Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kesän erikoistapahtumat täyttävät lahtelaishotelleja, alalla kaivataan majoituskapasiteetin lisäämistä – "kilpailutilanne vaatii uudisrakentamista, muuten jäämme jalkoihin"

Lahdessa on vireillä useita hotellien rakennus- ja laajennushankkeita. Seurahuoneen laajentamissuunnitelmaan kuuluvasta Aleksanterinkadun kävelysillasta on määrä järjestää lähikuukausina ideointikilpailu. Vaikka vilkas tapahtumakalenteri tuo asiakkaita hotelleille, pelkästään niiden varaan uusia majoitusyrityksiä ei kannata perustaa.

Lahtelaisten hotellien käyttöaste on kasvanut tasaisesti edellisten viiden vuoden aikana. Kuva: Anssi Hietamaa

Lahtelaisten hotellien käyttöaste on kasvanut tasaisesti edellisten viiden vuoden aikana. Viime vuonna käyttöaste oli 54,9 prosenttia, joka on korkeampi kuin kertaakaan vuoden 2001 jälkeen. Lahti on sijoittunut perinteisesti valtakunnalliseen häntäpäähän hotellien käyttöä mitattaessa. Viime vuonna kaupunki jäi valtakunnallisesta keskiarvosta yhden prosenttiyksikön verran. Hotellitilanne elää muutenkin: Ranta-Kartanoon viritellään hotelli-vesiliikuntakeskusta, ja Luhta visioi Paavolaan tornitaloa. Hotelli on yksi vaihtoehto suunnitelmassa.

Rinnalle vetovoimatekijöitä

Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsmanin mukaan tarvetta hotellikapasiteetin lisäämiselle on, sillä matkailuala on kasvussa.

– Suomi kiinnostaa kansainvälisesti. On pidettävä huoli, että saamme kasvusta oman siivumme. Kilpailutilanne kovenee Suomessa hurjasti, esimerkiksi Helsingissä ja Tampereella on paljon hotelli-investointeja. Tilanne vaatii kapasiteetin lisäämistä ja uudisrakentamista, muuten jäämme jalkoihin.

Forsmanin mukaan pelkkä majoituspaikkojen kasvattaminen ei kuitenkaan riitä, vaan houkuttimiksi on kehitettävä oheispalvelutarjontaa. Esimerkiksi hän mainitsee Ranta-Kartanon suunnitelman.

– Majoituspaikkojen rinnalle on tultava muita vetovoimatekijöitä. Joitakin vahvuuksia meillä jo on, esimerkiksi urheilu- ja messukeskuksen kilpailukykyä voimme vahvistaa sillä, että saamme lisää majoituskapasiteettia.

Forsman on hyvillään siitä, että hotellihankkeita on vireillä useita. Kaikkien toteutumista hän ei pidä realistisena.

– Nyt olemme aika lähellä tilannetta, että joku näistä toteutuu. Emme pane pahaksemme, vaikka useampikin.

Seurahuoneen ja Sokoksen yhdistävästä sillasta ideakilpailu

Myös osa nykyisistä toimijoista tähtää laajentamiseen. Messilästä halutaan kasvattaa kylpylähotellin sisältävä matkailukohde, ja Osuuskauppa Hämeenmaa havittelee Seurahuoneelle uusia hotellihuoneita Sokoksen tyhjentyneestä kolmannesta kerroksesta. Suunnitelmassa Sokoksen ja Seurahuoneen rakennukset yhdistettäisiin Aleksanterinkadun ylittävällä kävelysillalla. Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto sanoo, että sillasta on määrä järjestää ideakilpailu kesän tai alkusyksyn aikana.

– Sitä kautta saadaan eri näkemyksiä siitä, miltä silta voisi näyttää. Raati sitten arvioi niitä.

Tänä kesänä Lahden alueella on vakituisten kesätapahtumien lisäksi esimerkiksi Jukolan viestin, Ironman-triathlonkisan ja Cheekin ja Nightwishin ulkoilmakonserttien kaltaisia harvinaisuuksia. Ne vetävät hotelleja täyteen. Kuva: Anssi Hietamaa

Kesän erityistapahtumat täyttävät hotelleja Lahdessa

Tänä kesänä Lahden alueella on vakituisten kesätapahtumien lisäksi esimerkiksi Jukolan viestin, Ironman-triathlonkisan ja Cheekin ja Nightwishin ulkoilmakonserttien kaltaisia harvinaisuuksia. Ne vetävät hotelleja täyteen. Esimerkiksi Lahden Seurahuone on massatapahtumaviikonlopuilta myyty jo lähes loppuun.

– Muutamia yksittäisiä huoneita voi olla, ja peruutuspaikkoja saattaa vielä tulla, sanoo hotellipäällikkö Marika Haavisto.

Myös Scandic Lahden huoneet myytiin esimerkiksi Cheekin ja Nightwishin konsertteja ympäröiviltä viikonlopuilta nopeasti täyteen. Jukolan viestin aikaan tilaa vielä on, kertoo hotellijohtaja Tomi Saarelainen.

Tapahtumakalenteri näyttää vilkkaalta tulevaisuudessakin. Vuonna 2019 Lahdessa järjestetään esimerkiksi hiihdon nuorten MM-kilpailut ja Kuninkuusravit. Ensi kesänä järjestettävä Esperanton maailmankongressi tuo Lahteen jopa 2 000 kansainvälistä vierasta.

Hämeenmaan Vormisto uskoo, että tapahtumien ansiosta hotellikapasiteetin kasvattamiselle on perusteita.

– Paljon keskikokoisia tapahtumia on parempi kuin vähän isoja. Silloin paikat täyttyvät usein, mikä on investointien kannalta iso juttu.

Pelkästään tapahtumien varaan ei voi laskea

Vaikka tapahtumat tuovat hotelleihin asiakkaita, pelkästään niiden varaan uusia majoitusyrityksiä ei kannata perustaa.

– Tapahtumia pitäisi olla 365 päivää vuodessa, jotta täysin niihin pohjaava hotelli voisi saavuttaa edes 55–60 prosentin käyttöasteen, joka on tietyllä tavalla kipuraja, sanoo majoitus-, ravitsemus- ja matkailualan konsultointiin erikoistuneen Respa Oy:n yrittäjä Markku Veijalainen.

Veijalaisen mukaan uuden hotellihankkeen suunnittelussa sijainti on kaikki kaikessa.

– 500 metriä on joskus pitkä matka hotellia valittaessa, kun asiakkaat miettivät, mitä tekevät illalla tai mihin menevät syömään. Myös kylpylän pitää olla sellaisella paikalla, että se on kaupunkilaisten helppo saavuttaa. Suomessa on monta kylpylää, jotka sijaitsevat metsän siimeksessä. Melkein kaikki ovat vaikeuksissa.

Yhteistyötä ja Aasian-markkinointia

Veijalaisen mukaan Lahden sijainti lähellä Helsinkiä on hotelleille sekä uhka että mahdollisuus.

– Yöpyäkseen Lahdessa matkailija on usein liian lähellä Helsinkiä.

Toisaalta pääkaupungissa järjestetyt suurtapahtumat voivat täyttää myös lahtelaishotellien varauskirjaa. Veijalaisen mukaan näin on käynyt esimerkiksi teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushin aikaan. Veijalainen toivoo matkailualalle yhteistä ja kaupunkirajat ylittävää tapahtumien ja majoituspalveluiden markkinointia.

– Lapissa matkailuyhteistyö on jo nyt hyvää, sen eteen pitäisi tehdä töitä Etelä-Suomessakin.

Hyväksi avaukseksi Veijalainen mainitsee Visit Finland -yksikön hankkeen, jossa Järvi-Suomen maakuntia markkinoidaan maailmalla yhteisenä kokonaisuutena ja yhden brändin alla.

– Yhteistyöhankkeet lisäävät hotellien kannattavuutta, sillä niiden näkyvyys maailmalla on riittävän suuri. Yksi kysymys on, milloin kiinalaiset saapuvat Lahden alueelle. Helsingissä heitä on jo hyvin.

Raija Forsmanin mukaan kaupunki tekee parhaillaan töitä sen eteen, että matkailuvirtaa riittäisi talvikaudellekin.

– Teemme tällä hetkellä töitä Kiinan ja Aasian markkinoilla, joilta haemme nimenonaan talvisesongin matkailijoita.

Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi