Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lämpöaalto tyhjensi kauppojen jäätelölaarit – "Helle on mahtava myyntimies"

Poikkeuksellisen korkeat lämpötilat ovat saaneet päijäthämäläiset suuntaamaan kauppojen jäätelölaareille, jotka ammottavat osin lähes tyhjyyttään.

Hämeenmaan market-toimialajohtaja Taina Penttisen mukaan jäätelön kysyntä kasvaa eniten vesistöjen ja uimarantojen lähellä sijaitsevissa myymälöissä. Arkistokuva. Kuva: Leevi Vähälä

Suomea hellineet helteet ovat kasvattaneet myös Päijät-Hämeen ruokakauppojen jäätelön myyntiä. Esimerkiksi Hämeenmaan market-toimialajohtajan Taina Penttisen mukaan jäätelökauppa on Päijät-Hämeessä sujunut erittäin hyvin. Hänen mukaansa lämpimän sään lisäksi myynnin kasvuun vaikuttaa myös se, että ihmiset ulkoilevat ja liikkuvat paljon.

Esimerkiksi Lahden Ahtialan S-marketissa jäätelön myynti on marketpäällikkö Petri Kosken mukaan kasvanut 48 prosenttia.

– Kyllähän tällainen helle on mahtava myyntimies. Jäätelönmyynti on ollut räjähdysmäistä ja rajua, Koski kertoo.

Myös Launeen K-Citymarketissa on havaittu samansuuntainen trendi. Kauppias Mikko Puhakan mukaan korrelaatio jäätelön myynnin kasvun ja sään lämpenemisen välillä on suuri.

– Tarkkoja lukuja minulla ei ole antaa, mutta sanotaan, että normaaliin +10 asteiseen ja sateiseen säähän verrattuna myynti on tällä hetkellä moninkertaista, Puhakka lisää.

Sekä Ahtialan S-marketissa että Launeen K-Citymarketissa eniten kaupaksi on mennyt yksittäispakattuja jäätelöitä. Petri Kosken mukaan erityisesti pienet ja helpot jäätelöt, kuten irtotuutit ja mehujäät, ovat tehneet kauppansa.

– Isoissa paketeissa tahtoo tulla eteen sulamisongelma, Puhakka pohtii.

Ranta-alueet houkuttavat asiakkaita

Vaikka altaat ovat paikoin lähes tyhjiä, ei ainakaan Ahtialan S-marketissa tai Launeen K-Citymarketissa ole toistaiseksi nähty tarvetta lisätä toimituskertojen määrää. Kuvituskuva. Kuva: Krista Koivisto

Taina Penttisen mukaan myynnin määrään vaikuttaa myös kaupan sijainti. Esimerkiksi myymälöissä, joissa on paljon asiakasvirtaa ja joihin on helppo poiketa ohikulkumatkalla, hellepiikki näkyy helpommin kuin esimerkiksi automarketeissa.

– Esimerkiksi vesiliikenteen tai ranta-alueiden ja uimarantojen lähellä sijaitsevat myymälät houkuttavat asiakkaita, Penttinen lisää.

Yleinen viimekesien trendi Hämeenmaan myymälöissä on Penttisen mukaan ollut se, että isommilla toimipaikoilla jäätelöiden myynti keskittyy monipakkauksiin ja pienemmissä kaupoissa, kuten Saleissa, ostetaan enemmän yksittäispakattuja irtojäätelöitä.

– Kävellen liikkuva asiakas on monesti enemmän pienmyymäläympäristössä, esimerkiksi Prismoihin taas tullaan autoilla ja ostetaan enemmän tavaraa kerralla, Penttinen vertaa.

Ei tarvetta useammille täyttökerroille

Ahtialan S-marketissa lämpimään säähän ollaan varauduttu nostamalla jäätelöiden tilausmääriä automaattisessa tilausjärjestelmässä, jonka kautta suurin osa myymälän tilauksista tehdään. Menekinnoston tekee yleensä Hämeenmaan pääkonttorin tilausvastaava. Tämän lisäksi yksittäiset kaupat voivat reagoida poikkeaviin olosuhteisiin myös tekemällä manuaalisia tilauksia suoraan myymälöistä.

Menekinnosto aloitetaan Hämeenmaan market-toimialajohtaja Taina Penttisen mukaan jo ennen hellejakson alkamista.

– Meillä on pohjatiedot aina viime keväältä, mutta kun saadaan tietää, että hellejakso on tulossa, niin aloitamme menekinnoston jo sitä edeltävällä viikolla, Penttinen kertoo.

Myös Launeen K-Citymarketissa tilauksiin tehdään samantapaisia menekinnostoja. Laareja täydennetään kauppias Mikko Puhakan mukaan 3–5 kertaa viikossa. Toimituskertoja olisi mahdollista lisätä, mutta tällä hetkellä siihen ei ole nähty tarvetta.

Ahtialan S-marketiin toimitetaan pakasteita, joiden mukana myös jäätelöt tulevat, kaksi kertaa viikossa. Myös Ahtialassa täyttökertoja on mahdollista lisätä, mutta tarvetta tälle ei vielä ole ollut.

– Selkeästi näkee, että hyllyt ovat vajaita, mutta olemme saaneet tilattua tavaraa ja uskon, että saamme hyllyt täyteen näillä täyttöpäivillä, kunhan vain saamme tavaran paikoilleen, marketpäällikkö Petri Koski pohtii.

Sohvi Auvinen
sohvi.auvinen@ess.fi
Herkutteletko helteellä jäätelöllä?
Herkutteletko helteellä jäätelöllä?
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X