Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden joukkoliikenne saa kehuja toimivuudesta ja kritiikkiä hinnoittelusta – "Kesällä satamaan saisi kulkea nykyistä enemmän vuoroja"

Kaupunki miettii tämän vuoden aikana uudet reitit busseille. Hintoihin ei vielä oteta kantaa, mutta käyttäjiä mietityttää alennusryhmien ikä- ja aikarajoitukset.

Pirkko Vaittinen suhtautui aiemmin kriittisesti joukkoliikenteeseen, mutta tilanne on hänen mielestään parantunut vuosien varrella. Kuva: Elena Liseytseva

Viikon päästä Lahden joukkoliikenteessä aloittaa neljä uutta linjaa, ja osaan vanhoista reiteistä tulee muutoksia. Muutokset tapahtuvat samaan aikaan, kun bussit siirtyvät talviaikatauluihin.

Joukkoliikennesuunnittelija Katja Suhosen mukaan uudistuksia on tehty käyttäjien toiveiden perusteella. Kaupungilta on toivottu pitkään vuoroja, joilla pääsisi kulkemaan paremmin keskustan palveluiden äärelle.

Yksi toiveiden esittäjistä oli Lahden vammaisneuvosto, joka on tehnyt kannanottoja vuorojen lisäämisestä teatterille ja kaupunginsairaalaan, joihin uudet Lassi-linjat 18 ja 19 kulkevat kerran tunnissa.

Neuvoston jäsen Pirkko Vaittinen kertoo, että neuvosto on lisäksi kiertänyt eri pysäkkejä ja tarkastellut niiden puutteita sellaisten ihmisten kannalta, joiden on vaikea liikkua. Vaittisesta torilta on helppo nousta bussien kyytiin, mutta ongelmakohtia on muualla.

– Esimerkiksi Luhtikadulla Liipolassa on kaareva pysäkki, johon linja-auto ei pysty ajamaan lähelle. Bussista poistuessani joudun ensin laskeutumaan kadulle ja sitten nousemaan takaisin jalkakäytävälle.

Vaittinen on tyytyväinen joukkoliikenteen yleiseen toimivuuteen Lahdessa. Hänestä linja-autojen kuskit ovat avuliaita ja odottavat, että kaikki ehtivät penkkeihinsä istumaan. Vaittinen käyttää linjoja 1 ja 17 kulkiessaan Liipolaan, 8-salille ja Sibeliustalolle.

– Kesällä satamaan saisi kulkea nykyistä enemmän vuoroja. Liipolaan busseja taas menee vähän väliä eikä pysäkillä tarvitse odotella, vaikka vuoroja onkin vähennetty hieman, Vaittinen sanoo.

Yli 65-vuotiaille on tarjolla seniorilippu, jolla pääsee kulkemaan alennushintaan arkisin 9–14 välillä ja viikonloppuisin koko päivän. Vaittisesta eläkeläiset huomioiva lippu on hyvä, mutta aikarajoitus on eriarvoistava muihin alennusryhmiin verrattuna. Esimerkiksi opiskelijat matkustavat arvolipulla alennettuun hintaan koko päivän.

Katja Suhosen mukaan Lahden seudun liikenne päätti kolme vuotta sitten, että ryhmien alennukset perustuvat jatkossa joukkoliikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen. Käytännössä päätös tarkoittaa sitä, että alennusryhmiä ei myönnetä sosiaalisten syiden perusteella, vaan niin sanotuista liikennellisistä syistä.

– Seniorilipun aikarajoituksella matkustusta ohjataan hiljaiseen aikaan, Suhonen kertoo.

Linjamuutos tuo uuden yhteyden Niemen kampukselle

Kaksi muuta uutta linjaa, 96 ja 97, aloittavat liikennöinnin Pukkilaan, jossa aiemmin liikennöinyt Pukkilan liikenne lopetti omat vuoronsa.

Jalkarannan suuntaan kulkevien linjojen reitti muuttuu, kun Ranta-Kartanon uudet kadut valmistuvat. Jatkossa bussit kulkevat Jalkarannan suuntaan Kyösti Kallion katua ja keskustan suuntaan Kartanonkatua.

– Ensimmäisten viikkojen aikana voi tulla vielä pieniä muutoksia Ranta-Kartanon remontin takia, Katja Suhonen sanoo.

Kiveriössä ja Pyhättömässä Lassi-linjat korvaavat sinne aiemmin ajaneet bussit 12 ja 13. Linja 13 ajaa jatkossa Nikkilästä Matkakeskuksen kautta Niemeen. Vuorot kulkevat aamu seitsemästä viiteen kerran tunnissa.

Linja ei aja torin kautta, minkä vuoksi Matkakeskukselta aukeaa suora yhteys Niemen kampusalueelle. Ajoaika on nopeimmillaan 13 minuuttia, ja lähtöajoissa on huomioitu Z-junan aikataulut. Viime talvena Matkakeskuksesta Niemeen kuljetti linja 32.

Opiskelijakunta Lamkon hallituksen puheenjohtaja Tiia Kettunen kertoo, että opiskelijat ovat mielissään uudesta linjasta. Kettusesta on hyvä, että myös vanhat Niemeen ajavat linjat säilyvät, koska uudelle kampukselle liikkuu syksyllä paljon opiskelijoita. Ammattikorkeakoulun opetus keskittyy jatkossa viiden kampuksen sijaan vain Niemeen.

– Opiskelijoiden bussien käyttö voi lisääntyä nyt entisestään, kun suuri osa opiskelijoista asuu keskustassa ja opiskelija-asunnoissa, jotka eivät ole kampuksen lähellä, Kettunen sanoo.

Lue myös: Niemen kampukselle tulee suora bussiyhteys – teemalukuna on numero 13
 

Kettusen mukaan joukkoliikenteen suurin ongelma opiskelijoiden kannalta on se, että vain alle 25-vuotiaat opiskelijat saavat alennuksen arvolippujen hinnoista. Ikäraja on ongelmallinen etenkin siksi, että Lamkin ammattikorkeakoulun opiskelijoista yli 50 prosenttia on yli 25-vuotiaita.

Lisäksi opiskelija-alennusta ei ole mahdollista saada kausilippuun, vaan sen hinta on sama kaikille. Muilta osin joukkoliikenne saa Kettuselta kehuja.

– Bussit ovat viihtyisiä, ja ne ovat tulleet ajallaan. Linjat ja aikataulut näkee netistä selkeästi.

Katja Suhosen mukaan kaupunki saa jonkin verran palautetta opiskelijalipun ikärajasta ja siitä, ettei opiskelijoille tai lapsille ole tarjolla kausilippua. Hinnat on otettu käyttöön jo ennen LSL:n aikaa eikä lippuhinnoista päättävä joukkoliikennelautakunta ole keskustellut hintojen muuttamisesta.

Kaupunki uudistaa parhaillaan Lahden seudun joukkoliikennettä. Bussilinjojen reitit mietitään uusiksi tämän vuoden aikana, ja muutokset astuvat voimaan asteittain vuoteen 2022 mennessä.

– Linjojen uudistusprojektissa ei tartuta vielä hintoihin, vaan niitä voidaan mahdollisesti tarkastella sitten, kun linjat on saatu uudistettua, Suhonen sanoo.

Suhosen mukaan kaupunkilaiset toivovat palautteissaan joukkoliikennettä uusiin paikkoihin. Lisäksi asiakkaat toivovat enemmän vuoroja ja nykyistä nopeampia reittejä.

– Reittejä pyritään nopeuttamaan suoristamalla linjoja ja vähentämällä pysäkkien määrää.

Lahti paransi joukkoliikenteen palvelutasoa viimeksi kesällä 2014, jolloin bussien ajamien kilometrien määrä kasvoi noin 40 prosentilla. Syksyllä 2016 vuoroja jouduttiin karsimaan säästöpaineiden vuoksi.

Suhosen mukaan nyt käsillä oleva uudistus ei tarkoita sitä, että vuorojen määrää lisättäisiin tai karsittaisiin, vaan tavoitteena on tehostaa bussiliikennettä reittimuutoksilla.

– Kyse on siitä, missä bussien kannattaa kulkea ja missä on joukkoja. Jos bussissa on pari kolme matkustajaa, sitä ei oikein voida sanoa joukkoliikenteeksi.

Myös nykyisen uudistuksen yhtenä tavoitteena ovat säästöt, joita tehdään sekä tehostamalla joukkoliikennettä että kasvattamalla matkustajamääriä ja sitä kautta lipputuloja.

Joukkoliikenne ei houkuta, koska autoilu on helppoa

Joukkoliikenteen kustannukset ovat Lahdessa vuosittain noin 4,6 miljoonaa euroa. Yhtä asukasta kohden hinnaksi tulee noin 38 euroa vuodessa. Toiveissa on, että vuonna 2022 bussiliikenteen kustannukset alenisivat miljoona euroa nykyisestä. Esimerkiksi Tampereen kaupunki käytti viime vuonna noin 58 euroa joukkoliikenteeseen asukasta kohden.

– Monessa kaupungissa on panostettu entistä enemmän rahaa joukkoliikenteeseen silloin, kun sen suosiota on haluttu lisätä, Suhonen kertoo.

Suhosesta tärkein keino saada lahtelaiset käyttämään joukkoliikennettä on tehdä siitä kilpailukykyistä autoon nähden.

– Hinta on jo kilpailukykyinen autoon verrattuna, mutta nopeutta ja helppoutta voidaan vielä kehittää.

Suhosen mielestä Lahden asutus on sen verran levittäytynyttä, että kaupungissa ei ole selkeitä väyliä, joissa bussit voisivat kulkea niin, että kaikilla olisi sopiva kävelymatka pysäkeille. Ongelmana on myös autoilun helppous.

– Teillä ei ole ruuhkia ja monella on työpaikan pihassa ilmainen parkkipaikka. Monet eivät ole kokeilleet joukkoliikennettä, eivätkä siksi ymmärrä sen kätevyyttä.

Kuva: Anssi Hietamaa
Alina Mäkynen
alina.makynen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi