Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Heinolassa suunniteltu koulujen toiminnallinen yhdistäminen ei tarkoita lakkautuksia

Heinolan hyvinvointilautakunta esittää Lusin ja Kirkonkylän sekä Vierumäen ja Myllyojan koulujen toiminnallisia yhdistämisiä. Arki jatkuisi entisellään.

Koulujen toiminnallisessa yhdistämisessä koulut muodostavat yhden yksikön, jolla on kaksi toimipistettä. Oppilaiden koulutyösssä muutos ei näy. Kuva: Armi Salonen

Heinolan hyvinvointilautakunnan keskiviikkona käsittelemä ensi vuoden talousarvioesitys aiheutti ennakkoon suuria tunteita etenkin Lusin kylällä.

Esityksen mukaan ensi elokuusta lukien Lusin ja Kirkonkylän koulut yhdistetään yhtenäiseksi kouluyksiköksi, joka toimii kahdessa toimipaikassa. Samoin yhdistetään myös Vierumäen ja Myllyojan koulut.

Lusin koulun oppilaat käyvät tällä hetkellä koulua kirkonkylässä Lusin koulun vanhan osan tuhouduttua tulipalossa huhtikuun alussa. Koulu voidaan todennäköisesti ottaa käyttöön vasta tammikuussa 2021.

Lusilaisten mielissä koulujen toiminnallisen yhdistämisen ja oman kylän koulun lakkauttamisen välille on vedetty yhtäläisyysmerkit.

Koulujen lakkauttamisista päätökset tekee aina valtuusto. Hyvinvointijohtaja Pirjo Hepo-oja

Hyvinvointijohtaja Pirjo Hepo-oja vakuuttaa, että nyt tehdyllä päätöksellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, säilyykö Lusissa oma koulu ja miten pitkään.

– Nyt tehty päätös toiminnallisesta yhdistämisestä ei millään tavalla helpota tai muuten vaikuta mahdollisiin lakkauttamispäätöksiin. Koulujen lakkauttamisista päätökset tekee aina valtuusto, Hepo-oja toteaa.

Hepo-oja haluaa muistuttaa myös siitä, että ratkaisevin tekijä koulujen jatkosta puhuttaessa on alueiden lapsimäärä.

– Jos ei ole lapsia, ei ole myöskään koulua.

Vähemmän paperityötä

Vaikka lautakunta hyväksyi koulujen toiminnalliset yhdistämiset koko muun talousarvioesityksen tapaan yksimielisesti ilman äänestyksiä, pyydettiin Hepo-ojaa avaamaan yhdistämisen käytännön vaikutuksia ennen päätöksen tekemistä.

– Yhdistämisellä ei ole taloudellisia vaikutuksia, mutta se antaa mahdollisuuden tehostaa hallinnollista työtä, Hepo-oja kertoo.

Lusin ja Kirkonkylän koulut on jo aiemmin yhdistetty hallinnollisesti, ja niillä on tällä hetkellä yhteinen rehtori. Tilanne on sama myös Vierumäen ja Myllyojan kouluilla.

Hallinnollisesta yhdistämisestä huolimatta rehtorit ja koulusihteerit joutuvat kuitenkin tekemään muun muassa kaiken paperityön kahteen kertaan.

– Toiminta tehostuu esimerkiksi talousarvioiden ja eri raportointien yhdistämisen myötä. Hallinnollisten asioiden keventyminen helpottaa myös koulujen välistä yhteistyötä, Hepo-oja uskoo.

Kahden koulun toiminnallisesta yhdistämisestä on Heinolassa jo kokemusta. Tommolan koulusta tuli Kailaan koulun toimipiste jo kaksi vuotta sitten, ja koulutyö on yhdistämisen jälkeen jatkunut Tommolassa normaaliin tapaan.

Koulujen lisäksi elokuussa 2019 yhdistetään myös Heinolan musiikkiopiston taidepainotteinen kerho Tommola-talon avoimen päiväkodin toimintaan. Syynä on kerhon vähäinen osallistujamäärä.

Oppilasmäärät

Heinolassa laskeva käyrä

Tänä lukuvuonna Heinolan peruskouluissa on yhteensä reilut 1 545 oppilasta. Ennuste on kaikissa kouluissa laskeva, ja lukuvuonna 2024–2025 Heinolassa on ennusteen mukaan noin 1 490 peruskoululaista.

Jyrängön koulu: tällä hetkellä 173 oppilasta, lukuvuoden 2024–2025 ennuste 118.

Kailaan koulu: 409, ennuste 285. Tommolan toimipiste: 35, ennuste 29.

Kirkonkylän koulu: 154, ennuste 147.

Lusin koulu: 41, ennuste 28.

Myllyojan koulu: 123, ennuste 119.

Vierumäen koulu: 45, ennuste 38.

Lyseonmäen koulu: 553, ennuste 497.

Sari Asikainen
sari.asikainen@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi