Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Uudenmaankadun varteen rakennetaan pääpyörätie – kunhan puuttuvat miljoonat löytyvät

Matkakeskukselta Apilakadulle rakennetavaksi pyörätieksi vertailtiin useita vaihtoehtoja. Valittu linjaus oli vaihtoehdoista kallein, siksi toteutuminen jää tuleviin vuosiin.

Lahteen suunnitellun älypyörätien linjaus on valittu. Neljästä vaihtoehdosta toteutettavaksi valittiin Uudenmaankadun vartta pitkin kulkeva linjaus.

– Valittu vaihtoehto osoittautui vertailussa parhaaksi. Se on muun muassa nopein ja suorin. Se on lähes 500 metriä lyhyempi kuin vaihtoehto 2. Se on pitkä matka lihasvoimin kuljettaessa, kertoo liikenneinsinööri Kristiina Kartimo Lahden kaupungilta.

Aluksi pyörätie kuitenkin toteutetaan juuri vaihtoehto 2:n mukaisena. Tässä vaihtoehdossa pyörätie kulkee Launeen market-alueen kohdalla reittiä Apilakatu-Ajokatu-Pohjoinen Liipolankatu. Pohjoiselta Liipolankadulta matkakeskukselle molemmat vaihtoehdot kulkevat Uudenmaankadun vartta pitkin.

Toteutus kerralla olisi liian kallis

Syynä mutkaan on raha. Valittu vaihtoehto on selvästi kallein, eikä koko pyörätien rakentamiseen kerralla ole varaa.

Pyörätie rakennetaan osana henkilökohtaisen päästökaupan CitiCap-hanketta, ja matkakeskukselta Apilakadulle ulottuvan pääpyörätien rakentamiseen on hankkeessa varattu rahaa noin 1,7 miljoonaa euroa. Valitun Uudenmaankatu myötäilevän vaihtoehdon toteuttaminen koko laajuudessaan maksaisi karkean arvion mukaan noin 3,6 miljoonaa euroa.

– Vaihtoehto on paras, mutta jo aikaisessa vaiheessa kävi ilmi ettei se ole heti toteutettavissa kustannusraamin ja kaavatilanteen vuoksi. Siksi nyt päädyttiin alkuvaiheessa toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon.

Uudenmaankadun myötäisen pyörätielinjauksen kustannuksia nostavat erityisesti yli- ja alikulut. Pyörätien rakentaminen vaatisi alikulkuja Varakadulle ja Pohjoiselle Liipolankadulle sekä ylikulkua Apilakadulle. Myös Heikinkadun sillan leventäminen pyörätien pohjoisosassa on tarkoitus jättää tulevaisuuteen.

Se on muun muassa nopein ja suorin. liikenneinsinööri Kristiina Kartimo

Pyörätien toteuttamisen arvioidaan tässä vaiheessa maksavan noin 1,4 miljoonaa euroa. Lisäksi kustannuksia aiheuttavat niin sanotut älyratkaisut, joita on tarkoitus sijoittaa erityisesti Pohjoisen Liipolankadun ja matkakeskuksen väliselle osuudelle.

– Erilaisten älyratkaisujen miettiminen on vielä vähän kesken, mutta suunnitelmissa on ainakin älykästä valaistusta.

Pyörätie on tarkoitus toteuttaa joko 3,5 tai 3 metriä leveänä kaksisuuntaisena pyörätienä. Jalankulkuväylä erotetaan pyörätiestä kiviraidalla. Reitillä on joitakin ahtaita paikkoja, joissa leveys voi jäädä suunniteltua kapeammaksi.

– Kyllä tälläkin suunnitelmalla saadaan toteutettua oikein sujuva reitti matkakeskukseen. Parannettava Apilakadun, Ajokadun ja Pohjoisen Liipolankadun osuus toimii sitten liityntäreittinä, kun tavoitteen mukainen pääpyörätie saadaan rakennettua.

Pääpyörätie matkakeskukselta Apilakadulle on tarkoitus rakentaa niin, että kaksisuuntaisen pyörätien leveys on 3 -3,5 metriä. Jalankulkuväylä erotetaan pyörätiestä kiviraidalla. Kuva: Katja Luoma

Rakennustyöt käyntiin ensi vuonna

CitiCAP-pääpyörätien linjausta esitellään tiistaina tekniselle ja ympäristölautakunnalle. Seuraavaksi vuorossa ovat katu- ja rakennussuunnitelmien laatiminen. Kartimon mukaan katusuunnitelma on tarkoitus saada lautakunnan hyväksyttäväksi loppuvuodesta ja rakennussuunnitelma kilpailutukseen alkuvuodesta.

– Rakentaminen alkaisi ensi vuoden keväällä tai kesällä.

Pääpyörätien rakennustöiden on tarkoitus valmistua vuosien 2019 ja 2020 aikana. Uudenmaankatua myötäilevän pyörätien eteläisen osan toivotaan toteutuvan vuoteen 2025 mennessä.

– Aina tässä on olemassa riski, että mikä hanke toteutuu ja mikä ei. Meillä on useita muitakin pyöräilyn pääreittejä, jotka odottavat toteuttamista. Lahdessa pyöräteitä rakennetaan lähinnä muiden hankkeiden yhteydessä. Tämä on ensimmäinen varsinainen pyörätiehanke Lahdessa.

Alkuvaiheessa pyörätie kiertää Apilakadun, Ajokadun ja Pohjoisen Liipolankadun kautta. Kuva: Anssi Hietamaa
Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X