Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Liipolan liikennetunnelien louhinnat alkavat pian täysipainoisesti – "Päivittäistä räjäyttelyä ainakin vuoden ajan"

Lahden eteläisen kehätien työmailla räjäytellään nyt päivittäin. Liikenne pysähtyy aika ajoin, mutta rakennuksia louhinta ei vahingoita.

Projektijohtaja Janne Wikström Liikennevirastosta kertoo, että Liipolan tunnelien louhinta vaatii noin 800-1200 räjäytystä. Kuva: Vili Uuskallio

Lahden eteläisen kehätien louhintatyöt ovat käynnistymässä toden teolla. Liipolassa varsinaisten liikennetunnelien louhiminen on pääsemässä kunnolla vauhtiin ensimmäisen tutkimustunnelin valmistuttua. Lisäksi räjäytyksiä tehdään Patomäen betonitunnelityömaalla ja Kujalan eritasoliittymässä.

Heinäkuun lopulla ryhdytään myös leventämään valtatie 4:n kallioleikkauksia Hartwallin lähistöllä.

Hollolan puolella merkittäviä louhintoja tehdään puolestaan Soramäen eritasoliittymän alueella sekä Hirvikallion ja Patiokallion kohdalla.

Satoja räjäytyksiä

Kuva: Jani Keronen

Pisimpään räjähtelee Liipolassa. Liikenneviraston projektijohtaja Janne Wikström kertoo, että kilometrin mittaisten liikennetunnelien louhinnan arvioidaan kestävän yhdestä kahteen vuotta.

Tavoitteena on saada työ valmiiksi 13 kuukaudessa, mutta lopullinen kesto riippuu muun muassa kallion laadusta. Kallion tärinänjohtavuus vaikuttaa siihen, kuinka monen metrin pituinen osuus eli katko pystytään kerralla louhimaan.

– Katkon pituudesta riippuen tunnelien louhinta vaatii noin 800–1200 räjäytystä. Se tarkoittaa liki päivittäistä räjäyttelyä ainakin seuraavan vuoden ajan.

Näiden räjäytysten lisäksi Liipolassa tehdään tunnelin itäisellä suuaukolla noin 300 avolouhintaräjäytystä.

Kaikkiaan Liipolan tunnelista louhitaan kiviainesta 200 000 kuution verran.

– Määrä vastaa kahta eduskuntataloa. Kaikki louhittu kiviaines käytetään työmaalla hyväksi, kertoo Skanskan projektipäällikkö Jari Volanen.

Louhetta hyödynnetään esimerkiksi teiden rakentamisessa.

Neljä metriä kerrallaan

Kuva: Jani Keronen

Meluilmoitukseen annetun päätöksen mukaisesti louhintoja on oikeus tehdä Liipolassa arkisin seitsemästä iltakymmeneen ja tarvittaessa myös viikonloppuisin.

Volasen mukaan räjäytykset pyritään kuitenkin lopettamaan kello 21:een mennessä.

Liikennetunnelien louhinta alkaa täysipainoisesti sitten, kun toinenkin tutkimustunneli ja itäinen tunnelinsuu valmistuvat. Silloin tunneleissa räjäytellään keskimäärin 2–4 kertaa päivässä. Niiden lisäksi Liipolassa tehdään päivittäin pari avolouhintaräjäytystä.

– Tunnelia louhitaan kerrallaan noin neljän metrin pätkä. Ensin tunneliin porataan reikiä, jotka panostetaan, ja tunnelin suuaukko suljetaan. Räjäytyksen jälkeen poistetaan louhe ja irtolohkareet. Sen jälkeen sama kiertokulku alkaa alusta, Wikström kertoo.

Tärinöitä mitataan tarkasti

Ulkopuolinen asiantuntija on käynyt etukäteen katselmoimassa Liipolan tunnelityömaan lähistön rakennukset ja määritellyt erikseen kunkin tärinänkeston.

Rakennusten ympäristöön on sijoitettu tärinämittareita, jotka lähettävät jokaisen räjäytyksen jälkeen räjäytystyönjohtajalle tekstiviestillä mittaustulokset.

– Pystymme seuraamaan tilannetta reaaliaikaisesti. Räjäytykset ovat olleet noin 20–30 prosenttia rakennuksille lasketuista maksimiarvoista, eli eivät lähelläkään raja-arvoja, Wikström sanoo.

Tärinää ja liikennehäiriöitä

Kehätien rakennustyöt aiheuttavat eniten häiriöitä seuraavan vuoden ajan. Louhintatyöstä aiheutuu melua, pölyä ja tärinää. Lisäksi louhinta haittaa paikoin liikennettä.

Liikenneviraston arvion mukaan Liipolan tunnelityömaan lähistöllä asuu parituhatta ihmistä, joiden arkeen räjäytykset vaikuttavat. Tunnelin päällä sijaitsee kymmenisen kerrostaloa ja lisäksi työmaan vieressä on omakotitaloja.

Räjäytyksiin ja rakennustöihin liittyvää epätietoisuutta on pyritty lievittämään järjestämällä kolmesti vuodessa yleisötilaisuuksia, joissa kerrotaan hankkeen etenemisestä ja aikatauluista.

Lahden puolella tehtävistä räjäytyksistä on mahdollista saada tieto noin puoli tuntia etukäteen tekstiviestipalvelun avulla. Jakelulistalle pääsee lähettämällä nimensä ja kännykkänumeronsa Valtari-allianssin numeroon 0503084770.

Eteläisen kehätien rakennustöistä vastaavat Lahden puolella Skanska Infra Oy ja Pöyry Finland Oy, jotka Liikennevirasto on valinnut allianssikumppaneikseen. Hollolassa urakoinnista vastaa Destia Oy.

Kehätien on määrä avautua liikenteelle vuonna 2020.

Jannika Melkko
jannika.melkko@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi