Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kehätien rakentamisessa "kaasu täysillä auki" – vaativimmasta tieosuudesta sopimus: 40 miljoonaa euroa kilometriltä

Projektijohtaja Janne Wikström Liikennevirastosta luottaa siihen, että eteläisen kehätien hankekokonaisuuden 275 miljoonan euron kustannusarvio pitää. Kuva: Vili Uuskallio

Lahden eteläisen kehätien rakentaminen on nyt käynnissä täydellä teholla. Hankekokonaisuuden merkittävintä osaa eli Lahdessa kulkevaa tieosuutta koskeva allianssisopimus allekirjoitettiin tiistaina.

Valtari-nimisen allianssin muodostavat tilaajina Liikennevirasto, Lahden kaupunki ja Hollolan kunta sekä palveluntuottajina Skanska Infra ja Pöyry Finland. Yhteistyö osapuolten kesken alkoi kehitysvaiheen nimellä viime kesänä.

Lahden puolella kulkevan tieosuuden rakentaminen on teknisesti vaativaa, sillä urakkaan sisältyy muun muassa kolme eritasoliittymää, Patomäen ja Liipolan tunnelit sekä useita siltoja. Urakan tavoitekustannukseksi on sovittu 172,4 miljoonaa euroa.

Tavallista tielinjaa urakassa ei tehdä juuri ollenkaan, kertoo projektijohtaja Janne Wikström Liikennevirastosta.

Kuva: Anssi Hietamaa

– Ennen Patomäen tunnelia on 200 metrin pätkä linjaosuutta. Toinen 200 metrin pätkä on Launeen eritasoliittymän ja Liipolan tunnelin välissä. Se selittää, että rahaa kuluu 40 miljoonaa euroa per kilometri.

Koulun kohdalla nopeasti valmista

Valtarin hankekokonaisuus alkaa Okeroisten eritasoliittymän itäpuolelta ja päättyy Kujalaan. Wikströmin mukaan tavoitteena on saada työt nopeasti valmiiksi etenkin Launeen koulun ympäristössä.

– Minimivaatimus on, että Launeen koulun kohdalla rakennetaan enintään vuoden verran. Tavoitellaan sitä, että tieosuus olisi valmis jo ennen joulua. Siihen laitetaan valtavasti paukkuja.

Minimivaatimus on, että Launeen koulun kohdalla rakennetaan enintään vuoden verran. Projektijohtaja Janne Wikström

Kujalan eritasoliittymä on tarkoitus avata liikenteelle ensi vuonna. Tiesuunnitelman vaiheissa säästökohteeksi joutunut Nikulan eritasoliittymä on saatu mahtumaan mukaan hankkeeseen.

Wikström luottaa siihen, että kehätien toteutuksen ja Uudenmaankadun nelikaistaistamisen 275 miljoonan euron kustannusarvio pitää. Riskejä ja epävarmuustekijöitä on arvioitu olevan viiden miljoonan euron verran.

– Kaikki isot sopimukset on tehty. Rakentamisessa on painettu kaasu täysillä auki.

Hyödyt ja riskit jaetaan

Allianssimallissa riskit ja hyödyt jaetaan osapuolten kesken ennalta sovitussa suhteessa. Hankesuunnitelman mukaan Skanska saa urakasta noin 11,3 miljoonan euron ja Pöyry 3,2 miljoonan euron palkkion.

– Teknisesti monimutkaisissa hankkeissa allianssimalli tuo selvää lisäarvoa, sillä se antaa hyvät lähtökohdat löytää hankkeen kannalta parhaat ratkaisut, Skanska Infran toimitusjohtaja Ari Huovila toteaa Valtarin tiedotteessa.

Lue myös: Launeen koulun liikennejärjestelyt mietityttävät vanhempia: "Onneksi päästään pois"
 

– Pöyrylle tämä toimeksianto merkitsee kiinteää jatkumoa kansallisesti merkittävien väylähankkeiden suunnittelun eturivissä. Onnistunut kehitysvaihe luo erinomaiset lähtökohdat menestyksekkäälle toteutusvaiheelle, Pöyryn väyläsuunnittelusta vastaava toimialajohtaja Kaarle Korhonen kertoo tiedotteessa.

Kehätien on määrä valmistua vuonna 2020. Soramäen ja Ala-Okeroisten välillä urakoitsijana on Destia ja Uudenmaankadulla Suomen Maastorakentajat.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X