Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden seudun bussireittien uudistamisesta yli 1 700 vastausta – "Hollolasta, Karistosta ja Nastolasta runsaasti kommentteja"

Reittiuudistuksen tavoitteena on kasvattaa matkustajamääriä ja parantaa joukkoliikenteen kustannustehokkuutta. Kuva: Sami Kuusivirta

Asukkailta on saatu runsaasti palautetta Lahden seudun bussilinjojen uudistamisen pohjaksi. Lahden seudun liikenne on kerännyt runkolinjasuunnitelman tueksi matkustajien kokemuksia asiakaskyselyllä.

– Vastauksia saatiin ihan mukavasti. Nettikyselyyn ja Lahti-pisteeseen tuli yhteensä 1 232 vastausta. Busseissa kerätään 500 vastausta, ja kyselyt ovat vielä käynnissä. Heinolasta ja Hollolasta ei ole vielä saatu kaikkia paperilomakkeita. Ensi viikolla on koko paketti kasassa, LSL:n joukkoliikennesuunnittelija Maria Niemi kertoo.

Verkkokyselyssä vastaajilla oli mahdollista tehdä karttamerkintöjä, joita kertyi lähes 3 700 kappaletta.

– Avoimissa vastauksissa näkyvät tietyt seudut, joilla on oltu aktiivisia. Linjalta 4 kaikkine variaatioineen saatiin 277 vastausta. Hollolasta, Karistosta ja Nastolasta on tullut runsaasti kommentteja.

Lue myös: Suurimmissa kaupungeissa halvimmat bussiliput - Lahti vertailun keskiluokkaa
 

Runkolinjoja ja citylinjoja

Vastauksia ei ole vielä ehditty analysoida.

– Jonkinlainen kooste saadaan ensi viikolla. Esimerkiksi karttavastaukset pidetään suunnittelutyön tukena. Niitä käydään tarpeen mukaan suodattamassa ja katselemassa lisää.

Uudet bussireitit ja aikataulut suunnitellaan tämän vuoden aikana. Tavoitteena on kasvattaa matkustajamääriä ja parantaa joukkoliikenteen kustannustehokkuutta. Uudet linjat otetaan käyttöön vaiheittain nykyisten liikennöintisopimusten päättyessä vuosien 2019–2022 aikana.

Lahden seudun joukkoliikenteessä kulkee jatkossa runkolinjoja, joilla busseja kulkee tiheällä vuorovälillä ja suorinta reittiä. Runkolinjoja palvelee joukko liityntäliikennelinjoja sekä busseja pienemmällä kalustolla liikennöitäviä citylinjoja.

Linjojen suunnittelussa määritellään, kuinka usein ja mihin kellonaikaan bussit kulkevat. Samalla annetaan suosituksia kävelymatkoista pysäkille, matka-ajasta, vaihdoista ja bussikalustosta.

Niemen mukaan vielä on liian aikaista ennakoida muutoksia.

– Nyt on analysoitu nykytilannetta, katsottu asukasmääriä ja muita tilastoja. Muutokset on huomioitava. Esimerkiksi Karistossa on paljon lapsiperheitä ja yläkoululaisia. Bussireitit mietityttävät alueen asukkaita.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X