Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Ei enää kaikkea kaikille – Päijät-Häme keskittyy matkailussa omiin valtteihinsa

Keskiössä ovat suurtapahtumat, urheilumatkailu ja elämykset.

Ensi vuonna suurtapahtumien sarjaa jatkavat Ironmanin (kuvassa) lisäksi muun muassa Kuninkuusravit, esperanton maailmankongressi ja haulikkoammunnan maailmancup, jonne odotetaan kilpailijoita 70–80 maasta. Kuva: Aku Isotalo

Matkailuelinkeino on Suomessa valtavassa nousussa, ja Lahden seutu aikoo ottaa kasvusta osansa.

Vuonna 2016 laadittu Päijät-Hämeen matkailu- ja tapahtumastrategia tähtää siihen, että matkailusta tulee yksi maakunnan kärkielinkeinoista vuoteen 2025 mennessä.

Tavoitteeseen on vielä matkaa, mutta työ sen saavuttamiseksi on kovassa vauhdissa.

– Olemme panostaneet tapahtumien hankintaan ja onnistuneet siinä myös. Meillä on tänä vuonna ennätysvilkas tapahtumakesä. Toukokuussa oli Red Bull -ylämäkijuoksu Salpausselän suurmäessä, kesäkuussa Jukolan viesti ja viikonloppuna Ironman-kisa, Lahden kaupungin yhteysjohtaja Mari Kuparinen luettelee viimeisimpiä tapahtumia.

Vajaan vuosikymmenen aikana on tarkoitus lisätä merkittävästi matkailualan työpaikkojen ja matkailun tuomien tulojen määrää.

Jos strategian tavoitteet täyttyvät, vuoteen 2025 mennessä välittömien matkailutulojen tulisi nousta Päijät-Hämeessä yli 100 miljoonalla eurolla toissavuotisesta.

Ensi vuonna suurtapahtumien sarjaa jatkavat Ironmanin lisäksi muun muassa Kuninkuusravit, esperanton maailmankongressi ja haulikkoammunnan maailmancup, jonne odotetaan kilpailijoita 70–80 maasta.

Suurten tapahtumien aktiivisen hakemisen ohella matkailustrategia painottaa urheilu- ja liikuntamatkailun sekä matkailuun perinteisesti liitettyjen aktiviteettien, kuten kulttuuritarjonnan ja luontoelämysten, kehittämistä.

– Kolme osa-aluetta takaa sen, ettei matkailustrategiamme ole vain yhden kortin varassa, Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsman sanoo.

Maakunnan vahvuudet esiin

Forsmanin mukaan strategia korostaa maakunnan olemassa olevia vahvuuksia ja erityisosaamista. Tarkoituksena ei ole haalia "kaikkea kaikille", vaan erottautua muista. Paikalliset elinkeinoelämän toimijat ovat olleet mukana laatimassa toimintasuunnitelmaa.

– Varsinkin tapahtumapuolella olemme onnistuneet lähtemään aiempaa isommin liikkeelle. Emme ole hakeneet mitä tahansa tapahtumia, vaan sellaisia, jotka kytkeytyvät luontevasti Lahteen, Kuparinen sanoo.

Lahden profiilia urheilukaupunkina halutaan tietoisesti vahvistaa. Siksi esimerkiksi triathlonkilpailu Ironman on esimerkki juuri sellaisesta tapahtumasta, joita Lahti haluaa lisää.

– Kestävyysurheilukilpailu sopii erittäin hyvin tänne. Toisaalta tapahtuma tuo sekä kotimaisia että ulkomaisia osallistujia ja heidän perheenjäseniään, mikä lisää majoittumisvuorokausia hotelleissamme, Kuparinen perustelee.

Viestintäjohtaja Heini Moision mukaan vielä riittää tehtävää siinä, että Lahtea ja Päijät-Hämettä opitaan markkinoimaan oikealla tavalla.

– En mielelläni sano, ettei meillä ole tarpeeksi rahaa markkinointiin, koska aina ei tietenkään tarvita rahaa. Esimerkiksi Mikkelin markkinointibudjetti on kuitenkin moninkertainen meidän budjettiimme verrattuna, vaikka kaupunki on huomattavasti pienempi. Sellainen panostus tuo myös tulosta, Moisio sanoo.

Erottautuminen on tärkeää

Matkailu kasvaa Suomessa tällä hetkellä merkittävästi rivakammin kuin Euroopassa keskimäärin, kertoo Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin johtaja Antti Honkanen.

Honkasen mukaan Suomi houkuttelee kansainvälisiä matkailijoita pohjoisella sijainnillaan ja turvallisuudella.

– Perinteiset matkakohteet alkavat olla jo niin tukossa, että eksoottinen pohjoinen kiehtoo.

Monet kunnat investoivat nyt matkailuun. Aika on otollinen, mutta matkailun tuomien tulojen jakautumisessa alueelliset erot ovat suuria. Helsinki ja Lappi porhaltavat kärjessä.

Kilpailu niin koti- kuin ulkomaisistakin matkailijoista on kovaa, joten muista kohteista erottautuminen on ensiarvoisen tärkeää.

– Pitää korostaa sitä, mitä ihan kaikilla ei ole.

Tapahtumien järjestäminen on hyvä keino houkutella matkailijoita. Honkasen mukaan kilpailussa pärjääminen edellyttää ennen kaikkea ankaraa työtä ja toimivaa tapahtumaorganisaatiota, joka osaa myydä tapahtumia niiden järjestäjille.

Keskeistä on ympärivuotinen jatkuvuus. Pari isoa tapahtumaa ei yksinään riitä, vaan tapahtumatarjonnan on oltava säännöllistä.

Aina ei myöskään tarvitse tavoitella taivaita.

– Pienilläkin tapahtumilla saa positiivista tulosta aikaan. Esimerkiksi jalkapallon nappulakisat tai koiranäyttelyt saattavat täyttää keskikokoisen kaupungin hotellit ihan hyvin. Erilaiset konferenssitkin tuovat merkittävästi väkeä paikkakunnalle.

Jannika Melkko
jannika.melkko@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi