Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lifecare-painajainen jatkuu Päijät-Hämeessä – "Joudumme käsipelillä tarkistamaan, että asiat ovat oikein"

Terveyskeskusten ja erikoissairaanhoidon käyttämä Lifecare-potilastietojärjestelmä aiheuttaa yhä päänvaivaa, ja ongelmia on ilmennyt myös muualla Suomessa.

Päijät-Hämeen keskussairaalan Akuutti24:ssä työskentelevälle sairaanhoitaja Arja Niinimäelle Lifecare on päivittäinen työkalu. Järjestelmään kirjattujen potilastietojen on oltava käytettävissä milloin tahansa. Kuva: Sami Lettojärvi

Terveyskeskusten ja erikoissairaanhoidon käyttämä Lifecare-potilastietojärjestelmä takkuaa edelleen vaikka pahimpia puutteita onkin onnistuttu poistamaan. Ongelmat jatkuvat muun muassa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä.

Hyvinvointiyhtymän toimialajohtaja Juhani Sand sanoo järjestelmän takeltelevan palveluiden tilastointipuolella, mikä taas aiheuttaa ongelmia laskutuksessa.

– Joudumme käsipelillä tarkistamaan, että asiat ovat oikein. Siinä on viivettä.

Samoin Lifecare ontuu potilaiden lääkitykseen liittyvässä tietoliikenteessä. Vääriä reseptejä ei kuitenkaan ole enää ilmaantunut. Laboratoriolähetteissä ja -vastauksissa havaittuja järjestelmävikoja on sen sijaan vielä jäljellä.

Loppukesällä uudet lääkkeet

Kesälomien jälkeen tehdään seuraava iso ohjelmistopäivitys, jonka on määrä saada tietojärjestelmä entistä paremmaksi.

– Vielä on paljon tehtävää. Tosin osa on normaalia kehitystyötä. Aina on asioita, jotka on saatava paremmiksi, huomauttaa toimialajohtaja Sand.

Hänen mukaansa hyvinvointiyhtymä on edelleen vaatimassa korvauksia Lifecaren toimittaneelta Tieto oyj:ltä. Summat täsmentyvät vasta, kun järjestelmä on kunnossa ja aiemmin esiintyneet haitat ovat lopullisesti arvioitavissa.

Tulosaluejohtaja Petri Pekkala myöntää, että hyvinvointiyhtymän henkilöstö on ollut tietoliikenneongelmien vuoksi lujilla.

– Työntekijästä ja työstä riippuen tämä on ollut erittäin raskasta tai vielä raskaampaa.

Vikoja ympäri maata

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran mukaan Lifecare on teettänyt ylimääräistä työtä ja vaivaa myös Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä, Varkauden ja Nurmijärven terveyskeskuksissa sekä Paimion-Sauvon kansanterveyskuntayhtymässä.

Kainuun sote-kuntayhtymän hallintoylilääkäri Esa Ahonen kertoo hankaluuksien olevan samanlaisia kuin Päijät-Hämeessäkin. Esimerkiksi tilastointihäiriöt ovat johtaneet siihen, ettei kuntayhtymän toiminnasta saada Valviralle kaikkia edellytettyjä tietoja.

Näyttää siltä, että työtä on enemmän kuin etukäteen oli arvioitavissa. Kainuun soten hallintoylilääkäri Esa Ahonen

– Vähän kerrassaan tulee korjauksia ja parannuksia, mutta yllättävästi myös uusia ongelmia.

Ahosen mukaan Lifecareen liittyvien vaikeuksien määrä tuli täytenä yllätyksenä. Myös Kainuun sote-yhtymässä on keskusteltu mahdollisen korvausvaatimuksen esittämisestä Tiedolle.

– Mitään tarkkoja euromääriä tai aikatauluja ei voi sanoa, mutta neuvottelut ovat meneillään.

Jäljellä "pientä viilausta"

Nurmijärven terveyskeskuksen ylilääkäri Paula Kantola arvioi Lifecaren vaativan vielä "pientä viilausta" tietojen tilastointiin ja raportointiin liittyvissä puutteissa. Pahimmat viat ovat kuitenkin jo pois päiväjärjestyksestä.

Nurmijärvellä on Lifecaren jäljiltä jouduttu tarkistamaan potilaiden lääkelistoja.

– Käytännössä ei ole tapahtunut virheitä, mutta tämä on teettänyt meillä valtavasti töitä, arvioi Kantola.

Työstä ei ole ollut puutetta myöskään Varkauden terveyskeskuksessa, jossa ongelmat reseptien uusimisessa jatkuvat.

Lue myös: Saakelin sote-uudistus – ketä kiinnostaa?
 

– Reseptit on uusittu potilaspapereiden kautta ja se hidastaa toimintaamme, sanoo perusterveydenhuollon ylilääkäri Antti Sandell.

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri on aikonut ottaa surullisenkuuluisan tietojärjestelmän käyttöönsä marraskuussa.

– Ei ole vielä tehty lopullista päätöstä, siirretäänkö ajankohtaa myöhemmäksi. Olemme kuulleet, mitä ongelmia muualla maassa on ollut, sanoo sairaanhoitopiirin ylikemisti Kari Åkerman.

Helsingin kaupungin hammashuollossa Lifecareen siirryttiin tänä vuonna. Järjestelmä ei ole toiminut toivotulla tavalla.

Jälkipyykki kesken

Lifecare-potilastietojärjestelmän teettämien ongelmien jälkipyykki on vielä pesemättä. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on saanut Lifecaren suunnitelleelta Tieto oyj:ltä selvityksen järjestelmän käytössä ilmenneistä vaikeuksista.

Valvira haluaa tietoja Lifecaren kahdesta eri versiosta, joita terveydenhuollon viranomaiset ovat käyttäneet. Osa Tieto oyj:n tekemistä korjauksista ja päivityksistä on vasta tulossa.

– Pitää seurata, että korjausversiot saadaan kaikille toimijoille käyttöön ja seuraamme, mitä yhteydenottoja meille kesän aikana tulee. Mahdollisesti myös tarkastus on tavanomainen keino, jossa valmistajan kanssa käydään syksyn aikana tilannetta läpi, kertoo yli-insinööri Antti Härkönen Valvirasta.

Ohjeistus tulossa

Kun kaikki tarvittavat selvitykset on saatu, Valvira laatii ohjeet, miten vastaavanlaiset järjestelmäviat voidaan jatkossa välttää. Valvira, Kela, sosiaali- ja terveysministeriö sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos linjaavat samalla sitä, miten tietojärjestelmiä pitäisi testata ennen lopullista käyttöönottoa.

Lifecarensa kanssa myrskyn silmään joutunut Tieto oyj on saanut kiitosta, että järjestelmävikoihin on tartuttu viipymättä.

– Kun korjattavien asioiden määrä alkuvuonna selvisi, niin se huomioon ottaen tahti on ollut kohtuullinen, arvioi tulosaluejohtaja Petri Pekkala Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymästä.

Työntekijästä ja työstä riippuen tämä on ollut erittäin raskasta tai vielä raskaampaa. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tulosaluejohtaja Petri Pekkala

Kainuun soten hallintoylilääkäri Esa Ahonen on samoilla linjoilla Pekkalan kanssa.

– He (so. Tieto) ovat olleet ripeästi hoitamassa asiaa. Näyttää kuitenkin siltä, että työtä on enemmän kuin etukäteen oli arvioitavissa.

Lifecare-sotku on toistaiseksi laajin lajissaan. Antti Härkösen mukaan aikaisemmin on tullut vastaan vain tietojärjestelmien hetkellisiä häiriöitä, jotka on kyetty selvittämään nopealla aikataululla.

Kieltolinjalle tuskin mennään

Valviralla olisi ääritapauksissa mahdollisuus kieltää tietojärjestelmän käyttö kokonaan. Lifecaren kohdalla siihen ratkaisuun tuskin mennään. Antti Härkösen mukaan kieltolinjalle lähtö edellyttäisi sitä, että valmistaja suhtautuisi järjestelmän vikoihin ja niiden korjaamiseen täysin välinpitämättömästi.

Kela käyttää järjestelmäasioissa niin ikään vahvaa päätösvaltaa. Kela voisi halutessaan katkaista potilastietojärjestelmän yhteyden Kansalliseen terveysarkistoon eli Kanta-arkistoon. Yhteyden katkaiseminen rajoittaisi järjestelmän toimintaa tuntuvasti.

Tieto oyj:n terveydenhuollon toimialajohtaja Kimmo Alaniska kertoi ESS:lle sähköpostitse, että järjestelmätoimittaja on tehnyt viime kuukaudet tiiviisti töitä ongelmien ratkaisemiseksi.

– Esimerkiksi yli 50 asiantuntijaamme on ollut paikan päällä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä käymässä tarkennetusti läpi toimintamalleja, työnkulkua ja testausta. Olemme järjestäneet viime viikkoina myös lisäkoulutukset yli tuhannelle käyttäjälle sekä tuottaneet päivitetyn koulutusmateriaalin.

Alaniskan mukaan Lifecareen tehtiin aivan äskettäin kattava ohjelmistopäivitys, jolla potilasturvallisuuteen liittyvät virheet saatiin poistetuksi. Syksyllä tehtävän päivityksen on määrä muuttaa järjestelmää entistä nopeammaksi.

Muut saman tietojärjestelmän käyttäjät saavat omat päivityksensä, ensimmäiset jo kesäkuussa.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi