Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kumimatoilla pyritään vaimentamaan Kehätien Liipolan avolouhintaräjäytysten ääniä

Liipolan tunnelin itäistä suuaukkoa louhitaan ja kiviä murskataan.

Lahden kehätien louhinnoissa on alkamassa tunnelin suuaukkojen avolouhinta Liipolan välitunnelin kohdalla ja Liipolan tunnelin länsipäässä.

Avolouhintaräjäytykset toteutetaan peitettynä. Kumimatoilla pyritään vaimentamaan räjäytysääniä ja ilmanpaineaaltoa. Avolouhinnan valmistuttua aloitetaan tunnelilouhinta myös tunnelin suuaukoilta. Kun tunnelilouhinnat etenevät tunnelin sisälle, asutusalueille leviävien räjäytysäänien ja ilmanpaineaaltojen vaikutuksen pitäisi vaimentua.

210 metriä tunnelia louhittu

Liipolan liikennetunnelilla on mittaa kilometrin verran ja siihen sisältyy kaksi kalliotunneliosuutta sekä betonitunneliosuudet tunnelin länsipäässä sekä keskellä. Asuinalueen alla kulkevaa tunnelia on tähän mennessä louhittu noin 210 metriä. Se on noin 15 prosenttia Liipolan kohdalla louhittavasta metrimäärästä.

Tunnelilouhinnat alkoivat keväällä ensimmäisen tutkimustunnelin louhimisella, joka sukeltaa Jyrkänkadun alle. Alkukesästä saavutettiin liikennetunneli, josta louhinta jatkui liikennetunnelien louhintana neljään suuntaan.

– Jyrkänkatu 6B on ensimmäinen rakennus, jonka alapuolella louhinnat on tehty ja työ siirtyy koko ajan kauemmaksi, kertoo Liikenneviraston projektijohtaja Janne Wikström.

Louhinnan etenemistä voi seurata osoitteessa kartta.lahti.fi.

Liipolan tunnelilouhintojen on määrä valmistua ensi kesänä.

 

Krista Koivisto
krista.koivisto@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi