Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Nyt otettiin iso rumpu toden teolla käyttöön - Lahden Kujalaa markkinoidaan sadoille yrityksille

Lahden Kujalaan kehittyy liikenteellisesti vilkas solmukohta, kun valtatie 12:een kuuluva eteläinen kehätie yhdistyy nelostiehen. Kuljetusten ja varastointipalveluiden kannalta tärkeä alue on jo vetänyt alan yrittäjiä puoleensa, mutta monet muut yritykset eivät innostu kehätien itäpäästä. Esimerkiksi huonekalujätti Ikealta tuli tyly kuitti paikallispäättäjien soidinlauluun.

Nelostien ja eteläisen kehätien liittymä Lahden Kujalassa on vielä alkutekijöissään, mutta alueen markkinointi käy jo kierroksilla. Kiinnostuneita yrityksiä on myös löytynyt.

Kahden valtatien risteyskohdaksi muuttuvaa Lahden Kujalaa markkinoidaan yrityksille kiivaasti. Lahden Seudun Kehitys Ladec oy vie sadoille yrityksille tietoa, miksi niiden kannattaisi tuoda toimintaansa Kujalaan tai yleensä Lahden seudulle.

Perustamis- ja kehittämispalvelujen johtaja Päivi Leppänen Ladecista kertoo Kujalan saaneen osakseen "yleistä kiinnostusta". Markkinointi ei ole kuitenkaan vielä johtanut siihen, että joku yritys olisi tehnyt lopullisen päätöksen tulla Lahteen. Toisaalta yrityskontakteja Lahden seudulle voi syntyä muutenkin kuin Ladecin kautta.

Leppäsen mukaan yrityksille tuodaan esiin Lahden seudun hyvät puolet ja sen jälkeen keskitytään jollekin tietylle alueelle sen mukaan, mitä toiveita yrityksellä on.

– Katsotaan, pitääkö olla valmis tontti ja valmis rakennus vai lähdetäänkö rakentamaan ihan tyhjästä.

Paljouden laki toimii

Markkinoinnissa pätee paljouden laki. Ladec ottaa vuosittain yhteyttä noin 3 000 yritykseen, ja yhteydenottojen perusteella noin 300 yrityksen kanssa saadaan sovituksi tapaaminen. Tästä joukosta erottuu edelleen noin 30 yritystä, joiden kanssa käydään jo vakavia neuvotteluja.

Firmojen tuloksellinen houkutteleminen tietysti edellyttää, että on jotain valmista tarjottavaa. Kujalassakin on oltava kaavoitettua maata vapaana ja rakentamiskelpoisia tontteja.

– Kun asiakas tekee päätöksen, meidän on kyettävä sanomaan, millä aikataululla alueelle pääsee, huomauttaa Päivi Leppänen.

Kymmeniä hehtaareja valmiina

Nelostien ja eteläisen kehätien tulevan liittymän lähellä on yrityskäyttöön kaavoitettua maata noin 50 hehtaaria. Alue sijaitsee nelostien itäpuolella vastapäätä Hartwallin tehdasta.

Uutta tilaa mitä todennäköisimmin löytyy. Lahden kaupungingeodeetin Juha Helmisen mukaan yleiskaavan teon yhteydessä aiotaan etsiä muita suuntia, jonne yritykset voisivat asettua. Kaavoitetun alueen eteläpuolella esimerkiksi on Pippon moottorirata, jonka tulevaisuus on auki.

Liiketoiminnalle osoitetut nykyiset ja tulevat hehtaarit saadaan kunnolla käyttöön vasta, kun nelostien itäpuolelle rakennettava Kujalankatu valmistuu. Noin kahden kilometrin mittainen katuosuus ulottuu kehätien ja nelostien liittymästä Nastolantiehen.

Kujalankatu rakennetaan Helmisen mukaan vuonna 2020.

Kuljetusliike paalupaikalla

Nestemäisten aineiden kuljetukseen erikoistunut rajamäkeläinen kuljetusliike Kiitosimeon oy tuli Kujalaan päästäkseen kahden vilkkaan valtatien tulevaan solmukohtaan.

– Paikkana se on logistisesti Suomen ykköspaikka, arvioi yhtiön hallituksen puheenjohtaja Juha Lehtinen.

Lehtisen mukaan Lahti on itä– länsi-liikenteen kannalta sopivassa kohdassa, jolloin kuljettajaa voidaan siellä vaihtaa lepoaikalain edellyttämällä tavalla.

Kuva: Anssi Hietamaa

Pohjois– etelä-liikenteessä Kujala sopisi puolestaan hyvin autojen vaihtoalueeksi ja kuljetusten terminaalipaikaksi.

– Tämä siis näin yksinkertaisuudessaan. Variaatioita tulisi sitten aika monta, täsmentää Lehtinen.

Kiitosimeonille valmistuu marraskuussa noin 2 000 neliömetrin kokoinen rakennus kahden hehtaarin tontille. Kiinteistössä pestään kalustoa ja tarkastetaan sekä valmistetaan kuljetussäiliöitä. Sinne rakennetaan myös koulutustilat.

Toinen tuore tulokas on lahtelainen varastointipalveluita tarjoava Alfaroc Logistics oy, jonka tuleva toimipiste Kujalassa työllistää noin 80 henkeä. Logistiikkahallin on määrä tulla valmiiksi vuoden 2020 aikana.

Liikenneasemia ei tulossa

Sen sijaan liikenneasemaketjut eivät innostu kahden valtatien liittymästä. Nesteellä on Lahden seudun aiempien liikenneasemien lisäksi upouusi asema Hollolan Hopeakalliossa kehätien länsipäässä. Johtaja Sam Holmbergin mukaan muita vastaavia investointeja ei nyt ole suunnitteilla.

Myöskään St1-ketju ei aio asettua kehätien itäpäähän. Ketjulla on Lahden Karistossa kylmäasema, joka verkostojohtaja Juha Vannisen mukaan saatetaan muuttaa miehitetyksi.

Osuuskauppa Hämeenmaan omistama ABC-ketju tyytyy Päijät-Hämeessä Lahden Renkomäen liikenneasemaansa. Sen sijaan Hopeakallioon Nesteen naapuriin aiotaan perustaa kylmäasema.

Tontilla on kaavamääräysten mukaan oltava muutakin liiketoimintaa kuin polttonesteiden jakelua, joten Hämeenmaa etsii samoille neliöille hyvin soveltuvaa yhteistyökumppania.

– Meillä on mahdollisuus rakentamiseen heti, kun kumppani on löytynyt, sanoo toimialajohtaja Jouni Viljanen.

Ikea: Ei kiitos

Hollolan kunnan elinvoimalautakunnan puheenjohtaja Erkki Arvila (sd.) kertoi tammikuussa Etelä-Suomen Sanomille (14.1.2018) olevansa varma, että upouusi eteläinen kehätie saa varsilleen Bauhaus- ja Ikea-tavarataloketjut sekä muita vastaavia yrityksiä.

Ainakaan yhden yrityksen osalta Arvilan veikkaus meni hutiin. Ikean kiinteistöjohtaja Ann-Christin Pilviön mukaan yritys ei tähyä Päijät-Hämeen suuntaan.

– Tällä hetkellä meillä on hyväksytty suunnitteluvaraus Helsingin Koivusaareen, johon toistaiseksi keskitymme.

Lue myös: "Puukerrostalo sopisi Asemantaustaan" – silti puuseppien hankkeet Lahdessa ovat tyssänneet jo 15 vuoden ajan
 
Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi