Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden kaupunki pohtii KymiRing-yhteistyötä – "Pitää olla Lahdelle jokin muukin selkeä hyöty kuin Kymiringin toteutuminen"

Iitin kunta päätti tehdä 500 000 euron pääomasijoituksen moottorirataa rakentavaan KymiRing-yhtiöön. Rahoittajaksi toivotaan myös Lahtea.

KymiRingin noin 180 hehtaarin laajuinen moottiriurheilu- ja koulutuskeskus sijaitsee Tillolankankaalla valtatie 12:n varressa. Kuva on otettu elokuussa 2017. Kuva: Sami Kuusivirta

Lahden kaupunki harkitsee osallistumista Iitin KymiRing-moottoriradan rahoittamiseen.

– Keskustelut käydään kesän aikana hankkeen toimijoiden ja Iitin kanssa. Sen perusteella katsotaan, lähteekö joku prosessi käyntiin, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Komu (sd.) ennakoi.

Iitin valtuusto päätti tiistaina, että kunta tekee 500 000 euron pääomasijoituksen rataa rakentavaan KymiRing-yhtiöön. Iitissä toivotaan, että myös Lahti ja Kouvola saataisiin rahoittamaan hanketta.

Komun mukaan kaupungin mahdollinen tuki voisi liittyä esimerkiksi radalla tapahtuvaan koulutukseen tai tutkimukseen.

– Asiaa täytyy tutkia. Siinä pitää olla Lahdelle jokin muukin selkeä hyöty kuin Kymiringin toteutuminen. Lahden kannalta yhtymäpintaa voisi olla yliopistotoimintaan. Matkailun kannalta rata on loistava juttu, mutta haluamme vielä katsoa, mitä kaikkea muuta hanke voi tarjota.

"Rahoitusmallin oltava pitävä"

Kouvolan kaupunki päätti vuonna 2016 myöntää KymiRingille kahden miljoonan euron pääomalainan ajoharjoittelurataan. Itä-Suomen hallinto-oikeus kuitenkin kumosi päätöksen, koska laina myönnettiin ilman kuntalain edellyttämää vastavakuutta.

– Olemme seuranneet tarkkaan Kouvolan prosessia. On harmi, ettei Kouvola riitauttanut päätöstä korkeimpaan asteeseen, koska se olisi yleisesti kunta-alan kannalta kannattanut käyttää siellä. Vastaavia tilanteita voi tulla vastaan, Komu toteaa.

Haluamme vielä katsoa, mitä kaikkea muuta hanke voi tarjota. Lahden kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Komu (sd.)

Hallinto-oikeuden päätös rajaa mahdollisia rahoituskuvioita, sanoo Lahden kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Juha Rostedt (kok.).

– Rahoitusmallin täytyy olla pitävä. Pitää myös olla selkeä polku, että miten Lahti hyötyy.

Rostedt muistuttaa, että KymiRing palvelee moottoriurheilun ohella esimerkiksi autoteollisuuden ja rengasvalmistajien tutkimustarpeita.

– Nämä meitä kiinnostavat. Tämä on työpaikka-, koulutus- ja opiskelukysymys.

MotoGP-kisa ensi vuonna

KymiRingillä on määrä ajaa ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokkaa eli MotoGP:tä vuosina 2019–2023. Ratahankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 25 miljoonaa euroa, mistä varsinaisen radan osuus on noin 16,5 miljoonaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi hankkeelle maaliskuussa 3,5 miljoonan euron valtionavustuksen, jonka ehtona oli omarahoituksen järjestyminen.

Yksityinen rahoitus nojaa ratayhtiön omistajien eli AKK Sportsin, Suomen Moottoriliiton, A. Ahlström Kiinteistöjen ja Iitin kunnan pääomaan. Maaliskuussa kerrottiin, että rahoittajaksi lähtee nurmijärveläinen rakennusyhtiö Rakennusvarma. Julkisia tukia hankkeelle on myönnetty yhteensä seitsemän miljoonaa euroa.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi