Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

"Kun videovuokraus vähenee, liiketoiminnan tulevaisuus on karkkikaupoissa" - Päijät-Hämeen kaikki videovuokraamot sijaitsevat Lahdessa

Elokuvia vuokraavien kivijalkaliikkeiden aika alkaa olla lopussa. Asiakkaat hakevat liikkeistä yhä nostalgiaa ja uutuuksia, mutta loppu näyttää vääjäämättömältä ja tuoksuu sokerilta.

Usein videovuokraamosta Katariina Salosen ja Rosanna Tallgrénin mukaan tarttuu toiminta- tai fantasiaelokuva. Kauhua ei koskaan. Kuva: Elena Liseytseva

Vapaudenkadulla, aivan Lahden ytimessä sijaitsevan videovuokraamo Makuunin ovi tuntuu käyvän yhtenään. Parhaillaan liikkeessä on viisi asiakasta samaan aikaan. Osa jää katselemaan elokuvahyllyjä ja osa täyttää karkkipussin ja poistuu.

Lahtelaiset opiskelijat Katariina Salonen ja Rosanna Tallgrén tiirailevat uutuuselokuvia. Kaksikko sanoo asioivansa videovuokraamoissa aina silloin tällöin.

– Siinä on jotain nostalgista, tuumaa Tallgrén.

Elokuvat ovat olleet osa ystävysten yhteistä tekemistä aina teinivuosista lähtien.

– Kävimme silloinkin aina viikonloppuisin hakemassa yhdessä elokuvan ja karkkia, Salonen muistelee.

Videovuokraamoon kaksikko tulee nykyisin ennen kaikkea uutuuselokuvien perässä, tai kun tarjonta Netflixistä loppuu.

– Hinnat videovuokraamossa ovat elokuvateatteria alhaisemmat ja uutuudet tulevat liikkeeseen melko nopeasti, sanoo Tallgrén.

Lahden keskustan Makuunissa reilu kaksi vuotta kassan takana toiminut Erik Kukkola sanoo suosituimman elokuvan olevan yhä Titanic. Kuva: Elena Liseytseva

Keskustan Makuunin myyjä Erik Kukkola sanoo, että kesäisin asiakasvirta on talvea ja syksyä tasaisempaa. Vallitseva säätilakin vaikuttaa videovuokraamon suosioon. Asiakaskunta on Kukkolan mukaan melko vakiintunutta.

– Viihdyn työssäni todella hyvin. Katson itsekin paljon elokuvia, ja minulta kysytäänkin usein päivän suosituksia. Liikkeessä käy paljon vakioasiakkaita, joista on myös ajan myötä tullut hyviä ystäviäni ja tuttuja, Kukkola kertoo.

Kymmenet vuokraamot ovat lopettaneet toimintansa viime vuosina

Elokuvia katsotaan nyt enemmän kuin koskaan. Vuonna 2017 kotimaisissa elokuvateattereissa vieraili yli yhdeksän miljoonaa katsojaa ensimmäistä kertaa 30 vuoteen. Elokuvien suosio ei kuitenkaan näy videovuokraamojen puolella, joissa toiminta on hiipunut nopealla tahdilla koko 2010-luvun ajan ja liikkeitä häviää katukuvasta yhtenään.

Kivijalkaliikkeiden on vaikea kilpailla alati digitalisoituvilla markkinoilla. Yhä useammin kotona vietetyn leffaillan tarjonta löytyy internetin suoratoistopalveluista: Netflixistä, HBO Nordicista, Viaplaysta tai muusta vastaavasta. Koska tarjontaa internetissäkin riittää, on myös hintoja poljettu alas, parhaimmillaan kuukausittaisen sopimuksen internetin videovuokraamoihin voi tehdä alle 10 eurolla.

Videoita vuokraavien kivijalkaliikkeiden alamäki on ollut nopeaa. Vielä vuonna 2012 franchising-yrittäjät mukaan lukien Filmtownilla oli noin 70 videovuokraamoa eri puolilla Suomea ja Makuunilla vastaavia liikkeitä oli noin 80. Nyt liikkeitä on Filmtownilla enää 28 ja Makuunilla 20.

Tässä eletään päivä kerrallaan. Liikkeitä lopetetaan sitä mukaa, kun ne eivät ole enää kannattavia. Filmtownin toimitusjohtaja Tero Nurminen

Lahdessa Makuunin kivijalkaliikkeitä on vielä peräti kaksi: yksi Launeella ja yksi keskustassa. Liikkeet ovat Päijät-Hämeen ainoat videovuokraamot. Ketjupäällikön Sari Helmisen mukaan Lahden liikkeissä on selkeitä eroja.

– Laune on selvästi perheiden paikka, sillä autoparkki on ilmainen ja tilaa riittää. Keskustassa käy muuta väkeä, Helminen sanoo.

Hän on itsekin lahtelaislähtöinen ja työskennellyt Makuunissa vuodesta 1995 lähtien. Liikkeiden sulkeminen ei tunnu hyvältä, mutta siihen on totuttu. Helmisen mukaan voi olla, että Lahdessakin on pian vain yksi Makuuni.

– Keskustan liike on kiikun kaakun. Neuvottelut vuokranantajien kanssa ovat käynnissä. Ainakin tiloja on pienennettävä, sillä nyt liike on aivan liian iso tarpeeseen nähden, Helminen sanoo.

Päijät-Hämeen viimeiset Filmtownit sulkivat ovensa vain muutamia vuosia sitten: Heinola vuonna 2013 ja Lahti 2016. Viime keväänä myös kaikkien aikojen ensimmäinen Filmtown Turun Eerikinkadulla sulki ovensa. 90-luvulta asti auki olleen liikkeen sulkeminen oli yrityksen toimitusjohtajalle Tero Nurmiselle tavallista kovempi paikka.

– Se tuntui pahalta, varsinkin kun kyseessä oli myös oma ensimmäinen työpaikkani, Nurminen sanoo.

Oheismyynnillä paikataan vuokraustoiminnan vähenemistä

Videovuokraamojen ahdinko on globaali. Esimerkiksi maailman suurin videovuokraamojen ketju, yhdysvaltalainen Blockbuster hakeutui konkurssiin jo kahdeksan vuotta sitten. Viimeisimpinä vuosinaan yhtiö yritti kamppailla internetin suoratoistopalveluja vastaan poistamalla myöhästymismaksut ja tuomalla leffaeväitä oheismyyntiin.

Suomessakin suurimmat videovuokraamot Makuuni ja Filmtown ovat vuosien saatossa laskeneet hintojaan ja pidentäneet vuokra-aikoja. Molemmissa yrityksissä on panostettu oheistuotteissa erityisesti makeisten myyntiin.

Laaja karkkivalikoima houkuttelee asiakkaita ja siihen on panostettu sekä Filmtownissa että Makuunissa. Kuva: Elena Liseytseva

Filmtown ketjuun kuuluu nykyisin myös itsenäisiä CandyTown-makeismyymälöitä ja franchising-periaatteella toimivia Spice Ice -jäätelöbaareja. Nurmisen mukaan oheismyynnistä ei voida enää puhua, sillä makeisten myynnistä on tulossa kovaa vauhtia yrityksen päätuote.

– Tarkkoja suhdelukuja en äkkiseltään muista, mutta yrityksellä on nykyisin kolme jalkaa. Kun videovuokraus vähenee, liiketoiminnan tulevaisuus on karkkikaupoissa, Nurminen sanoo.

Makuunin Helminen sanoo hänkin, että karkkien myynti on iso osa liikkeiden menekkiä, mutta täysin karkkikaupoiksi, eivät vuokraamot ole vielä muuttuneet. Oheismyynnin osuus liikkeiden tuotoista vaihtelevat suurestikin eri liikkeiden välillä, sanoo Helminen.

Suoratoistopalvelujen markkinat ovat vuokrafirmoille liian isot ja globaalit

Asiakkaiden kadotessa internetin syövereihin on ihmeteltävä, miksi videovuokraamot eivät seuraa perässä.

Makuuni on ainakin yrittänyt. Vuonna 2012 yritys lanseerasi oman ympärivuorokautisen verkkovideovuokraamonsa, Makuuni 24h -palvelun. Vain vuosi myöhemmin palvelu siirtyi osaksi kotimaisen teleoperaattori Anvian Watson -palvelua, joka tarjoaa tv-ohjelmia ja maksullisia kanavia sekä ohjelmien tallennusmahdollisuuksia kiinteään kuukausihintaan. Makuuni tekee Watsonin kanssa edelleen yhteistyötä, mutta nykyisin palvelu kuuluu Elisa-konsernin alle. Peliliike ei silti näy yhtiön liikevaihdossa, joka on ollut laskusuuntainen viimeiset viisi vuotta.

– Watsonilla on lähinnä brändin nimenkäyttöoikeus, mutta mitään tuottoja sieltä ei tule, sanoo Helminen.

Makuunin ketjupäällikön Sari Helmisen mukaan Lahden keskustan liikkeen tilat ovat liian suuret. Muutenkin liikkeen tulevaisuus on vaakalaudalla. Kuva: Elena Liseytseva

Filmtownin puolella verkkovuokrauspalvelua mietittiin vielä jokunen vuosi sitten, mutta koska alan johtavat yritykset olivat jo niin isoja ja kansainvälisiä, ei heidän kanssaan lähdetty kilpailemaan.

– Suoratoistopalveluita tulee jatkuvasti lisää. Kyseessä on valtava markkina, jossa Filmtown ei olisi tullut koskaan pärjäämään, emmekä siksi lähteneet leikkiin mukaan, tuumaa toimitusjohtaja Tero Nurminen.

Filmtownin vastaus kilpailun kiristymiseen oli hieman omaperäisempi. Keväällä 2016 yritys lanseerasi Easy Rent -palvelun, joka mahdollisti asiakkaalle koko vuokraamon elokuvatarjonnan käytön kiinteällä kuukausihinnalla. Palvelu ei ottanut tuulta alleen ja se lopetettiin syksyllä 2017.

Liikkeissä ja ketjuissa eletään päivä kerrallaan yhä parasta toivoen

Vaikka vääjäämätön toiminnan loppuminen on edessä, toppuuttelee Nurminen kauhuskenaarioita sanomalla, etteivät videovuokraamot sentään päivässä katoa. Hänen mukaansa, vaikka kaikki Filmtownit jouduttaisi sulkemaan kuukauden välein, kestäisi silti vuokraustoiminnan totaalisessa loppumisessa ainakin kolme vuotta.

Lue myös: Lahtelainen Birgit Rautio jonotti muumimukia eilisestä lähtien Renkomäen ABC:llä – Muumin päivä -muki aiheutti yleisöryntäyksen liikenneasemalla
 

– Tässä eletään päivä kerrallaan. Liikkeitä lopetetaan sitä mukaa, kun ne eivät ole enää kannattavia. Edelleen videovuokraamoissa käydään kuitenkin hakemassa viikonloppuelokuva ja namut, vaikka viikon viitenä muuna päivänä liikkeessä ei tapahtuisikaan mitään. Suurin osa suoratoistopalveluista ei edelleenkään tarjoa uutuuselokuvia samalla tavalla kuin videovuokraamot, tuumaa Nurminen.

Makuunin Helminen on tulevaisuuden suhteen vieläkin optimistisempi.

– Uskon kyllä, että toiminta voidaan vielä saada uuteen lentoon. Jotain uutta on tosin tehtävä ja onkin tulossa, Helminen sanoo vihjailevasti.

Ruska Paronen
ruska.paronen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X