Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahtelaisyrityksillä iso siivu Turun telakan hankinnoista – Meyer Turku kävi kertomassa, miten telakalle voisi myydä vieläkin enemmän

Kolme prosenttia Meyerin kotimaisista toimittajayrityksistä on Lahden seudulta. Vain Turku ja Helsinki ovat Lahden edeellä. Sama kolmen prosentin osuus yrityksistä on Rauman ja Tampereen seutukunnilta.

Mein Schiff 1 valmistui Turussa viime huhtikuussa. Liekö laivaa valmistanut yhtä suuri joukko yrityksiä kuin on kaloja kahvila- ja ravintolatasojen yllä näkyvässä taideteoksessa? Kuva: Terhi Säynäjärvi

Merenrantaan on matkaa satakunta kilometriä, mutta Lahden seutu on melko vahva tekijä suomalaisessa laivanrakennuksessa.

Viime talvena Turun yliopistossa julkaistun tutkimuksen mukaan Meyer Turun telakalla oli viime ja toissa vuonna 1 220 suoraa toimittajayritystä. Niistä 77 prosenttia oli kotimaisia. Lahden seudun yritykset ovat mukana verkostoissa.

Kolme prosenttia Meyerin kotimaisista toimittajayrityksistä, noin 30 yritystä, on Lahden seudulta, joka tällä mittarilla sijoittuu heti Turun ja Helsingin seutujen jälkeen jaetulle kolmannelle sijalle. Sama kolmen prosentin osuus yrityksistä on Rauman ja Tampereen seutukunnilta.

Täkäläisten osuus oli viime vuonna kaksi prosenttia, noin 8 miljoonaa euroa, Turun telakan kotimaan hankinnoista.

Panostakaa yhteistyöhön!

Vieläkin enemmänkin voi tehdä.

– Ehdottomasti kannattaa panostaa yhteistyöhän yritysten välillä, sanoo Meyer Turun varustelujohtaja Ville Laaksonen.

Alan yritysten yhteistyöryhmän, Lahden seudun meriklusterin tilaisuudessa keskiviikkona Sibeliustalolla Laaksonen kertoi hyvistä näkymistä.

Meyer Turun tilauskirja on piripintaan asti täynnä vuoteen 2024 asti. Tuotanto kasvaa, kun uusia valtameriristeilijöitä valmistuu noin kahdeksan kuukauden välein.

Uusimman eli Mein Schiff 2:n monipäiväinen koeajo on tässä kuussa Itämerellä. Tilaaja TUI Cruises -varustamo saa yli 3 100 matkustajaa vetävän aluksen käyttöönsä ensi vuoden puolella.

Ehdottomasti kannattaa panostaa yhteistyöhön yritysten välillä. Meyer Turun varustelujohtaja Ville Laaksonen

Viime keväänä valmistuneen Mein Schiff 1:n tapaan tätäkin superlaivaa rakentaa moni Lahden seudun yritys, joista mainittakoon Halton Marine, Pedro ja Holmet.

Telakka pyrkii siihen, että samat yritykset rakentaisivat saman sarjan alukset.

Monien yritysten työt jatkuvat myös sarjasta toiseen.

– Olemme nyt mukana Costan toimituksissa, kertoo hollolalaisen metalliyritys Holmetin myyntijohtaja Antti Suikkanen. Muun muassa luukkuja ja ovia valmistava yritys on mukana myös Meyerin saksalaisten telakoiden Papenburgin ja Hampurin projekteissa. Saksan-toimituksissa auttaa paikallinen valmistaja.

Mein Schiff -sarjan jälkeen Turusta lähtee Costa Cruisesin alus vuoden 2019 lopulla.

Saksan-laivatkin osin suomalaisia

Turun risteilijät ovat noin 80-prosenttisesti kotimaista tekoa.

Lisäksi suomalaiset ovat mukana Meyerin saksalaisten telakoiden Papenburgin ja Hampurin projekteissa.

Meyerin Hampurin telakan hallintoon kuuluva Ville Laaksonen arvioi, että ainakin muutama prosentti Saksassa rakennettavista aluksista on suomalaista tekoa.

Muutkin rakentavat Saksassa

Julkisuudesta tuttuja Meyerin tavarantoimittajia ovat muun muassa Pedro (tuoleja, raheja, sohvia). Kalusteet menevät joko suoraan tai osana Merima-yhtiön kokonaistoimitusta.

Lahtelainen Halton Marine kertoi runsas vuosi sitten noin 10 miljoonan euron tilauksista; yritys tekee lähivuosina laivakeittiöiden ilmanvaihdon 13 risteilijää Meyerille Turkuun ja Hampuriin.

Muitakin laivanrakentajia palvellaan.

Kavika kertoi äskettäin lähes 10 miljoonan euron tilauksesta MV Werftenin Saksassa rakentamiin laivoihin. Ruostumatonta terästä jalostava yritys tekee Hollolassa ja Järvenpäässä laivakeittiökalusteet kahteen Global-luokan risteilijään, joiden määränpää on Aasiassa.

Korjattu 8.11. klo 10.37: Holmetin nimeä.

Meyer Turku

Telakka

Saksalainen perheyritys Meyer tuli telakan pääomistajaksi Turkuun vuonna 2014.

Telakan liikevaihto oli 808 miljoonaa euroa vuonna 2017. Tilikauden voitto 32 miljoonaa euroa.

Valmistaa risteilyaluksia, joista Mein Schiff 1 luovutettiin huhtikuussa 2018 TUI-varustamolle. Sisaralus Mein Schiff 2:n luovutus on alkuvuodesta 2019.

Meyer Turku työllisti viime vuonna 1 854 henkeä, tytäryhtiöt yli 200 sekä kumppaniyritykset noin 5 000.

Työllisyysvaikutus nousee 7 000:stä yhtiön arvion mukaan asteittain jopa 20 000:een vuonna 2023.

Suoria toimittajia telakalla on runsaat 1 200. Lisäksi suurilla alihankkijoilla eli kokonaistoimittajilla on itsellään kymmenien, jopa satojen yritysten verkostot kotimaassa ja ulkomailla, jolloin laivoja rakentavien yritysten kokonaismäärä on jopa 1 800.

Telakalla 200 miljoonan euron investointiohjelma, jonka osana otettiin kesällä käyttöön entistä suurempi nosturi, Goliath nimeltään.

Tilauskanta, jossa on kahdeksan alusta, ulottuu vuoteen 2024. Uusi alus valmistuu noin kahdeksan kuukauden välein.

Mein Schiff 2:n jälkeen luovutukseen tulevat Costa Cruisesin alus 2019, Carnival Cruise Linen alus 2020 ja Costa Cruisesin alus 2021.

Kalle Puttonen
kalle.puttonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi