Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Asiakas näki toisten potilaiden henkilötietoja - virhe selvitetty

Virheen huomasi näytteenottaja itse. Hyvinvointiyhtymä pahoittelee tapahtunutta. Kuva: Aku Isotalo

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä yhden asiakkaan potilasohjeiden käsittelyn yhteydessä kyseinen asiakas sai vahingossa tarra-arkin, joka sisälsi viiden muun asiakkaan nimen ja henkilötunnuksen, yhtymä kertoo tiedotteessaan. Virhe tapahtui perjantaina 25. toukokuuta.

Näytteenottaja huomasi itse tapahtuneen ja soitti asiakkaalle välittömästi virheen huomattuaan. Asiakas on palauttanut henkilökohtaisesti hänelle vahingossa joutuneen potilastarra-arkin. Potilastarra sisälsi ainoastaan nimen ja henkilötunnuksen, ei tutkimustuloksia. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä on tehnyt tapahtuneesta vaaratilanneilmoituksen ja selvittänyt virheen syyn. Virhe tapahtui näytteenoton työntekijälle keskussairaalan laboratorio- ja lääkehuollon keskuksessa.

Yhtymä lupaa, että asiakaspalvelun työprosessia on välittömästi korjattu niin, ettei vastaavaa virhettä pääse enää tapahtumaan. Asiakkaille, joiden potilastietosuoja oli vaarantunut, lähetetään kirje, jossa heitä informoidaan tapahtuneesta ja heiltä pyydetään anteeksi. Torstaina asiasta tiedottanut hyvinvointiyhtymä pahoittelee tapahtunutta.

Ville Paso
ville.paso@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi