Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Direktiivi iski Heinolan rautatiesillan kevytväylään - uhkaako pyöräilykielto?

Jalankulkuväylä aukeaa ensi viikolla, mutta entistä kapeampana. Mahtuvatko pyöräilijät sillalle enää lainkaan?

Mika Hynninen ja Hannu Granqvist asentavat verkkoaitaa. Kuva: Esa Arvekari

Heinolan rautatiesillan kunnostuksen suurin uutinen ei liity uuteen verkkoaitaan tai sileisiin lankkuihin.

Turvamääräykset kasvattivat kevytväylän etäisyyttä kiskoihin. Uusi turva-aita on vajaan metrin etäisyydellä sillan kaiteesta.

Kevytväylä kaventui niin, että pyöräilijällä ja vastaan tuleva jalankulkijalla on suuria vaikeuksia kohdata sillalla.

Tuleeko sillalle pyöräilykielto?

– Varmistamme remontissa vain, että liikkuminen sillalla voi sujua turvallisesti ja määräysten mukaan. Kevyen liikenteen jatkumisesta sillalla täytynee keskustella Heinolan kaupungin kanssa, toteaa ylitarkastaja Tommi Kämppi Liikennevirastosta.

Myös Heinolan va. tekninen johtaja Ari Matteinen arvioi, että kevytväylän kaventuminen vaatii pohdintaa.

– Tutkimme pikapuoliin tilanteen. Jos todetaan, ettei tila riitä pyöräilyyn, on mahdollisen pyöräilykiellon asettaminen siltasopimuksen mukaan Liikenneviraston asia, hän arvioi.

Siltasopimus määrittelee

Heinolan sillan kevytväylä on erikoisuus, jonka käyttöä määrittelee kaupungin ja Liikenneviraston siltasopimus.

– Junaliikenne sekä sillan kunnostusasiat kuuluvat Liikennevirastolle, kun taas kevytliikenneasioissa ja mahdollisissa kielloissa kuulemme myös Heinolan kantaa.

Neuvoa on pidetty kaupungin kanssa itse kunnostushankkeesta.

– Ainakaan vielä pyöräilyn rajoittaminen ei ole noussut esille, Kämppi sanoo.

Kunnostustyön on määrä valmistua ensi viikolla.

– Kun urakoitsija on tehnyt luovutustarkastuksensa, voidaan silta avata kevyelle liikenteelle.

Kävelysilta alkaa olla viimeisiä lankkuja vaille valmis. Kuva: Esa Arvekari

Rautatiesillalla olevat kiskot ja niiden alla olevat ratapelkat (sillan kohdalla olevat pölkyt), kaikkiaan 860 kappaletta, on myös uusittu. Lisäksi sillan ratapenkkaa tuettiin uusin sepelikerroksin molemmissa päissä.

Raskaat työt on tehty puolen tusinan miehen ja kiskopyöräkaivinkoneen voimin.

Urakan kokonaiskustannukset ovat noin 580 000 euroa.

– Ennen kuin työ radan osalta saadaan päätökseen, tullaan kiskotus testaamaan raiteilla kulkevalla mittavaunulla. Tämä ei kuitenkaan estä raideliikennettä, joka on käytännössä voinut sujua keskeytyksittä työn aikana.

Sillan maalaus edessä

Sillan kunnostus jatkuu myöhemmin.

– Teräsrakenteet käydään läpi joka vuosi ja perusteellisempi tarkastus tehdään joka viides vuosi. Tiedossa ei ole mitään sellaista, mikä vaatisi korjausta lähivuosina.

Sen sijaan sillan maalaus on edessä.

– Se tapahtunee 2020-luvun alkupuolella. Työn teettää Liikennevirasto.

Silta on osa kulttuurimaisemaa ja kaupunkihistoriaa. Kuka määrää sillan värin?

– Lähdemme siitä, että me teemme ja maksamme työn, mutta heinolalaiset voivat päättää sillan värin. Asia viedään asianomaisen lautakunnan käsiteltäväksi.

Työnjohtaja Arttu Ketonen valvoo rautatiesillan kannen kunnostusta. Kuva: Esa Arvekari

Sää suosi hanketta

Kunnostuksen teki Liikenneviraston kunnostusurakoitsija Kreate, jonka työnjohtaja Arttu Ketonen valvoi työtä paikan päällä.

- Kuluvana kesänä tehtiin kaksi isoa sillankunnostusta. Toinen iso hanke oli Rovaniemellä, Ounasjoen ylittävällä sillalla.

Vaikka Heinolan kunnostushanke venyi aivan vuoden loppuun, oli onni myötä.

- Minkäänlaisia myöhästelyjä ei tullut, koska sää oli leuto joulukuulle saakka.

Siltatyömailla ei voi ottaa liukastumisriskiä, joten mahdollinen lumi tai jää olisi pitänyt poistaa ennen töiden aloittamista.

– Heinolassa tällaista hidastetta ei ollut juuri lainkaan, Ketonen toteaa.

Siltojen kansimateriaalin uusimisväli on noin 40 vuotta, joten seuraavan kerran työhön on tarvetta hieman ennen vuotta 2060.

Esa Arvekari
esa.arvekari@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi