Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Näin sujui kesä lahtelaiskaupassa, jonka ainoa valvova silmä on kameran

Viime kesänä Lahteen avautuneen automaattikaupan alku on ollut lupauksia antava.

Kauppias Timo Pyrhönen uskoo automaattikaupan konseptiin. Kuva: Pirjo Kamppila

Kesäkuussa Lahteen avautuneen automaattikaupan alku on ollut varovaisen lupaava, sanoo kauppias Timo Pyrhönen. Uuden konseptin sisäänajo vie aikansa, mutta Pyrhösen mukaan asiakasmäärät ovat hiljalleen nousseet.

Tunnettuuden lisäksi Hollolankadun ruokakaupan alkusuosioon on vaikuttanut uusi tapa tehdä ostoksia. Käyttö vaatii sirullisen maksukortin ja ennen ostosta kassalaite tekee tilille varauksen asiakkaan valitsemalle summalle. Käteinen ei kelpaa.

- Joitakin on saattanut mietityttää, osaavatko he toimia kaupassa oikein, Pyrhönen arvelee.

Automaattikaupan valikoimassa on noin 350 tuotetta. Valikoiman kasvattamiseen tai supistamiseen ei kolmen ensimmäisen kuukauden kokemusten perusteella ole ollut tarvetta.

Pyrhösen mukaan kaupassa reagoidaan palautteiden mukaan. Niitä ei ole juuri tullut - johtuneeko sitten siitä, että paikalla ei ole henkilökuntaa jolle palautetta antaa.

Poliisilla on tutkittavana tapaus, jossa automaatin luukkuja oli rikottu ja tavaraa varastettu sitä kautta.

Kaupan ainoat valvovat silmät ovat valvontakameroiden silmiä. Onko ollut lieveilmiöitä?

- Ei montaa. Poliisilla on parhaillaan tutkittavana tapaus, jossa automaatin luukkuja oli rikottu ja tavaraa varastettu sitä kautta. Toinen tapaus annettiin perintään tällä viikolla, kaveri lupasi maksaa aiheuttamansa vahingot mutta rahoja ei ole näkynyt.

Varkaita erityisesti houkuttelevia tuotteita kuten olutta ja tupakkaa kaupassa ei myydä, koska asiakkaiden ikää ei voida tarkistaa.

Lue myös: Tokmanni laajentaa Asikkalaan, tavoitteena avata ensi kesäksi
 

Tilojen kameravalvonnasta kerrotaan tiloissa selkeästi. Lisäksi tiloja valvoo vartiointiliike ympäri vuorokauden.

Pyrhönen uskoo kaupankäynnin vilkastuvan syksyllä, kun asiakkaat tottuvat uuteen tapaan tehdä ostoksia. Kaupassa tehdään lähiaikoina myös teknisiä päivityksiä.

- Kauppa on laatuaan ensimmäinen, joten mahdolliset ongelmat tulevat ilmi vain käytön kautta. Uskon että konsepti on ok sen jälkeen kun ne on saatu korjattua.

Kari Anttinen
kari.anttinen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X