Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lamkin kampuksen pyörätelineet ovat täynnä talvellakin – "Pyörä on nopein"

Noin kolmasosa ESS.fi:n kyselyn vastaajista aikoo tänä vuonna pienentää hiilijalanjälkeään.

Mikko Toivio on huomannut kuntonsa kohentuneen pyöräillessä. Kuva: Janne Ranne

Lahden ammattikorkeakoulun uuden kampuksen pyörätelineet ovat täynnä myös talvipäivänä. Teollista muotoilua opiskeleva Mikko Toivio on lähdössä kotimatkalle kohti Möysää.

– Ei ole oikein toista järkevää menopeliä. Bussit menevät vähän huonosti. Pyörä on nopein, hän perustelee talvipyöräilyä.

Toivio asuu neljän kilometrin päässä Iskun tehtaaseen perustetusta kampuksesta. Hän on huomannut kuntonsa kohentuneen pyöräillessä.

– Tulen pyörällä, jos sää vain sallii. Jos on rankkasade, tulen kaverin kyydillä.

Toivio sanoo, ettei ole juurikaan ajatellut kulkumuotonsa ilmastohyötyjä.

– Päästöjen vähentäminen tulee siinä sivussa. Pyörän ostin viikko sitten käytettynä, hän kertoo.

Joka kolmas aikoo pienentää

Noin kolmasosa ESS.fi:n viikon kysymykseen vastanneista aikoo pienentää tänä vuonna hiilijalanjälkeään. Maanantaihin iltapäivään mennessä kyselyyn oli osallistunut noin 700 vastaajaa, joista 35 prosenttia kertoi vähentävänsä päästöjään. Vastaavasti 65 prosenttia ei aikonut pienentää hiilijalanjälkeään.

– Sekin on merkittävää, että 35 prosenttia on valmiita pienentämään päästöjään. Tietenkään ei voi olla tyytyväinen, jos suurin osa ei ole valmis tekemään päästöjä vähentäviä toimenpiteitä. Paljon on työtä siinä, että ihmisten oma vastuuntunto saadaan heräämään, Lahden ympäristöjohtaja Saara Vauramo toteaa.

Ympäristöneuvontapäällikkö Päivi Sieppi olisi odottanut, että prosenttiosuudet olivat toisin päin, koska ilmastoasiat ovat olleet paljon esillä.

– Moni voi ajatella, että pyöräilee ja kävelee enemmän, muttei välttämättä hoksaa pienentävänsä samalla hiilijalanjälkeä, hän pohtii.

Lahden ammattikorkeakoulussa opiskeleva Mikko Toivio valmistautui pyöräilemään Niemen kampukselta Möysään. Kuva: Janne Ranne

Aluksi kymmenen prosentin tavoite

Suomessa 68 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä syntyy kotitalouksien kulutuksesta. Sitran vuonna 2017 julkaiseman selvityksen mukaan suomalainen voi pienentää hiilijalanjälkeään jopa 37 prosentilla.

Kaupungin toimipisteissä on käynnissä WWF:n ympäristöohjelma.

Omia tottumuksia ei välttämättä tarvitse muuttaa paljon, kun päästövähennys voi olla jo aika suuri. Ympäristöneuvontapäällikkö Päivi Sieppi

– Yhtenä tavoitteena oli, että päästöjä voitaisiin pienentää kymmenellä prosentilla. Sen verran melkein jokainen pystyy vähentämään, eikä se tarkoita vielä aivan valtavia kulutustottumusten muutoksia, Vauramo kertoo.

Lahdessa hiilidioksidipäästöt vähenevät 70 prosentilla vuoden 1990 tasosta, kun Kymijärven biovoimala valmistuu vuonna 2020. Kaupungin tavoitteena on nollata nettopäästöt vuoteen 2040 mennessä, mikä ei onnistu ilman asukkaiden apua.

Vauramon mielestä kymmenen prosenttia voisi olla alkuvaiheessa ohjeellinen tavoite myös asukkaiden päästöjen vähentämiselle.

– Toivoisin, että päästään siihen, mitä käytännön ratkaisuita asukas voi tehdä. Väittäisin, että enemmän kuin 60 prosenttia ihmisistä on alkanut miettiä päivittäin tehtäviä valintoja. Toivoisin, että päästöjen vähentäminen on kiva ilmiö, johon halutaan tulla mukaan. Ajan myötä esimerkiksi kasvisruoasta syntyy itselle myös terveyshyötyjä.

"Ihmiset kiinnostuneita"

Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n lokakuussa julkistama raportin mukaan maailman hiilidioksidipäästöt olisi saatava nollattua vuoteen 2050 mennessä, jos lämpenemisen halutaan pysähtyvän 1,5 asteeseen. Nykytahdilla puolentoista asteen raja ylitetään vuosisadan puoleen väliin mennessä.

Siepin mukaan ihmiset ovat kiinnostuneita päästöjen vähentämisestä.

Sitran elämäntapatestin on tehnyt ihan hetkessä puoli miljoonaa ihmistä. Kävijämäärä lisääntyi todella paljon IPCC:n raportin julkistamisen jälkeen.

Elämäntapatestistä löytyy sata ideaa päästöjen vähentämiseksi. Sitoumus 2050 -sivustolla voi kertoa, miten itse aikoo vähentää päästöjään.

– Omia tottumuksia ei välttämättä tarvitse muuttaa paljon, kun päästövähennys voi olla jo aika suuri.

Esimerkiksi autoilun päästöjä voi vähentää, vaikka ei luopuisi autosta kokonaan.

– Aina ei autoilulle ole vaihtoehtoja, mutta mahdollisina päivinä voi kulkea jalan, pyörällä tai joukkoliikenteellä. Lihansyöntiään voi vähentää, jos ei suoraan halua siirtyä vegaaniksi. Vuosittaisen viikon kestävän Thaimaan-matkan sijaan voi matkustaa kahden vuoden välein ja olla matkalla kaksi viikkoa. Silloin lentopäästöt puolittuvat, Sieppi sanoo.

Päästökauppa kehitteillä

Lahti ryhtyy kevään aikana houkuttelemaan asukkaita mukaan henkilökohtaiseen päästökauppaan. Kaupunki kehittää Kulkukauppa-sovellusta, jonka ajatuksena on palkita käyttäjänsä ympäristöystävällisistä liikkumisvalinnoista.

Kännykkään ladattava ohjelma tunnistaa automaattisesti erilaiset liikkumismuodot sekä kirjaa ylös matkojen pituudet ja kestot.

Liikkumisen tunnistava sovellus on parhaillaan testikäytössä.

– Lähtötietoja on antanut noin sata ihmistä. Liikkumisen tunnistava ohjelma tekee vielä virheitä, jotka pitää hioa pois ennen kuin sovellus on valmis. Emme ole olleet siihen kaikilta osin ihan tyytyväisiä, Vauramo kertoo.

Testiin keväällä

Kaupunki kehittää Kulkukauppaa yhdessä muiden muassa LUT-yliopiston ja Lahden ammattikorkeakoulun kanssa.

– Tavoite on, että loppukeväästä päästökauppa saadaan testiin. Syyskuussa lanseerataan varsinainen malli. Päästökauppa tulee olemaan kaikille avoin.

Tavoitteena on saada vähintään 1 300 lahtelaista mukaan päästökauppaan. Osallistujille on luvassa kannustimina esimerkiksi kulttuuri- tai uimahallilippuja sekä alennuksia erilaisiin palveluihin.

Mikko Toivio ei ollut kuullut henkilökohtaisesta päästökaupasta, mutta pitää ideaa hyvänä.

– Asia kiinnostaa, koska vapaa-ajallakin tulee pyöräilyä aika paljon.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi