Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Asiakas vaihtoi Hollolan terveysasemalta Terveystalon asiakkaaksi ja yllättyi: Hollolassa ajan sai muutamassa päivässä, mutta Terveystalossa vasta neljän viikon päähän

Terveystalo: "Pyrimme saamaan akuutit ajat samalle päivälle."

Lahden Terveystalon sisäisissä ohjeissa on otettu käyttöön paperiton toimintamalli, jossa lääkäri ei saa enää tulostaa vastaanotolla potilaalle lähetettä laboratorioon, kuvantamiseen eikä konsultaatioon. Kuva: Anna-Kaisa Kojo

Etelä-Suomen Sanomien hollolalainen lukija vaihtoi oman terveysasemansa asiakkuuden Terveystaloon Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän valinnanvapauskokeilun puitteissa. Hän yllättyi, kun Terveystalosta tarjottiin lääkärinaikaa kuukauden päähän, vaikka Hollolan terveysasemalla ajan oli aina saanut muutamassa päivässä.

Terveystalossa valinnanvapauskokeilun kautta tulevia potilaita on hoitanut yhden lääkärin ja hoitajan työpari.

Onko Terveystalon valinnanvapaustiimi ruuhkautunut, Terveystalo Lahden yksikönjohtaja Tuija Rantanen?

Kokeiluun on Terveystalossa listautunut noin 1 900 ihmistä ja korkeintaan 4 000 voidaan ottaa mukaan, eli kokeiluun mahtuu. Terveystalo on mukana vastaavassa kokeilussa kymmenellä paikkakunnalla ja kaikki ajanvaraukset tehdään yhden valtakunnallisen ajanvarauksen kautta. Jos asia ei ole kiireellinen, ajan saattaa saada 3–4 viikon päähän, mutta akuutit ajat pyritään saamaan samalle päivälle.

Lue myös: Terveystalo kiinnostanut eniten valinnanvapauskokeilussa päijäthämäläisiä
 

Onko henkilökuntaa tarkoitus lisätä?

Elo-syyskuun vaihteessa tehtävässä aloittaa toinenkin lääkärin ja hoitajan tiimi. Nyt kesällä valinnanvapauslääkärin oltua lomalla kaksi lääkäriä tuurasi tehtävässä ja akuuteissa tapauksissa aikoja järjestettiin kaikilta Terveystalon lääkäreiltä.

Onko Terveystalo ollut tyytyväinen valinnanvapauskokeiluun?

Olemme ihan tyytyväisiä, yhteistyö muiden kanssa on ollut hyvää, ja kokouksia on pidetty. Pilottihankkeissa on tietysti aina alussa kaikenlaisia käytännön asioita mietittävänä. Ihmiset ovat listautuneet asiakkaiksi, koska heillä on ollut tarve päästä lääkäriin. Alkuvaiheessa kysyntä on siksi aina kovempaa kunnes se tasaantuu. Se kertoo siitä, että aikoja on ollut vaikea saada. Kun asiakkailta on kysytty, miksi he haluavat vaihtaa Terveystaloon, saatavuus on ollut yleisin syy.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X