Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Helteet näkyvät reikinä kauppojen juomahyllyissä – Hartwall: "Toimitusajat saattavat venyä"

Hellekelit kasvattavat etenkin kivennäisvesien ja virvoitusjuomien myyntiä. Olvin panimolla kasvun arvioidaan olevan 20–30 prosentin luokkaa. Kasvaneen kysynnän vuoksi panimoiden toimituksiin on tullut viivästyksiä ja katkoja. Panimoilla uskotaan tuotteita kuitenkin riittävän, kunhan helleputki ei veny todella pitkäksi.

Hartwallin tuotteista etenkin lähde- ja kivennäisvedet kasvattavat myyntiään lämpötilojen noustessa hellelukemiin. Ari Tanskanen lastasi Lappeenrantaan lähtevää rekkaa Hartwallin Lahden tuotantolaitoksella torstaina. Kuva: Jonne Heinonen

Pitkään jatkuneen helleputken vuoksi kauppojen juomahyllyillä on ollut viime aikoina tavallista tyhjempää. Virvoitusjuomien kasvaneen menekin vuoksi panimot joutuvat tekemään toden teolla töitä, jotta tuotteita saataisiin toimitettua myyntiin riittävästi. Panimoiden edustajien mukaan kaikkein suurin ja nopein myynninkasvu tapahtuu vesissä ja kivennäisvesissä.

Hartwallin myyntijohtaja Seppo Salkoharju sanoo, että tällä hetkellä Lahden tuotantolaitoksessa "kaikki pyörät pyörivät maksimitehoilla." Hänen mukaansa asiakkaiden tilaukset on tähän asti pystytty pääsääntöisesti hoitamaan.

– Toimitusajat saattavat venyä ja joitakin toimituksia siirtyä seuraaville päiville, ja joissakin tuotteissa voi olla tilapäisiä katkoksia. Emme aina välttämättä pysty toimittamaan juuri sitä pakkausta, jonka asiakas haluaisi. Joka päivä ratkomme näitä ongelmia. Mikään tuote tai tuoteryhmä ei kuitenkaan uhkaa loppua kesken.

Hartwallin Lahden tuotantolaitoksen logistiikan ohjauspäällikön Antti Nousiaisen mukaan työvuoroja on lisätty hellejakson vuoksi.

– Tuotannon puolella viikonlopputyöt ovat kesällä normaaleja, mutta logistiikassa juoman jakelua ei tavallisesti viikonloppuisin tehdä. Nyt tehdään.

Nousiainen muistuttaa, että lämpötilojen nousun lisäksi panimoiden kesää vilkastuttavat erilaiset yleisötapahtumat.

– Esimerkiksi isoille rockfestareille ajetaan rekkakaupalla tavaraa.

Hänen mukaansa vilkkaimpina helleviikkoina tehtaalta lähtee päivässä useita satoja rekkoja juomakuormineen.

Tämä viikko on ollut Hartwallin Lahden tuotantolaitoksella kesän vilkkain. Kuva: Jonne Heinonen

Kivennäisvesien ja virvoitusjuomien myynnissä kymmenien prosenttien nousu

Panimoliiton mukaan jäsenyritysten kesäkuukausien myynti on arviolta kolmannes koko vuoden myynnistä, ja pitkään jatkuva helle vauhdittaa menekkiä entisestään. Olvin panimolla joidenkin tuotteiden toimituksessa on ollut helteiden aikana muutamien päivien katkoksia, kun varastot ovat tyhjentyneet.

– Kauppojen hyllyissä on varmasti ollut paikka paikoin reikiä. Tällainen menekin nousu on vaikea ennakoida, sanoo Olvin tuotantojohtaja Lauri Multanen. Hänen mukaansa hellekelit kasvattavat kivennäisvesien ja virvoitusjuomien myyntiä arviolta 20–30 prosenttia.

Hartwallin Salkoharju ei paljasta lukuja, mutta hänen mukaansa tuotteiden myynti voi lähteä helteillä "hurjaankin kasvuun." Salkoharjun mukaan säät sanelevat sen, joutuvatko panimot tulevina viikkoina ahtaalle.

– Jos helteet jatkuvat todella pitkään, raaka-aineiden saatavuudessa voi tulla ongelmia. Nyt sellaista ei ole näköpiirissä, mutta jos tämä jakso jatkuu vaikka kuukauden, jotakin sellaista saattaa ilmetä.

Lue myös: Hannele Alakarhu lähti insinööriopintojen aikana vaihtoon ja löysi itsensä oluenvalmistuskurssilta parrakkaiden miesten seasta – johtaa nyt Lahden Hartwallin juomien valmistusta
 

Vichyt hittituotteita, alkoholijuomissa kasvu maltillista

Kivennäisvesien ja virvoitusjuomien ohella myös oluet, siiderit ja lonkerot kasvattavat myyntiään lämpötilojen noustessa hellelukemiin. Alkoholijuomissa nousupiikki ei ole kuitenkaan yhtä suuri kuin alkoholittomissa tuotteissa.

– Ilmeisesti suomalainen juo oluensa kelistä riippumatta, sateella vain sisätiloissa, sanoo Salkoharju.

Hellekelien hittituotteita ovat sekä Hartwallilla että Olvilla suolaa ja kivennäisaineita sisältävät perinteiset vichyvedet. Niiden ohella erilaiset maustetut kivennäisvedet ovat kasvattaneet suosiotaan trendinomaisesti jo vuosia.

Vaikka kesän sääolosuhteita ja mahdollisia hellejaksoja on vaikea tarkkaan ennakoida, Hartwallilla nopeisiin menekkikasvuihin yritetään varautua mahdollisimman hyvin.

– Suunnittelemme kapasiteetin normaalia, emme huonoa tai huippulämmintä kesää varten. Yritämme tehdä tuotannosta ja jakelusta mahdollisimman joustavan, jotta pystymme tarvittaessa kasvattamaan kapasiteettia, myyntijohtaja Seppo Salkoharju sanoo.

Vilkkaimpina helleviikkoina Hartwallila lähtee jakeluun useita satoja rekkalasteja juomia. Kuva: Jonne Heinonen

Lahden alueen kaupoissa ollut puutteita valikoimissa

Osuuskauppa Hämeenmaan ryhmäpäällikkö Erja Kaila sanoo, että panimotuotteiden osalta menekki keskittyy helteillä vichy- ja kivennäisvesiin, joissa tapahtuu "räjähdysmäinen myynninkasvu." Hänen mukaansa S-ryhmän liikkeisiin on helteiden vuoksi syntynyt jonkin verran valikoimapuutteita.

– Tavarantoimittajilla on suosituimpien vichyjen osalta toimitusvaikeuksia. Jonkin verran on tullut asiakaspalautetta siitä, että on tyhjää hyllyissä.

Myös Trion K-marketissa helteiden vaikutus on huomattu.

– Onhan myynti ihan toista kuin viime kesänä, kun oli sateiset säät. Yhdellä tuottajalla on ollut haasteita, eikä tavaraa ole pystytty toimittamaan, sanoo kauppias Erkki Saarinen.

Paavolan K-Citymarketin kauppias Petri Putila kertoo, että on ollut aikoja, jolloin esimerkiksi lähdevesiä on ollut valikoimissa vain vähän.

– Yllättävän hyvin olemme kuitenkin pystyneet tarjoamaan tuotteita.

Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Nautitko helteestä?
Nautitko helteestä?
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi