Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Hyvinvointiyhtymän laskutus tökkii yhä - "Alkuvuoden laskuja on korjaamatta, voi olla vielä tulossa asiakkaille"

Kevään jälkeen vakavia tietojärjestelmäongelmia ei ole ollut.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän Lifecare-potilastietojärjestelmä oli uutena fiasko. Kuvasta on poistettu henkilötietoja. Kuva: Sami Kuusivirta

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tietojärjestelmässä Lifecaressa on edelleen joitain toimintaa haittaavia ongelmia, mutta potilasturvallisuus ei ole enää vaarantunut kevään suursekoilun jälkeen. Järjestelmän uusimmat päivitykset tehdään joulukuussa, ja päivityksen pitäisi sujuvoittaa järjestelmän käyttöä.

Vaikka kevään ongelmat saatiin lopulta selvitettyä suhteellisen nopeasti, asiakkaille takkuilusta aiheutuu edelleen harmia.

– Laskutuksesta suurin osa toimii nyt reaaliaikaisesti, mutta alkuvuoden laskuja on vielä korjaamatta. Laskut tehdään manuaalisesti, ja niitä voi olla vielä tulossa asiakkaille, vaikka toimenpiteistä on jo kauan, hyvinvointiyhtymän asiakasjärjestelmien tulosaluejohtaja Petri Pekkala sanoo.

Hyvinvointiyhtymä ja Lifecare-järjestelmän toimittanut Tieto sopivat marraskuun alussa hyvinvointiyhtymälle maksettavista korvauksista. Lifecaren ongelmista koitui yhtymälle noin viiden miljoonan euron lisälasku, mutta Tiedon maksamaa korvaussummaa ei ole kerrottu julkisuuteen.

Päijät-Hämeen ongelma vakavin

Potilastietojärjestelmiä valvoo Suomessa Valvira, joka on pitänyt Päijät-Hämettä erikoistarkkailussa. Yli-insinööri Antti Härkönen kertoo kuitenkin, ettei toukokuun jälkeen ole havaittu mitään poikkeavaa. Järjestelmiä seurataan vaaratilanneilmoitusten kautta, jota on tullut vain yksittäisiä, kuten normaalistikin järjestelmästä huolimatta.

Valvira ei toistaiseksi myöskään odota Tiedolta enää tarkempia selvityksiä tapahtuneesta. Tarkastuskäynti Tiedolle tehdään kuitenkin vuoden vaihteen jälkeen.

Lifecare-järjestelmän kanssa on taisteltu ympäri Suomea. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uutisoi keskiviikkona, että Helsingin kaupungin suunhuollon ajanvaraus on ollut täysin jumissa jo kymmenen kuukautta.

– Päijät-Hämeen ongelma oli selkeästi erityyppinen kuin muualla, se oli vakavampi ja laajempi. Muualla ongelmat koskevat vain järjestelmän käytettävyyttä, Härkönen sanoo.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi