Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Suunnitelmat julki: Nastolaan tulossa uusi nopeampi bussiyhteys, yksi linja ulottuisi Hollolan kirkolle

Lahden seudun liikenten joukkoliikenneuudistuksen on määrä toteutua asteittain vuodesta 2020 alkaen. Kuva: Viena Kytöjoki

Lahden seudun liikenne on julkaissut ensimmäiset runkolinjaston luonnokset tulevista bussireiteistä. Suunnittelun apuna on käytetty asiakaskyselyä.

Nastolalaisten toiveena on ollut nopeammat yhteydet vanhaan Lahteen. Nykyiset 4- ja 4C-vuorot säilyisivät suunnitelman mukaan suunnilleen ennallaan, mutta lisäksi Nastolaan liikennöisi uusi linja 9. Se tarjoaisi paitsi nopeamman yhteyden keskustaan, myös enemmän vuoroja Kouvolantien työpaikkojen luo.

Linjan 9 on suunniteltu liikennöivän arkisin kerran tunnissa, ruuhka-aikoina kuitenkin kaksi kertaa tunnissa. Viikonloppuisin vuoroja ajettaisiin kerran tunnissa.

Uusi linja 9 ajaisi matkakeskuksen ja kauppatorin kautta Metsämaalle. Linja 4 puolestaan ajaisi suoraan Viipurintien ja Karjalankadun kautta torille ja sieltä matkakeskuksen kautta Hollolaan Tiilikankaalle.

Lahden Herrasmanniin, Kaukkariin ja Koivukumpuun liikennöisi Hollolasta Tiilijärveltä saapuva linja 8. Arkisin vuorot ajaisivat vuorotellen Herrasmanniin ja Koivukumpuun, kuten nykyäänkin. Ajoaikaa keskustaan on nopeutettu siten, että vuorot ajaisivat suoraan Ahtialantietä.

Rantatielle ruuhka-aikoina

Hollolan kirkonkylältä on toivottu suorempia vuoroja keskustaan Rantatien ja Jalkarannan kautta. Ne on suunniteltu toteutettavaksi siten, että muutama linjan 1 vuoro ulotettaisiin ajamaan Hollolan kirkonkylälle saakka. Rantatielle tulisi siten liikennöintiä aamu- ja iltapäiväruuhka-aikoihin.

Salpakankaalla kaikkien linjojen reittiä muutettaisiin siten, että kuntakeskuksen palvelut olisivat paremmin saavutettavissa. Linjojen reitit siirtyisivät Keskuskadun sijaan Terveystielle. Linja 11 saisi varrelleen myös Kuntotien, jonne joukkoliikennettä toivottiin asiakaskyselyssä takaisin.

Liikennöintikustannukset on tulevassa uudistuksessa tarkoitus säilyttää nykyisessä suuruusluokassa. Vielä tässä vaiheessa ei ole suunniteltu aikatauluja, vaan vasta pääasialliset liikennöintiajat ja vuorovälit.

Lue myös: LSL kehittää liikennöintiä Lahden ydinkeskustassa - uusi citylinja kulkee muun muassa Hämeenkadulla ja Laaksokadulla
 

Runkolinjastoluonnoksiin voi tutustua ja niitä voi kommentoida syyskuun 19. päivään saakka esimerkiksi Lahden seudun liikenteen nettisivuilla. Joukkoliikenneuudistuksen on määrä toteutua asteittain vuodesta 2020 alkaen.

ESS
online@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi