Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Koodaus opettaa hahmotusta ja yhteistyötaitoja - "Lapsi innostuu, kun pääsee luomaan tuttua asiaa itse"

Yksinkertaisesti selitettynä koodaus on ohjeiden antamista. Lahdessa esimerkiksi robotiikkakurssit ovat olleet hitti.

Venla Marttila ja Pihla Pennanen suorittavat robotin ohjailemista vaativaa tehtävää. Kuva: Aku Isotalo

Lahden Kivimaan koulun kolmasluokkalaiset ovat rakentaneet robotiikkakerhossa ohjailtavat robotit. Venla Marttila käskyttää käsiohjaimen avulla robottia liikuttamaan kynsiään ja poimimaan maasta jugurttipurkkeja. Tehtävän tarkoituksena on pinota kolme purkkia päällekkäin robottia ohjailemalla.

– Kun tätä tarpeeksi paljon tekee, niin oppii. Koodaaminen on kivaa, mutta välillä vaikeaa, koska ohjeet ovat englanniksi, Marttila sanoo.

Robottien kokoamisen ja koodauksen lisäksi kerhossa on ohjelmoitu autopeli tietokoneelle.

Osa oppilaista seisoo tietokoneen äärellä ja luo koodin avulla käskyjä robotille.

– Ensin eteenpäin ja sitten johonkin toiseen suuntaan. Tämä robotti on ohjelmoitu niin, ettei se törmää mihinkään, Ada Oksanen kertoo.

Tia Roivas ja Ada Oksanen tutkivat robottia. Kuva: Aku Isotalo

Samoja ominaisuuksia kuin oikeissa roboteissa

Kerhon vetäjän ja koulun opettajan Jussi Laherton mukaan koodaus on hyödyllinen harrastus, joka kehittää lasten ajattelukykyä ja avaruuden hahmotusta. Lisäksi se kasvattaa harrastajia etsimään analyyttisiä ratkaisuja ongelmiin yhteistyössä muiden kanssa. Laherto selittää tarkemmin, miten robotti koodataan tietokoneohjelmalla.

– Tässä esimerkissä oppilaat ovat ohjelmoineet toistolausekkeen englanniksi. Käskyt ovat yksinkertaisia kuten "turn right" tai "turn left". Ohjelma ladataan robottiin kaapelilla, minkä jälkeen painetaan "play". Klikkauksesta robotti ajaa ohjelman läpi.

Pienen robotin avulla oppilaat opiskelevat sitä, miten laitteet toimivat yleensä. Koulun robotissa on samoja sensoreita, kuten etäisyys- ja kosketussensoreita, joita käytetään oikeissa roboteissa auto- ja elintarviketeollisuudessa.

Laherton mukaan koodausharrastuksen voi aloittaa myös itsenäisesti kotona.

– Niin ovat tehneet monet ammattilaiset, jotka ovat nykyään alansa huippuosaajia.

Ada Oksanen ja Pinja Husu luovat tietokoneella toistolauseketta, joka siirretään kaapelin avulla robottiin. Kuva: Aku Isotalo

Lapset innoissaan pelien ohjelmoimisesta

Lahden seudulla harrastusmahdollisuudet ovat hyvät. Koodaustoimintaa on koulujen lisäksi esimerkiksi Päijät-Hämeen Luma-keskuksessa ja kirjastossa.

Tiede- ja teknologiakasvattaja Josefiina Ruponen on opettanut lapsille ohjelmointia Luma-keskuksessa. Ruposen mukaan koodaus on yksinkertaisesti ilmaistuna ohjeiden antamista, jotta haluttu toiminto saataisiin tapahtumaan. Alussa voidaan koodata ihmistä.

– Olen selittäessäni käyttänyt paljon sitä esimerkkiä, että pyydän lasta kävelemään ensin kolme askelta eteenpäin, pysähtymään ja sitten kääntymään.

Oppilaat ovat itse koonneet robotit osista. Kuva: Aku Isotalo

Luma-keskuksen koodaustoiminta on ollut suosittua. Viime keväänä järjestettyyn robotiikkakerhoon tuli enemmän ilmoittautumisia kuin ryhmään mahtui. Ruposen mukaan lapset innostuvat koodauksessa erilaisista osa-alueista.

­– Osa pitää eniten robottien rakentamisesta, osa ohjelmoimisesta ja osa on kiinnostunut robotin ohjailemisesta käsiohjaimella. Monille esimerkiksi pelit voivat olla tuttuja pelaamisen näkökulmasta. Lapsi innostuu, kun pääsee luomaan tuttua asiaa itse.

Alina Mäkynen
alina.makynen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi