Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kehätien työmaa sulkee Lahden katuja ensi keskiviikosta alkaen – luvassa ruuhkia ja pidentyviä matka-aikoja

Liikenneviraston projektijohtaja Janne Wikström neuvoo autoilijoita käyttämään mahdollisuuksien mukaan vaihtoehtoisia reittejä. "Pyrimme minimoimaan läpimenoajan, että haitta olisi mahdollisimman pieni", hän toteaa.

Kehätien ja Uudenmaankadun eritasoliittymä rakennetaan Launeen Sokeritopan viereen. Uudenmaankadun ylittävä kevyen liikenteen silta puretaan tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 5.-6. kesäkuuta. Kuva: Vili Uuskallio
Kuva: Anssi Hietamaa

Kehätien rakentaminen tuo 6. kesäkuuta alkaen isoja muutoksia liikennejärjestelyihin Launeella, Nikkilässä ja Patomäessä. Tietyöt aiheuttavat merkittävää haittaa ajoneuvoliikenteelle sekä kävelyn ja pyöräilyn yhteyksille. Matka-aikojen pitenemiseen on syytä varautua.

Sokeritopan ja Launeen tulevan eritasoliittymän vieressä oleva kevyen liikenteen silta puretaan tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 5.–6. kesäkuuta. Liikenne ohjataan kulkemaan väliaikaisesti Ajokadun kautta.

– Uudenmaankatu on kokonaan poikki yön ajan. Silloin vielä liikenne pääsee kiertämään Apilakatua ja Luhdantaustankatua pitkin, projektijohtaja Janne Wikström Liikennevirastosta kertoo.

Lähimmät kävelyn ja pyöräilyn alikulut Uudenmaankadun puolelta toiselle ovat Tasangonpolun ja Varakadun kohdalla.

Ajokatu, Patomäentie ja Luhdantaustankatu poikki

Kun Launeen ylikulkukäytävä on keskiviikkoaamuun mennessä purettu, Ajokatu suljetaan liikenteeltä. Syynä on kehätien ylittävän sillan rakentaminen.

– Liikenne katkaistaan koulun kohdalta kokonaan. Katu on minimissään yhdeksän kuukautta poikki.

Myös Patomäentie suljetaan liikenteeltä 6. kesäkuuta. Patomäen kenttä, joka on jo isolta osin koekaivannon ja -penkkojen alla työmaa-alueena, poistuu niin ikään käytöstä.

Jos moottoritieltä on menossa keskustan suuntaan, kannattaa suosia Lahden itäistä (Joutjärven) liittymää. Projektijohtaja Janne Wikström

Lisäksi Luhdantaustankatu katkaistaan ajoneuvoliikenteeltä 6. kesäkuuta, mutta kadulla säilyy kevyen liikenteen yhteys.

Kesä-heinäkuussa myös Apilakatu suljetaan kaikelta liikenteeltä Liipolan tulevan tunnelin suuaukon kohdalla.

– Apilakadun liikenne tulee katkeamaan lopullisesti. Kävelyn ja pyöräilyn yhteys toteutetaan työmaatietä pitkin.

Uudenmaankatua kannattaa välttää

Työmaan aiheuttamat liikennejärjestelyt tulevat Wikströmin mukaan väistämättä aiheuttamaan ruuhkia. Hän neuvoo autoilijoita käyttämään mahdollisuuksien mukaan vaihtoehtoisia reittejä.

– Vanhalla Helsingintiellä ei alkuvaiheessa tehdä järjestelyitä. Se on hyvä kulkuyhteys, jos Uudenmaankatua pystyy välttämään. Jos moottoritieltä on menossa keskustan suuntaan, kannattaa suosia Lahden itäistä (Joutjärven) liittymää.

Katujen sulkeminen mahdollistaa nopean rakentamisen.

– Pyrimme minimoimaan läpimenoajan, että haitta olisi mahdollisimman pieni. Ehkä on helpompaa käyttää yhdeksän kuukautta erilaisia kulkureittejä kuin lisätä rakentamisaikaa ja häiriöitä puolellatoista vuodella.

Lue myös: Alkuvuosi odotuksia parempi Lahden taloudessa – "Ensi vuoden raami on aika tiukka"
 

19 metrin kalliokatto

Liipolan ja Nikkilän välillä on työmaa-alueen kohdalla kävelyn ja pyöräilyn alikulkuyhteys Kaisankadulta Jyrkänkadulle. Kilometrin pituinen tunneli alittaa Jyrkänkadun kerrostalot 19 metrin syvyydessä maan pinnasta.

– Avoleikkausta on tehty ja varsinaista tunnelia aloitellaan. Tässä vaiheessa kivi näyttää hyvältä. Yhtään tärinäylitystä ei ole louhinnoissa tullut.

Liipolan alitse rakennetaan itse asiassa kaksi tunnelia, sillä Tampereen ja Kouvolan suuntiin johtavat kaistat kulkevat erillisissä tunneleissa. Väliin jää 10,5 metriä kalliota. Tunneleita louhitaan myös kallioon porattujen tutkimustunneleiden kautta.

– Niiden avulla louhinta-aika saadaan puristettua kahdesta vuodesta 13 kuukauteen. Rakentaminen on Liipolassa häiritsevin vaihe. Valmis tie on Liipolan asutukselle hyvin huomaamaton, Wikström sanoo.

Liipolan metsässä työmaa ulottuu maan pinnalle, koska kallioperän ruhjeen kohdalla tie joudutaan rakentamaan betonikannen alle.

– Betonikannen päälle palautetaan ulkoilureitit. Alueelle ei jää mitään, mikä rajoittaisi liikkumista.

Idea huoltotiestä syntyi vuodenvaihteessa

Nikkilässä asukkaita on hermostuttanut metsän läpi rakennettava työmaan huoltotie, joka ei ole ollut esillä hankkeen aiemmassa valmistelussa. Ajatus huoltotien tarpeellisuudesta syntyi Wikströmin mukaan vasta vuodenvaihteen tienoilla.

– Kun tarkemmin suunnitellaan, keksitään uusia ideoita. Näin iso hanke ei voi pysähtyä tiesuunnitelmavaiheeseen, vaan koko ajan pitää pystyä parantamaan ratkaisuita.

Huoltotie nopeuttaa massojen siirtämistä ja lyhentää urakka-aikaa.

– Haitta saadaan oleellisesti lyhyemmäksi, kun massoja saadaan kuljetettua muuta kautta. Vaihtoehtona olisi ollut ajaa massoja katuja pitkin. Lisäksi uralla on jälkikäyttö ulkoilureittinä. Aika mahtavat ulkoilureitit ja latupohjat sinne sitten jää. Häiriö on nyt työmaa-aikana.

Nikkilän alueella myös melusuojauksen suunnitelmat ovat tarkentuneet.

– Melun leviämistä saadaan maastonmuotoilulla aika paljon parannettua tiesuunnitelman tasosta.

Patomäessä tunneli lyheni

Kehätien toinen tunneli rakennetaan Patomäen kentän kohdalle. Alun perin kaavailtiin puolen kilometrin tunnelia, mutta pituus päätettiin lyhentää 400 metriin.

– Tunneli toteutetaan Porvoonjoentien ja Luhdantaustankadun välille. Kattamatta jäävä osuus on niin syvällä leikkauksessa, ettei muutos vaikuta meluarvioihin.

Tunnelin lyhentämisellä pysytään osin rahoittamaan Nikulan liittymän rakentamista.

– Patomäen tunnelin pohjaolosuhteet ovat tuoneet lisäkustannuksiakin. 400 metrin mittaisessa tunnelissa tekniset järjestelmät ovat vähän kevyemmät. Esimerkiksi savunpoiston tilavarauksista luovuttiin. Kun on vähemmän tekniikkaa, huollettavuus on pienempää, Wikström toteaa.

Hollolan Patiokallion avoleikkauksen työmaa huhtikuun lopussa. Tiealuetta saatetaan joutua leventämään odotettua heikomman kiviaineksen takia. Kuva: Vili Uuskallio

Tiealuetta levennettävä Patiokalliolla?

275 miljoonaa euroa maksava kehätie siirtää valtatie 12:n liikenteen pois Lahden keskustasta. 13 kilometrin mittainen tieosuus kulkee Hollolan Soramäestä Lahden Kujalaan. Hankekokonaisuuteen sisältyy Uudenmaankadun muuttaminen nelikaistaiseksi.

– Launeen risteyssillan valaminen oli iso askel. Tämän vuoden lopulla Uudenmaankadun liikenne kulkee sillan päällä. Pari siltakohdetta on Uudenmaankadulla kokonaan aloittamatta, Wikström toteaa.

Hollolan puolella kulkevan kehätieosuuden rakentaminen etenee suunnitelmien mukaan, Liikenneviraston projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen kertoo.

– Louhintaa on tehty yli 100 000 kuutiota ja maanleikkausta saman verran. Patiokallion kivenlaatu ei ole ihan niin tiukkaa kuin olisi toivottu. Yläosa on rikkonaista. Meidän pitää ehkä tiealuetta vähän laajentaa kallion päällä.

Soramäessä tehtävien räjäytysten äänet kuuluvat Salpakankaalle asti.

– Palautetta tulee aika kaukaakin. Palautteet suuntautuvat aika paljon kunnalle, joka on louhinut samalla alueella. Palautetta ei kuitenkaan ole tullut normaalia enempää.

Eteläinen kehätie

Hanke kolmessa osassa

Lahden eteläiselle kehätielle siirtyy valtatie 12:n liikenne Hollolan Soramäen ja Lahden Kujalan välillä. Nyt valtatie kulkee Lahden keskustan läpi.

Kehätie maksaa 275 miljoonaa euroa, mistä Lahden kaupungin osuus on 70 miljoonaa ja Hollolan kunnan osuus 7 miljoonaa euroa.

Kehätien on määrä valmistua vuoden 2020 lopulla.

Tiehanke tehdään kolmessa osassa.

Hankeosa 1A koskee Soramäen ja Ala-Okeroisten välistä kaksikaistaista tieosuutta, jolla rakennetaan mm. 17 siltaa. Urakoitsijana on Destia.

Hankeosa 1B käsittää Lahdessa kulkevan nelikaistaisen tieosuuden. Hankeosaan sisältyy mm. useiden eritasoliittymien sekä kahden tunnelin rakentaminen. Tieosuus toteutetaan allianssimallilla, jossa kumppaneina ovat Liikennevirasto, kunnat sekä Skanska Infra ja Pöyry Finland.

Hankeosassa 2 muutetaan Uudenmaankatu nelikaistaiseksi Launeen ja Renkomäen välillä. Urakoitsijana Suomen Maastorakentajat.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi