Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Heinolan ja Orimattilan radoille raitiojunia? Lahdessa kartoitetaan edellytyksiä rakentaa raitiotietä

Heinolan ja Loviisan radoilla kulkee nykyisin vähäisiä määriä tavaraliikennettä. Ratojen kapasiteetti mahdollistaisi henkilöliikenteen.

Duoraitioliikennettä on käytössä useassa paikassa Euroopassa. Saksalainen duoraitiovaunu tavallisella rautatiellä. Kuva: k. Jähne / Wikimedia commons

Lahden seudulla tutkitaan henkilöliikenteen mahdollisuuksia Heinolan ja Loviisan radoilla. Lahti, Heinola, Orimattila ja Uudenmaan ely-keskus teettävät raideliikenteen tehostamisesta selvityksen, jonka yhteydessä kartoitetaan alustavasti myös edellytyksiä rakentaa raitiotietä Lahden kaupunkialueelle.

Selvitys koskee niin sanottua duoraitioliikennettä.

– Ideana on, että samalla välineellä voi ajaa kaupunkialueella raitiovaunuille tehdyillä kiskoilla, mutta myös rautatiealueella. Nyt vasta selvitetään, mitä duoraitioliikenne voisi käytännössä tarkoittaa ja maksaa Päijät-Hämeen alueella, Lahden kaupungin joukkoliikennelogistikko Katja Suhonen toteaa.

Asemia tarvittaisiin

Heinolan ja Loviisan radoilla kulkee nykyisin vähäisiä määriä tavaraliikennettä. Suhosen mukaan henkilöliikenne tukeutuisi ainakin aluksi olemassa olevaan rataverkkoon.

– Investointitarpeita selvitään. Asemia ainakin tarvittaisiin, että pystyy nousemaan kyytiin.

Kuva: Anssi Hietamaa

Lahdessa junarata kulkee muun muassa Niemen kampusalueelle.

– Kehittyvä Niemen alue on potentiaalinen suunta. Katuverkolla tietysti vaadittaisiin kiskot. Helpoin tapa aloittaa on hyödyntää vähällä käytöllä olevaa rataverkkoa.

Selvityksen tekeminen kestää viisi kuukautta.

– On tosi hienoa, että lähdetään ainakin selvittämään. Jos jostain vielä löytyisi rahat liikenteen järjestämiseen, kyllä se aika hieno juttu olisi, Suhonen sanoo.

Pilottikohteeksi?

Heinolan kaupunginjohtaja Jari Parkkonen pitää duoraitioliikennettä selvittämisen arvoisena

– Onhan tässä pitkä matka siihen, että juna liikkuu. Meillä on kuitenkin olemassa oleva raideliikenneinfra, jossa on hyvin vähäisesti liikennettä.

Parkkonen pitää mahdollisena, että uudet tekniikat parantavat junaliikenteen kustannustehokkuutta.

– Ongelmana on, että alueen työpaikkoja ja asuinalueita ei ole historiallisesti suunniteltu niin, että ne hyödyntävät junarataa. Selvitetään ja katsotaan, onko asiassa minkäänlaista itua, ja jos on, minkä hintaista se on.

Parkkonen uskoo, että liikenne kulkisi nykyisellä rataverkolla.

– Kapasiteetin kasvattaminen varmaan tulee kysynnän mukaan pohdittavaksi.

Lahden alueen kunnat pyrkivät pilottikohteeksi, kun rautateiden henkilöliikennettä avataan kilpailulle.

– Siinä on liittymäpinta duoraitioliikenteeseen, Parkkonen toteaa.

"Vasta esiselvitys"

Orimattilan kaupungin tekninen johtaja Seppo Määttä sanoo, että duoraitioliikenne voisi tarjota orimattilalaisille linja-autoliikenteen kanssa kilpailevan vaihtoehdon Orimattilan keskustan ja Lahden väliseen liikenteeseen. Se voisi auttaa esimerkiksi työmatkalaisia.

– Orimattila on kiinnostunut siitä, jos siitä saadaan kilpaileva joukkoliikennemahdollisuus.

Pääsääntöisesti uusi raideliikenne käyttäisi olemassa olevaa infraa, tosin pieniä investointeja voisi lisäksi tulla. Määttä huomauttaa kuitenkin asian olevan vasta esiselvitysvaiheessa.

– Nyt rautatie on vajaakäytöllä, tosin sen kunto on se kuin on. Vaaditaan tietysti selvitykset ja elinkaarilaskelmat, ennen kuin asiaan saadaan realismia. Tämä antaa asiaan peruslähtökohtia, hän sanoo.

Euroopassa useassa paikassa

Päijät-Hämeen duoraitioliikenteen perusselvitys maksaa 36 000 euroa. Kunnat rahoittavat selvitystä kukin 10 000 eurolla.

Selvityksen tekee raideliikenteen asiantuntija-, suunnittelu- ja koulutuspalveluihin erikoistunut Proxion. Yrityksen erityisasiantuntija Tuomas Lonka kertoo, että duoraitioliikennettä on käytössä useassa paikassa Euroopassa.

Saksassa duoliikennettä on esimerkiksi Karlsruhessa, Kasselissa, Saarbrückenissä ja Chemnitzissä. Ranskassa duoliikennettä on muun muassa Pariisissa, Lyonissa ja Mulhousessa. Uusin duoraitioliikennejärjestelmä avattiin Tanskan Århusissa elokuussa. Järjestelmien kehitys- ja rakennustöitä on käynnissä eri puolilla Eurooppaa.

Suomessa kiinnostus duoliikenteeseen herännyt useilla alueilla. Asiaa selvitetään parhaillaan Jyväskylän alueella. Liikenneviraston tilaama diplomityö duoliikenteen mahdollisuuksista Suomessa valmistuu vuoden loppuun mennessä.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi