Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Hykyn ensimmäisenä vuonna kiire kostautui paikoitellen - "Asiakastyytyväisyyden mittaaminen on jäänyt"

Hyvinvointiyhtymän tavoite oli säästää 11,5-13,5 miljoonaa euroa, joista toteutui 5,7 miljoonaa. Kuva: Aku Isotalo

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ensimmäistä vuotta leimasi keskeneräisyys. Suurimmat ongelmat ovat olleet tietojärjestelmissä ja henkilöstöhallinnassa. Kuntalaiset ovat kuitenkin saaneet palveluita entiseen tapaan. Näin arvioi vuotta 2017 hyvinvointiyhtymän tarkastuslautakunta tuoreessa arviointikertomuksessa. Tarkastuslautakunta arvioi hyvinvointiyhtymän toimintaa paitsi talouden myös kärkihankkeiden toteutumisen näkökulmasta. Taloudessa oli selkeät säästötavoitteet ja kärkihankkeissa taas määritellään se, mihin suuntaan toimintaa kehitetään.

Sairaalakeskeisyys vaivana

Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Pekka Törrönen sanoo, että kärkihankkeiden linjauksia oli noudatettu kaikilla toimialoilla, mutta puutteitakin on. Eniten kehittämistä on perustasolähtöisyydessä ja asiakastyytyväisyyden mittaamisessa. Vaikka linjaus on ollut se, että peruspalvelut ovat hyvin saatavissa ja toimivat, toiminta on edelleen ollut keskussairaalakeskeistä ja asiakkaita on kulkeutunut erikoissairaanhoitoon. Asiakastyytyväisyyden mittaaminen puolestaan on jäänyt lähes kokonaan muun toiminnan jalkoihin.

– Toimialojen edustajat kertoivat, että vuosi oli niin kiireinen, että asiakastyytyväisyyden mittaaminen on jäänyt, Törrönen kertoo.

Lue myös: "Pankaa yhtymä kuriin tai tukimme Akuutin!" Sairaus- ja tapaturmainvalidien mielenilmaus avustajaoikeuden puolesta oli pieni ja sisukas tempaus
 

Talouden näkökulmasta rakenteellisista säästöistä toteutui noin puolet. Tavoite oli säästää 11,5–13,5 miljoonaa euroa, joista toteutui 5,7 miljoonaa. Muilta osin talousarviossa edellytettiin 19 miljoonan euron sopeuttamisia toimintakuluihin, mutta menot ylittyivät 7,9:llä miljoonalla eurolla. Kuntien maksuosuudet ylittyivät 9,6:lla miljoonalla.

Tietojärjestelmät hankittava harkitummin

Jatkossa tarkastuslautakunta katsoo, että suuriin organisaatiomuutoksiin pitää varata aikaa, eikä tuloksia voi odottaa parin kuukauden aikajänteellä. Myös tilapäistä henkilöstöresurssia on lisättävä. Tietojärjestelmien yhteensopivuuteen pitää kiinnittää parempaa huomiota jo hankintavaiheessa. Jäsenkuntien kanssa on käytävä palvelusopimusneuvottelut ja luotava asianmukaiset hinnoitteluperusteet. Viime vuonna tietojärjestelmistä koitui huolta jäsenkunnissa, eikä perussopimus toteutunut kaikilta osin. Viime vuonna palvelusopimus jäi ensin kokonaan tekemättä eikä peruspalveluille ollut yhtenäistä hinnastoa. Kunnat eivät siis saaneet oikeaa tietoa maksuosuuksistaan.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi