Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kehätien tuleva melu pelottaa patomäkeläisiä - "Myyn taloni kaupungille ja lähden pois"

Lahden tulevan eteläisen kehätien melu huolettaa patomäkeläisiä, joiden kodit jäävät tien lähelle. Tosin tie painuu tunneliin Patomäen nykyisen kentän kohdalla, mutta se ei riitä poistamaan kaikkien asukkaiden pelkoa.

Alueella jo pitkään asunut Jouni Ailama epäilee, että liikenteen meteli voi kantautua asuinalueelle myös maan alta, jos tunnelin suut on jätetty liian lähelle asutusta. Asia olisi hänen mielestään ollut ratkaistavissa toisinkin.

– Myyn 400 000 eurolla taloni Lahden kaupungille ja lähden pois, jos melua on liikaa, hän lohkaisee.

Eteläistä kehätietä urakoivan rakennusliike Skanskan järjestämä asukasilta keräsi Patomäen kentälle noin 50 henkeä. Tienrakentajilta tivattiin, eikö kehätien ääniä voisi torjua parantamalla melusuojausta. Tätä pidettiin tärkeänä jo sen vuoksi, että asuinaluetta suojannutta puustoa on tulevan kehätien puolelta kaadettu pois.

Meluvallia ei tule

Skanskan projektipäällikkö Janne Tikkamäki huomautti, että tunneli itsessään on jo melusuoja. Maan alla kulkevan liikenteen meteli ei hänen mukaansa ole niin tuntuvaa, että se edellyttäisi varsinaisen meluvallin tekoa.

Tikkamäki piti sen sijaan mahdollisena maa-ainesten kasaamista niin, että se on omiaan vähentämään liikennemeteliä vielä entisestään. Hän muistutti myös, että kehätien nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa.

– Se ei nosta melua niin paljon kuin moottoritienopeus.

Samoin pohjavedet, työmaan aiheuttamat liikennejärjestelyt ja urakan valmistumisajankohta puhuttivat asukasiltaan osallistuneita. Yksi huoli oli kuitenkin ylitse muiden.

– Tulevatko ladut takaisin. Se oli ihan ykkönen ja tosi tärkeä asia, sanoo maisemasuunnittelija Niina Mensonen Pöyry Finland oy:ltä.

Pöyry Finland oy:n maisemasuunnittelija Tarja Kojo (vas.) teki patomäkeläisille selkoa kehätietyömaan vaatimista liikennejärjestelyistä. Kuva: Petri Koivisto

Katuyhteydet poikki

Patomäen asuinalueen itäpuolitse kulkeva Luhdantaustankatu katkaistaan tunnelityömaan vuoksi autoliikenteeltä. Kevyen liikenteen yhteys kuitenkin säilyy. Patomäentie asuinalueen pohjoispuolella katkaistaan sen sijaan kokonaan. Katuyhteydet sulkeutuvat kesäkuun 6. päivänä. Luhdantaustankadun liikenne siirtyy tilapäisjärjestelyjen ajaksi Uudenmaankadulle.

Patomäen länsipuolinen Porvoonjoentie puolestaan sulkeutuu ensi vuoden syksyllä. Siihen mennessä Luhdantaustankatu on kuitenkin saatu auki.

– Patomäentien avaaminen menee vuoden 2020 kesälle tai syksyyn, arvioi projektipäällikkö Janne Tikkamäki.

Kenttä pois käytöstä

Laaja kenttäalue Patomäen asuinalueen pohjoispuolella poistuu tilapäisesti käytöstä kokonaan, koska puoli kilometriä pitkä betonitunneli kaivetaan sen alitse. Kentän paikalta poistetaan maata kymmenen metrin syvyydeltä ja 60 metrin leveydeltä.

Maamassat siirretään myöhemmin takaisin tunnelin päälle, jolloin uusi kenttä on 1–2 metriä ylempänä kuin nykyinen. Kenttä palaa takaisin samaan käyttöön kuin missä se on nyt. Pysäköintipaikat ryhmitellään nurmialueen reunoille.

Pöyry ja Skanska Infra oy toteuttavat eteläisen kehätien Lahden puoleista osuutta yhteistyössä niinsanotulla allianssimallilla. Hollolan puoleista osuutta urakoi Destia oy. Hollolan Soramäestä Lahden Kujalaan kulkeva kehätie avataan liikenteelle vuoden 2020 lopulla.

Lue myös: Luhdan hanke Paavolassa myötätuulessa, toteutuuko tornitalo vihdoin?
 
Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa ESS Verkko Plus nyt 3 kk vain 9,90 € / kk!

(norm. 14,50 € / kk)

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen