Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Osa kirjaston asiakkaista on jäänyt ilman sähköpostiin kilahtavaa eräpäivämuistutusta – "Vastuu eräpäivästä on aina asiakkaalla"

Ongelmia on esiintynyt viime viikolla Gmailin ja Hotmailin sähköpostien kanssa. Asiakkaita ovat kismittäneet erityisesti myöhästyneistä lainoista perityt maksut.

Essi Kilpeläinen saa itse muistutuksen eräpäivästä sähköpostiinsa, mutta ei kuitenkaan ole havainnut ongelmia palvelun käytössä. Hänen mukaansa on kuitenkin ristiriitaista maksaa myöhästyneistä lainoista, jos tilattu palvelu ei olekaan toiminut. Kilpeläinen asioi keskiviikkona Lahden kaupunginkirjastossa poikansa Oivan kanssa. Kuva: Mirja Hussain

Kirjaston sähköpostilla lähetettävien lainojen eräpäivämuistutusten lähettämisessä on ollut ongelmia. Hotmail- ja gmail-osoitteisiin lähetetyt eräpäivämuistutukset eivät ole menneet perille, minkä takia kyseisiä osoitteita käyttäville asiakkaille on saattanut kertyä laskua myöhästyneistä lainoista.

Häiriö havaittiin viime viikolla ja saatiin korjatuksi maanantaina. Ongelmia saattaa kuitenkin vielä esiintyä hotmailin osoitteiden kohdalla.

Kirjaston sähköpostin toiminnasta vastaavan Provincian ICT-palveluiden liiketoimintajohtajan sijaisen Ritva Salmisen mukaan tämä johtuu siitä, että Hotmailin ja Gmailin järjestelmien asetukset ovat tulkinneet eräpäivämuistutukset roskapostiksi. Salmisen mukaan muihin osoitteisiin eräpäivämuistutukset ovat menneet normaalisti.

Lahden kaupunginkirjaston verkko- ja viestintäkoordinaattori Tanja Ojakankaan mukaan eräpäivämuistutusten lähettämisessä on ilmennyt ongelmia useamman kerran kuluvan kesän aikana. Salmisen mukaan aiemmat häiriöt eivät kuitenkaan ole johtuneet samasta syystä kuin viime viikolla, muttei kuitenkaan osannut arvioida syitä niiden takana.

Aiemmin toiminut moitteettomasti

Etelä-Suomen Sanomien saamissa yhteydenotoissa kirjaston asiakkaat ovat kritisoineet sitä, että lainaajille ei ole tiedotettu esimerkiksi sähköpostitse ongelmista eräpäivämuistutuksissa.

Yksi eräpäivämuistutusten lähettämisessä ilmenneistä ongelmista kärsinyt on lahtelainen Anneli Seppälä. Hän asioi alkuviikosta Lahden kaupunginkirjastossa, jolloin hänelle kerrottiin lainojen uusimisen yhteydessä, että hänelle oli kertynyt maksamattomia maksuja myöhässä olevista lainoista.

Seppälä ei ollut saanut sähköpostimuistutusta lähenevästä eräpäivästä, joten hän ei ollut tajunnut, että hänen lainansa olivat myöhässä.

Seppälä on käyttänyt eräpäivämuistutusta useita vuosia, eikä ongelmia ole hänen mukaansa ilmennyt aikaisemmin. Juuri tämän takia hän onkin luottanut siihen, että sähköpostimuistutus on aina tullut eikä hänen tarvitse käydä verkossa tarkistamassa kirjojen eräpäiviä tai merkata niitä esimerkiksi kalenteriin.

– En kiellä, etteikö minun pitäisi itse vahtia eräpäiviä, mutta oletan, että jos käytän tällaista palvelua, häiriöistä sen toiminnassa ilmoitettaisiin minulle myös henkilökohtaisesti, Seppälä toteaa.

Lahden kaupunginkirjastossa hänelle kerrottiin, että asiakas on itse vastuussa lainoistaan, ja että jokaiselle asiakkaalle henkilökohtaisesti ilmoittaminen olisi ollut liian työlästä.

"Eräpäivämuistutus on vain lisäpalvelu"

Lahden kaupunginkirjaston verkko- ja viestintäkoordinaattori Tanja Ojakangas kuitenkin kertoo, että tietosuojalainsäädännön vuoksi kirjasto ei saa käyttää asiakkaidensa sähköpostirekisteriä muuhun kuin lainausten valvontaan, joka tarkoittaa, että kirjasto ei esimerkiksi voi lähettää rekisterin sähköpostiosoitteisiin massasähköpostia.

Sähköpostitiedotus häiriöstä eräpäivämuistutusten lähettämisessä lukeutuu Ojakankaan mukaan massapostituksiin.

– Vaikka sähköpostitse ilmoittaminen olisikin ollut mahdollista, niin ilmoitukset eivät tässä tapauksessa olisi tavoittaneet kaikkia asiakkaita, sillä ongelmia oli nimenomaan sähköpostiviestien perille menemisen kanssa.

Ojakangas muistuttaa, että vastuu eräpäivästä on aina asiakkaalla. Maininta tästä löytyy myös Lastu-kirjastojen käyttösäännöissä, joita asiakas sitoutuu noudattamaan saadessaan kirjastokortin.

– Eräpäivämuistutus on vain lisäpalvelu. Koska eräpäivämuistutuksen perille saapuminen asiakkaan sähköpostiin ei ole meidän hallinnassamme, emme voi taata, että ilmoitus menisi aina perille. Tästä johtuen se, että viesti ei mene perille, ei vapauta maksuista, koska eräpäivä on asiakkaalla tiedossa lainasta saatavan kuitin ja verkkopalvelun kautta, Ojakangas lisää.

Sohvi Auvinen
sohvi.auvinen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X