Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Cheekend toi Lahdelle miljoonia euroja ja laajaa näkyvyyttä - "Kyllä kiitin kaveria, kun näimme"

Konserttien tuomaa markkinointiarvoa ei voida ostaa rahalla, sanoo Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsman.

Cheekin jäähyväiskonsertit houkuttelivat tuhansia ihmisiä Lahteen. Kuva: Samuli Ikäheimo

Cheekin kaksi suurkonserttia jättivät Lahteen arviolta 6–8 miljoonaa euroa. Seudullisen markkinointiyhtiön Lahti Regionin toimitusjohtajan Raija Forsmanin mukaan konsertin päiväkävijä jättää kaupunkiin vähintään 60–80 euroa ja kaupungissa yöpyvä vieras kolme kertaa enemmän.

– Lahdessa näytti vielä siltä, että vieraat olivat aktiivisia myymälöissä sekä ravintoloissa. Iso kiitos kuuluu myös kaupungin liikkeille, jotka olivat hienosti mukana tapahtumassa. Sitähän enemmän kaupunkiin jää tuloja, mitä enemmän me hyödynnämme sitä vierasmassaa, joka kaupunkiin tulee, Forsman sanoo.

Hänen mukaansa viikonlopun konsertit toivat Lahteen poikkeuksellisen paljon ulkopaikkakuntalaisia, mikä lisää kaupunkiin jäävän rahan määrää. Forsman muistuttaa, että vaikka Lahden majoituskapasiteetti oli ääriään myöten täynnä, konsertti näkyi varmasti myös sata kilometriä Lahden ympärilläkin.

– Juttelin esimerkiksi Vierumäen Urheiluopiston johtajan kanssa ja sielläkin konsertti näkyi vahvasti, sanoo Forsman.

Kaikki eivät pysty täyttämään mäkimonttua

Forsman seurasi Cheekin konserttia mäkimontussa molempina konserttipäivinä ja paljastaa katsoneensa vielä sunnuntaina konsertin televisiotaltioinnin.

Forsmanin mielestä amfiteatterin muotoinen ja nousevan katsomon omaava mäkimonttu hakee konserttipaikkana vertaistaan Suomessa. Hän kuitenkin muistuttaa, että konsertin järjestäminen hyppyrimäen alle ei onnistu kädenkäänteessä; alue on rakenteiden ja toteutuksen kannalta todella vaativa paikka ja sen toiminta on sovitettava eri käyttäjien kesken.

Mäkimonttua voitaisi Forsmanin mukaan hyödyntää konserttikäyttöön uudemmankin kerran, mikäli tarpeeksi suuri artisti osoittaisi kiinnostusta paikkaa kohtaan.

– Tapahtumilta halutaan yhä enemmän elämyksiä eli siinä mielessä aika mäkimontun markkinoinnille on varmasti kypsä. Jotta mäkimontun käyttäminen olisi järkevää, täytyy löytää sellainen vetovoimainen artisti tai tapahtuma, joka haluaa satsata tällaiseen paikkaan eli riski- ja panostuotos kannattavat keskenään. Cheekin kohdalla tämä toteutui.

Lahti ja suomalainen osaaminen ratsastavat maailmalle Cheekin siivittäminä

Lahden markkinoinnin kannalta suurkonsertit olivat menestys.

– Saimme sellaista markkinointia, jota emme pysty edes euroilla ostamaan ja vieläpä erinomaisesta kohderyhmästä eli tapahtuma puhutteli erittäin laajasti eri kohderyhmiä, erityisesti nuoria aikuisia. Lisäksi tapahtumalla oli vahva tunnelataus, joka on suuri valtti brändin rakentamisessa, ja kun halutaan luoda vetovoimaisuutta kaupungin ulkopuolella, Forsman hehkuttaa.

Hänen mukaansa Lahti oli etuoikeutettu, sillä Cheek halusi järjestää konserttinsa juuri täällä ja juuri mäkimontussa.

– Kyllä kiitin kaveria, kun näimme. Nyt meillä on aivan älyttömän hienoa markkinointimateriaalia, jolla me voimme näyttää millaisia konsertteja Lahdessa pystytään järjestämään.

Cheekin konsertit olivat Forsmanin mukaan ennen kaikkea osoitus suomalaisesta osaamisesta.

– Esiintymislava oli tuotu Tanskasta, mutta muuten koko tuotannon kotimaisuusaste oli hyvin korkealla. Business Finlandin alla toimivan Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen oli vieraanamme konsertissa, koska hän halusi itse nähdä mäkimontun ja sinne rakennetun spektaakkelin. Virkkunen toivoi myös saavansa markkinointimateriaalia Visit Finlandin käyttöön, jotta he voivat osoittaa kansainvälisesti, missä ainutlaatuisessa ympäristössä ja millaisia tuotantoja Suomessa pystytään järjestämään. Materiaalia ei siis käytetä vain konserttien myynnissä, vaan myös suomalaisen osaamisen markkinoinnin edistämisessä kansainvälisesti, Forsman sanoo.

Konsertti

Cheek valtasi kaupungin

Jare Tiihonen päätti räppärin uransa Cheekinä Lahden Urheilukeskuksen mäkimontussa kahdessa konsertissa viikonlopun aikana.

Jäähyväiskonsertit myytiin loppuun minuuteissa viime marraskussa. Lippuja myytiin yhteensä 60 000.

Lahden alueen hotellit myytiin loppuun lipunmyyntipäivänä tunneissa.

Tapahtumapäivänä keskustan liikkeet koristelivat ikkunoitaan Cheek-aiheisilla esineillä, ravintolat tarjoilivat Cheek-drinkkejä ja kaupoissa sonnustauduttiin miehen fanivaatteisiin.

Ruska Paronen
ruska.paronen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi