Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Vesijärvenkadun kokeilusta uusia vaihtoehtoja – "Saattaa kestää kesän ajan tai olla vaikka vuoden mittainen"

Lahdessa ei ole luovuttu ajatuksesta muuttaa kokeiluluontoisesti Vesijärvenkadun liikennejärjestelyitä.

Lahti tutkii, miten Vesijärvenkadun kokeilu kannattaisi toteuttaa. Konsultin tekemässä havainnekuvassa kulkee kaksisuuntainen pyörätie. Kuva: WSP Finland / Eeva Henriksson

Lahdessa ei ole luovuttu ajatuksesta muuttaa kokeiluluontoisesti Vesijärvenkadun liikennejärjestelyitä.

– Syksyn aikana on tarkoitus tuoda vaihtoehtoja, mitä kokeilu voisi Kirkkokadun ja Lahdenkadun välisellä osuudella olla. Järjestämme tilaisuuksia, jossa kuullaan kommentteja. Tekninen lautakunta päättää kokeilusta, kaupungin projektipäällikkö Riitta M. Niskanen kertoo.

Kokeilun ideana on lisätä jalankulun viihtyisyyttä, parantaa pyöräilyn olosuhteita ja helpottaa pysäköintiä.

– Kokeilu saattaa kestää kesän ajan tai olla vaikka vuoden mittainen, jolloin vaikuttavuutta saadaan paremmin seurattua. Kulkutottumukset eivät välttämättä muutu muutamassa kuukaudessa.

"Vaaratilanteita ja meluongelma"

Tarve kehittää Vesijärvenkatua nousi esiin yrittäjiltä, jotka ottivat työpajoissa ja kyselyissä kantaa muun muassa turvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Kaupungin mukaan nykyiselle liikennemäärälle riittäisi Kirkkokadun ja Lahdenkadun välillä yksi ajokaista suuntaansa.

Menneinä vuosikymmeninä autoiluun on satsattu valtavasti. Yleiskaava-arkkitehti Johanna Palomäki

Ajatus Vesijärvenkadun kaventamisesta on herättänyt myös voimasta kritiikkiä. Kaupungille esimerkiksi jätettiin autokaistojen vähentämistä vastustava adressi, josta löytyy 221 yrityksen allekirjoitukset.

Niskasen mielestä muutoksia tarvitaan.

– Kadulla on tullut vaaratilanteita. Siellä on myös meluongelma. Ajonopeuksia pitäisi saada alemmaksi muuttamalla katutilaa.

Liikennemääriä seurataan

Kaupungin yleiskaava-arkkitehdin Johanna Palomäen mukaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita on yleisesti ottaen parannettava.

– Tarkoitus on tehdä eri liikkumismuotoista tasavertaisempia. Menneinä vuosikymmeninä autoiluun on satsattu valtavasti.

Palomäki huomauttaa, että tutkimusten mukaan kävelyn ja pyöräilyn suosiminen kasvattaa kadun varren yritysten liikevaihtoa.

– Hanke kannattaa tehdä kokeiluna. Otetaan palaute vastaan ja katsotaan, mitä korjattavaa on. Autoilun sekä kävelyn ja pyöräilyn määriä seurataan.

Vesijärvenkadulla on neljänkympin nopeusrajoitus, mutta moni ajaa ylinopeutta.

– Katu kertoo autoilijalle, että tässä voi ajaa kuuttakymppiä. Se on niin leveä.

Lahti Cityn kanta auki

Vesijärvenkadun tilanteesta keskusteltiin Lahti City -yhdistyksen aamukahveilla torstaina. Rouxin ja Popotin ravintolayrittäjä Kati Häkkinen kysyi, mikä on keskustayrittäjiä edustavan yhdistyksen kanta Vesijärvenkatuun.

– Yrittäjien mielipiteet katujen kehittämisestä ovat hyvin erilaisia. Keskusta-alueella on 800 kadulle avautuvaa liikettä. Toive Vesijärvenkadun muutoksista lähti yrittäjiltä. Lahti City ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto kokosivat mielipiteet, toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen vastasi.

– Lahti City ei ole muodostanut vielä omaa kantaansa, kun ei ole vielä valmista suunnitelmaakaan. Tämä on ihan kauheata vouhotusta asiasta, josta ei ole päätöstä, että mitä tehdään, Lahti Cityn hallituksen puheenjohtaja Raimo Kiljunen totesi.

Kevyt kaupunkipyöräjärjestelmä?

Pyöräilyn edistäminen ei Lahdessa onnistu Helsingistä tutulla kaupunkipyöräjärjestelmällä.

– Käyttö ei vastaisi ylläpitokuluja. Järjestelmä maksaisi noin kymmenen prosenttia joukkoliikenteen kustannuksista. Selvitämme kevyempiä järjestelmiä. Esimerkiksi Kotkassa ja Kouvolassa on pilotoitu asemattomia kaupunkipyöriä, jotka ovat yritysten sponsoroimia. Sellainen olisi kiva nähdä myös Lahdessa, liikenneinsinööri Kristiina Kartimo kertoi.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi