Esimerkiksi ylimääräistä roinaa on kertynyt nurkkiin, tai elintarvikkeita on saatettu jättää liian kauaksi aikaa lämpimään.

Selityksiin totuttu

"Kukaan ei ole tullut sanomaan Oiva-merkinnöistä. Luulen, että jos merkinnöissä näkyisi joku surunaama, se vaikuttaisi niin, että ihmiset katsovat sen eivätkä tulekaan. Hymynaamoja voi pitää itseisarvona", sanoo Espresso Housen Iida Blom. Kuva: Juha Peurala

Bonderewin mukaan yrityksiltä on joskus "unohtunut" laittaa kriittinen Oiva-raportti esille. Hyviä selityksiä terveystarkastajat saavat hänen mukaansa kuulla usein.

– Törmäämme kentällä siihen, että tämä on juuri laitettu tähän tai asia on näin vain tämän kerran. Teemme tarkastushetken havainnot. Jos epäkohtia havaitaan, se kertoo yleisestä tietämyksestä ja asenteesta. Poikkeustilanne ei anna lupaa jättää elintarvikkeita lämpimään.

Bondarew huomauttaa, että "suoranaamat" tai "vääränaamat" Oiva-raportissa eivät ole positiivista mainosta yritykselle.

– Sana leviää hyvin sosiaalisessa mediassa, mikä lisää riskiä, että huonoilla arvosanoilla on liiketaloudellista vaikutusta. Viimeistään siinä vaiheessa kun tarkastaja käy, ymmärretään, että asiat joista huomautetaan, ovat ihan aidosti elintarviketurvallisuuden kannalta merkityksellisiä.

Ravintola Mamma Marian Oiva-raportin hymynaamat ovat neljässä vuodessa haalistuneet. Kuva: Vili Uuskallio
Oiva-raportti

Neljä hymiötä

Oiva-raportti on elintarvikehuoneistojen viranomaistarkastuksista julkistettava asiakirja.

Hymiöitä on neljä: oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono.

Tarkastuksen tulos määräytyy tarkastettujen kohtien heikoimman arvosanan mukaan, koska elintarviketurvallisuus voi heikentyä tai vaarantua jo yhdestä epäkohdasta.

Parhaimman hymyn saamiseen edellytetään lain noudattamista.

Tuloksiin voi tutustua osoitteessa oivahymy.fi.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi