Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Voisiko Vesijärvenkadulla näyttää tältä? Havainnekuva kertoo, miten ajoradalta otettaisiin tilaa pyöräilylle ja pysäköinnille

Päijänteenkadun risteykseen rakennetaan elokuussa kokeiluluontoisesti taideaukio. Vesijärvenkadun kaventaminen voi toteutua aikaisintaan ensi vuonna.

Konsultin tekemässä havainnekuvassa Vesijärvenkadulla kulkee kaksisuuntainen pyörätie. Kuva: WSP Finland / Eeva Henriksson

Toinen Vesijärvenkadun pohjoiseen johtavista ajokaistoista on muutettu pyörätieksi. Kadun toisella reunalla ajoradalta on otettu tilaa parkkipaikoille, jotka eivät enää olisi katupuiden välissä. Katutilaa on jäsennelty myös istutuksilla.

Konsultin tekemä havainnekuva kertoo, miltä Kirkkokadun ja Lahdenkadun välinen Vesijärvenkadun osuus voi näyttää kavennettuna. Kevyillä järjestelyillä tehtävä kavennuskokeilu voisi toteutua aikaisintaan ensi vuonna.

– Tekninen ja ympäristölautakunta linjasi keväällä, että Vesijärvenkadun kokeilun suunnittelua jatketaan. Päijänteenkadun aukio toteutetaan kokeiluna elokuussa. Vesijärvenkadun suunnittelua jatketaan vuorovaikutteisesti syksyllä, projektipäällikkö Riitta M. Niskanen kertoo.

Taideaukio Päijänteenkadulle

Kokeilun ensimmäisessä vaiheessa Vesijärvenkadun ja Päijänteenkadun risteyksen ajoyhteys katkaistaan. Paikalle on tulossa elokuussa taideaukio.

– Se viestii siitä, että Päijänteenkadusta tulee aikanaan reitti uuteen taide- ja muotoilukeskukseen. Taideaukio valaisullaan ja mahdollisilla uusilla taideteoksillaan kertoo kulkijoille, että Päijänteenkadulla on jotain mielenkiintoista lisää, Lahti Cityn toiminnanjohtaja Janne Viitamies sanoo.

Taideaukiota on ideoitu yhdessä yrittäjien, nuorten ja lähitalojen asukkaiden kanssa.

– Päijänteenkadun varren kerrostaloyhtiöt ovat olleet ihan mielissään, että tällainen toiminta-alue voisi tulla. He voisivat käyttää aukiota oleskelupihanaan. Monikulttuurikeskus Multi-Cultilla on paljon yhteisöllistä toimintaa, Niskanen toteaa.

Jalkakäytävällä vaaratilanteita

Vesijärvenkadun liikenne kulkee nyt neljällä kaistalla Lahdenkadun risteykseen saakka. Kuva: Mirja Hussain

Idea Vesijärvenkadun kavennuskokeilusta syntyi yrittäjille järjestetyissä työpajoissa. Niskasen mukaan tavoitteena on, että kaikilla liikennemuodoilla olisi tasavertaiset olosuhteet.

– Asiointiliikennettä saataisiin parannettua. Ongelmana on erityisesti, että jalankulkijat ja pyöräilijät samalla väylällä. Siellä on koettu ongelmia ja konfliktitilanteita.

Kaventaminen olisi mahdollista Kirkkokadun risteyksen pohjoispuolella, jossa kulkee huipputunnin aikana yhteen suuntaan noin 700 ajoneuvoa. Matkakeskuksen ja kaupungin kaupallisen ytimen välillä kaistoja tarvitaan neljä, sillä esimerkiksi Hämeenkadun risteyksen eteläpuolella huipputunnin liikennemäärä on yhteen suuntaan noin 1 150 ajoneuvoa.

– Liikennevirta antaa mahdollisuuden siihen, että meillä on mahdollisuus jakaa kaistoja toisin. Näillä perusteilla lähdetään viemään suunnittelua eteenpäin.

Kokeilussa ei kajota rakenteisiin

Lautakunta linjasi keväällä, että Vesijärvenkatua ei kavenneta niin kauan kuin Paasikivenaukio on myllerryksen kourissa Ranta-Kartanon katutöiden takia. Osa päättäjistä kannattaa kokeilua, osa haluaa vielä lisäselvityksiä.

– Jos kaikki on Lahdenkadulla kunnossa ensi keväänä, silloin meillä on mahdollisuus edetä ensi vuonna, Niskanen ennakoi.

Niskasen mukaan Päijänteenkadun aukiokokeilu saadaan toteutettua noin 10 000 eurolla. Myös Vesijärvenkadun kaventaminen tehtäisiin suhteellisen pienellä budjetilla.

– Emme tee mitään sellaista, joka vaatisi asvaltin poistamista tai rakenteisiin kajoamista.

Kuva: Anssi Hietamaa
Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X