Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kulkukaupalla voi tienata virtuaalirahaa Lahdessa – "Haastamme kaupunkilaiset miettimään liikkumistaan"

Sovellus seuraa liikkumista ja tunnistaa kävelyn, pyöräilyn, bussin, auton sekä junan käytön.

Lahden tavoitteena on saada vähintään 1300 lahtelaista mukaan päästökauppaan. Kuva: Janne Ranne

Kulkukauppa avaa huomattavia liiketoimintamahdollisuuksia Lahdelle. Kulkukaupalla ei tässä yhteydessä tarkoiteta liikkuvaa kaupankäyntiä vaan ilmastopäästöjen vähentämiseen ja hyötyliikunnan lisäämiseen tähtäävää henkilökohtaista päästökauppaa.

Ensimmäisenä maailmassa kokeiltava päästökauppa on yksi Lahden valttikorteista, kun kaupunki tavoittelee Euroopan ympäristöpääkaupungin (European Green Capital) titteliä vuodelle 2021.

– Green Capital on merkittävin kaupunkinimitys, jonka Lahti pystyy saavuttamaan. Ihan varmasti se synnyttäisi lisää liiketoimintaa. Voitto ei ole pokaali, joka asetettaisiin takan reunalle, vaan se avaisi usean vuoden ikkunan nostaa Lahtea, kaupunginjohtaja Pekka Timonen toteaa.

"Rohkeudella etua"

Lahtelainen autoilee nykyisin keskimäärin 40 kilometriä päivässä. Henkilökohtaisessa päästökaupassa päästöoikeuksia säästyisi, jos autoilun vaihtaisi esimerkiksi kävelyyn tai pyöräilyyn. Kuva: Anssi Hietamaa

Henkilökohtainen päästökauppa on osa EU:n tuella toteutettavaa Citicap-hanketta, jossa myös rakennetaan kestävän kaupunkiliikkumisen ohjelma, luodaan alusta liikkumiseen liittyvälle avoimelle tiedolle sekä rakennetaan älykäs pyörätie.

Timosen mukaan Lahti haluaa tehdä nyt sen, mikä kaikilla maailman kaupungeilla on joka tapauksessa edessä.

– Liikenne on keskeinen osa ajatusta rohkeasta ympäristökaupungista. Haemme itsellemme etua sillä, että menemme rohkeasti eteenpäin.

Ratkaisut ovat Timosen mukaan siirrettävissä kaikkialle maailmaan.

– Yritämme kehittää markkinaa ja erilaisia liiketoiminnan mahdollisuuksia.

Sovellus valmistuu keväällä

Kulkukauppa-niminen mobiilisovellus valmistuu huhtikuun alussa, kertoo Citicap-hankkeen projektipäällikkö Anna Huttunen.

– Avoimeen levitykseen se tulee syyskuussa. Sovelluksella haastamme kaikki kaupunkilaiset miettimään omaa liikkumistaan.

Haastamme kaikki kaupunkilaiset miettimään omaa liikkumistaan. Projektipäällikkö Anna Huttunen

Kaupungin tavoitteena on saada vähintään 1 300 lahtelaista mukaan päästökauppaan. Käyttäjät voivat tienata virtuaalirahaa valitsemalla auton sijasta bussin, kävelyn tai pyöräilyn.

– Sovellus seuraa liikkumista ja tunnistaa kävelyn, pyöräilyn, bussin, auton ja junan ja laskee hiilidioksidipäästöt. Sovellukseen rakennetaan markkinapaikka, jossa virtuaalirahalla saa alennuksia tuotteista ja palveluista.

Yritysten kiinnostusta kartoitetaan

Kuva: Anssi Hietamaa

Parhaillaan kartoitetaan yritysten kiinnostusta osallistua Kulkukauppaan. Yritykset voivat esimerkiksi tarjota palveluita tai alennuksia markkinapaikalla, tarjota liikkumispalveluita sekä kannustaa työntekijöitään kestävään liikkumiseen.

Avointa dataa tarjotaan kaupunkilaisten liikkumisen lisäksi muun muassa liikennevaloista, busseista ja säästä.

– Tämä data on tulevaisuuden kaupunkisuunnittelulle tärkeää. Sitä voidaan käyttää myös uusien liikkumisen palveluiden kehittämiseen, Huttunen ennakoi.

Älykäs pyörätie rakennetaan Apilakadulta matkakeskukseen.

– Pyörätiehen tulee älykkäät pyörätelineet ja valaistus, joka himmenee, kun on ajettu ohi. Väylän varteen tulee infotauluja, joissa voidaan kertoa vaikka, että juna lähtee seitsemän minuutin päästä, ehdit, jos ajat ihan täysillä.

Citicap

EU-hanke vuoden 2020 loppuun

Lahden Citicap-hankkeessa (Citizens’ cap-and-trade co-created) suunnitellaan ja toteutetaan asukkaan päästökauppa ensimmäisenä kaupunkina maailmassa.

Citicapissa kerätään kattavasti tietoa ihmisten liikkumisvalinnoista. Tieto avataan yrityksille ja muille yhteistyökumppaneille.

Hanketta toteuttavat Lahden kaupunki, Lappeenrannan teknillinen yliopisto (LUT), Lahden ammattikorkeakoulu, kehitysyhtiö Ladec sekä yritykset Mattersoft, Moprim, Infotripla, Good Sign ja Future Dialog.

Hanke rahoitetaan pääosin EU:n Urban Innovative Actions -ohjelmasta, ja se jatkuu vuoden 2020 loppuun asti. Kestävän liikkumisen kehittämistä jatketaan tämän jälkeenkin. Lahdessa luotavaa liikkumisen mallia hyödynnetään muissa kaupungeissa.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi